KEĎ SA Z UMENIA STANE POVINNOSŤ, STANE SA LEN PROSTRIEDKOM NA OBŽIVU, HOVORÍ SOCHÁR JOZEF JANKOVIČ

Človek - obeť i páchateľ

Výtvarná cesta sochára Jozefa Jankoviča (1937) je ako púť osamelého autora. Umelec, ktorý nikdy nešiel do umeleckých a ľudských kompromisov. Pred zrkadlom času to obhájil aj počas normalizácie, keď bol vyhnaný na perifériu oficiálnej kultúry, i po novembr


Jozef Jankovič pri soche Medzipriestor (kameň, bronz, 2001) na svojej výstave v bratislavskej Galérii Z.

FOTO SME - PAVOL FUNTÁL

i 1989, keď jeho tvorba získala všeobecnú pozornosť.

Jozef Jankovič je pútnikom po vlastných príbehoch. Po príbehoch, na ktoré tlačí ťarcha súčasnosti. Ponúkajú istotu výtvarnej stálice, ale predsa znepokojujú. „Predovšetkým sú však príbehom o človeku,“ povedal v rozhovore pre SME Jozef Jankovič.

K nim patrí aj autorova súčasná výstava v bratislavskej Galérii Z v Zichyho paláci predstavujúca kolekciu 29 obrazov a jednu komornú plastiku z posledného obdobia. Výstava potrvá do konca júna, potom bude výber z nej reinštalovaný v Galérii Magni v Ostrave.

Zašpiniť sa životom

Výstava s názvom Transformácie, ktorú uviedla Katarína Bajcurová, ponúka pohľad na sochára v jeho plošnejšom rozmere. Sám autor nazval obrazy sochárskou maľbou alebo farebným nízkym reliéfom. Maľba išla vždy súbežne so sochárskou tvorbou, pričom vždy spracúvala potenciálne motívy pre možné plastické realizácie. V súčasnosti sú však obrazy aj dôsledkom životnej situácie. Jozef Jankovič sa obdivuhodne dostal zo zdravotných problémov spred piatich rokov, no sám vie, že „veľkým veciam je už koniec a na lešenie by som už nemal ísť“.

Jedna z najväčších autorít slovenského umenia druhej polovice 20. storočia tvrdí, že jediné, o čo mal záujem, je pochopiť seba samého a prostredie, v ktorom žije. Aj jeho Transformácie sú o dialógu. „Snažil som sa komunikovať s dielami umelcov geometrickej abstrakcie, konštruktivizmu alebo minimalu – či už je to Lohse, Albers, alebo Malevič. Ich prevažne jednoduché čisté, geometrické formy sa snažím prerozprávať vlastným jazykom a poľudštiť ich. Alebo ako hovorím, zašpiniť ich životom.“

Umenie ako životný štýl

Leitmotívom tvorby Jozefa Jankoviča je ľudská figúra, ktorá sa prevažne interpretuje ako symbol existenciálnych pocitov. Človek je u neho stredobodom všetkého diania. Bezbrannou obeťou rôznych manipulácií i agresií a zároveň aj ich páchateľom.

„Prešiel som rôznymi stupňami vývoja, no figúra najlepšie vystihovala pocity a spôsoby manipulácie, ktorým som bol v živote vystavený a s ktorými som sa musel vyrovnať,“ hovorí umelec, ktorý pôsobí ako profesor na katedre sochárstva na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. „Inú možnosť som nemal. Keďže sa neviem verbálne tak zdatne vyjadrovať, zostávala mi len výtvarná aktivita.“

Umelecká tvorba sa pre neho stala životným štýlom. Aj v časoch nepriazne bol presvedčený, že to, čo robí, má zmysel. Navyše, umenie ho stále baví.

„Keď sa z umenia stane povinnosť, stráca zmysel a stane sa len prostriedkom na obživu. Je mi smutno, keď vidím ako trhový mechanizmus likviduje množstvo kolegov, ktorí prechádzajú k reklame a neuvedomujú si, že ide o tie isté mechanizmy ako v minulom režime. Nič podstatné sa nezmenilo. Výtvarné umenie zostalo supermenšinovým žánrom pre úzky okruh ľudí. Výtvarná obec je, žiaľ, atomizovaná. Neschopná primeranej reakcie na súčasnú situáciu.“

Mimo vzorca kurátorov

Dielo Jozefa Jankoviča je zastúpené v zbierkach najprestížnejších svetových i domácich galérií a múzeí. Je vo viedenskej Albertine, v Národnom múzeu súčasného umenia v Soule, ale aj vo voľnom priestranstve parížskej futuristickej štvrti La Défense.

Roku 1995 reprezentoval Slovensko na Bienále v Benátkach sochárskou kompozíciou Koniec jednej paradigmy. Vo Frankfurte nad Mohanom sa pred dvomi týždňami začalo európske bienále súčasného umenia Manifesta IV a v sobotu v Kasseli Documenta XI. Ako sa pozerá Jozef Jankovič na tieto veľké prehliadky?

„Zdá sa mi, že v poslednom čase je to viac exhibícia kurátorov, ktorí vytvárajú z umelcov a ich diel len stavebné prvky vlastnej kompozície – akúsi multikoláž. Veľkých kurátorov, akými sú Pierre Restany, Harald Szeeman, Achille Bonito Oliva a Rudi Fuchs, ktorí ovplyvňovali vnútorné pohyby umenia, je čoraz menej. Samozrejme, môžem uprednostňovať niečo, čo sa nemusí javiť ako to najdôležitejšie. Môže sa ukázať, že zaujímavejšia bola iná časť myslenia a tvorby. Preto som rád, keď sa niekto snaží z mojich prác urobiť iný výber akoby bol môj.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  2. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  3. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  4. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  5. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  8. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  9. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  10. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 6 109
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 253
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 879
  4. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 2 999
  5. Kam do tepla v januári? 2 593
  6. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 2 541
  7. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 2 311
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 309
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 229
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 755

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Poplatok za sobáš môže dobehnúť snúbencov aj na úrade, nielen v kostole

Matriky majú s cirkevnými sobášmi viac práce ako s civilnými, tvrdia autori poplatku.

KOMENTÁRE

Od mačiatok k ohrozeniu demokracie. Ňuňuňu

Sociálne siete už nie sú miestom, kde sa stretávajú priatelia.

EKONOMIKA

Majú živnostníci právo na dovolenku? Ako rozhodol európsky súd

Nie je živnostník ako živnostník.

Neprehliadnite tiež

Meky Žbirka: Slovenská hudba je v protipohybe. Svet sa otvoril, my zatvorili

V Čechách nás už nepoznajú, slovenčina mizne, hovorí.

RECENZIA

Tri bilbordy kúsok za Ebbingom: Prelