Herci sa na televíziu už nemohli pozerať

Herci sa tiež považujú za divákov STV a požadujú transparentnejšie narábanie s peniazmi na pôvodnú tvorbu.

Vedenie Slovenskej televízie nechce iniciatívu hercov komentovať.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Už tri desiatky hercov podpísali vyhlásenie, ktorým chcú upozorniť na zlé narábanie s verejnými zdrojmi určenými na podporu pôvodnej tvorby.

BRATISLAVA. Zuzana Fialová, Táňa Pauhofová, Emil Horváth, František Kovár, Ľuboš Kostelný, Robert Roth. To sú mená niekoľkých z tridsiatky hercov, ktorí žiadajú transparentné rozdeľovanie peňazí na pôvodnú tvorbu v Slovenskej televízii. Vedenie televízie ich aktivitu odmieta komentovať.

Herci tvrdia, že sú za jasný systém, „ktorý by v nasledujúcich obdobiach zabezpečil prostriedky na výrobu nielen vybranej skupine lobistov a takzvaných podnikateľov, ale financoval by výrobu naozajstnej pôvodnej tvorby."

Umelci a protest
Zachráňme kultúru

Najväčšia protestná iniciatíva umelcov po roku 1989 mala názov Zachráňme kultúru. V rokoch 1996 a 1997 sa umelci viackrát postavili proti vtedajšiemu ministrovi kultúry Ivanovi Hudecovi (HZDS) a jeho spôsobu riadenia a financovania kultúry. Najznámejšou akciou bolo obsadenie budovy ministerstva, kam umelcov prišli podporiť aj poslanci vtedajšej opozície.

Verejnosť za verejnoprávnosť

Viacero známych osobností v roku 2005 protestovalo proti tomu, kam údajne smerovala Slovenská televízia pod vedením Richarda Rybníčka. Ich nespokojnosť sa týkala najmä komerčných programov, ktoré nepatria do verejnoprávnej inštitúcie. Dnes sa k iniciatíve takmer nikto z vtedajších signatárov nehlási.

Dokumentaristi

Skupina nezávislých producentov a filmových tvorcov vyjadrila v máji tohto roku nespokojnosť s tým, ako začal fungovať Audiovizuálny fond a žiadali zmeny. Sedemdesiat signatárov vo výzve uviedlo svoje znepokojenie nad tým, že v prvom kole programu Podpora vývoja, tvorby a produkcie audiovizuálnych diel dostali takmer pätinu všetkých rozdelených peňazí spoločnosť predsedu rady fondu Patrika Pašša Trigon Production a spoločnosť podpredsedníčky Petry Kolevskej Artreal. asd

Čierna diera na peniaze?

František Kovár bol konkrétnejší. „Situácia v STV ma zaujíma ako diváka i ako interpreta," tvrdí.

„Už dlho Slovenská televízia vyzerá ako čierna diera, do ktorej len tečú peniaze. Aj preto by mali byť finančné toky v nej transparentnejšie. Po toľkých rokoch by sme sa my, aj verejnosť mohli o nich niečo dozvedieť."

Motiváciou Roba Rotha bolo, že sa nemohol pozerať na „bezostyšné plytvanie našimi peniazmi". Podľa neho sa do STV len lejú peniaze, ktoré miznú v nenávratne.

Okrem výziev na transparentnosť s prideľovaním peňazí na pôvodnú tvorbu v STV a cez Audiovizuálny fond sa umelci v otvorenej výzve postavili za návrh zlúčenia verejnoprávnych médií: „Musíme konštatovať, že za danej situácie považujeme kroky ministerstva kultúry za očistu Audiovizuálneho fondu a zlúčenie STV a SRo za jediné možné."

Gašparovičovi sa zákon nepáčil

Prijatie zákona o vzniku Rozhlasu a televízie Slovenska (RTS) je podľa signatárov nevyhnutnou súčasťou vytvorenia transparentného systému prideľovania peňazí. Zákon najskôr prezident Ivan Gašparovič nepodpísal. Parlament však jeho veto prelomil. Od 1. januára 2011 sa tak Slovenská televízia (STV) a Slovenský rozhlas (SRo) zlúčia do jednej inštitúcie.

Výzva hercov prichádza sedem mesiacov po tom, ako skupina nezávislých producentov a filmových tvorcov protestovala proti tomu, ako funguje Audiovizuálny fond. Ten nahradil dovtedajší grantový program ministerstva kultúry pre filmárov.

Zuzana Fialová: Vieme, že v STV sa kradne

Je jednou zo signatárok výzvy. Podľa nej chýba v televízii kontrola, čo zneužíva niekoľko producentov.

Vo vyhlásení ste vyjadrili znepokojenie nad narábaním s verejnými zdrojmi určenými na podporu pôvodnej tvorby v Audiovizuálnom fonde a STV na základe Zmluvy so štátom. Čo to konkrétne znamená?

„Znamená to, že do Slovenskej televízie a do Audiovizuálneho fondu idú štátne peniaze, čo je v poriadku, ale neexistuje tam nijaká kontrola. Výsledkom je to, čo môže pocítiť, alebo to už dávno pocítil každý občan tejto krajiny, a to, že pôvodná tvorba neexistuje napriek tomu, že sú na to vyčlenené finančné zdroje štátu. Peniaze sa musia logicky niekde strácať. Myslím, že končia v súkromných rukách na súkromné účely.“

Kde sa strácajú?

„Ide o zopár kváziproducentov, niektorí z nich sú poskrývaní aj za mecenášov politických strán. Je to skrátka práčka peňazí, krytá vedením Slovenskej televízie.“

Ste za jasný a transparentný systém. Čo to je?

„Poviem príklad zo súčasnosti, keď môžete ako producent požiadať, vylobovať a získať peniaze, ale nemusíte za to nič nakrútiť. Stačí, ak si ich vyúčtujete. To je jeden z mnohých príkladov netransparentnosti.“

Vo vyhlásení píšete, že zlúčenie STV a SRo považujete za jediné možné. Prečo ste sa postavili na stranu ministra kultúry?

„To je asi najkontroverznejšia časť celého vyhlásenia, pretože o tom, že sa v STV kradne, nikto nepochybuje. Podľa nás nie je v súčasnej STV možné robiť zmeny, musí sa zmeniť právny subjekt. Možno to zlúčenie bolo trochu zle odkomunikované, a preto okolo toho vznikla trochu hystéria. Ale situácia je už tak ďaleko, že buď STV skončí, alebo sa dá ozdraviť iba týmto jediným spôsobom. Aj keď to na prvý pohľad nie je sympatické, má to logiku, budú sa dať riešiť veci, s ktorými sa v tejto chvíli nedá pohnúť.“

Pred piatimi rokmi niektorí ľudia podporili výzvu Verejnosť za verejnoprávnosť, ku ktorej akoby sa dnes nikto nehlásil. Nie je vaša výzva podobná?

„Dúfam, že nie. My, umelci, očakávame od ministerstva kultúry, že veci sa vyriešia do dôsledkov.“

Čo to znamená?

„Je to výzva, aby sa robili veci poriadne, transparentne, s postihmi.“

Čiže ide o to, aby sa dali kontrolovať štátne peniaze?

„Samozrejme, že ide o ne. Ľudia majú právo dozvedieť sa, kam idú. V rezorte kultúry sa stále pracuje s peniazmi na úrovni raného kapitalizmu.“

(tg)

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 9 674
  2. Moskva alebo Petrohrad? 7 819
  3. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 3 116
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 2 291
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 197
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 190
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 016
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 729
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 565
  10. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 174

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatívu nepotrebuje iba Smer, ale aj SaS

Žasneme nad tým, ako sa na Slovensku v radoch stúpencov opozície znížili nároky.

PLUS

Ako skutočne vyzerá porucha, ktorú má detektív Monk

Dá sa žiť s ustavičným strachom?

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Ján Vrbenský hovorí, že za holé časti môžu kalamity.

Neprehliadnite tiež

Zabudol, kým je. Jim Carrey sa pripravuje na úlohu Ježiša

Nový film na Netflixe zverejnil také zábery, ktoré sa kedysi producenti báli ukázať.

Jan Hřebejk: Som veľký Eurohujer (rozhovor)

Režisér legendárnych Pelíškov neprestal riešiť boľševika.

Šéf Fondu na podporu umenia: Odborníkov je málo, bojujeme s konfliktom záujmov

Prioritami pre fond na nasledujúci rok sú národné výročia. Stanovilo to ministerstvo.

ROZHOVOR

Viliam Klimáček: Musel som prekonať Dubčekovu auru dobráka

Bol mužom minulosti. Film o ňom sa pýta, prečo ho všetci milovali.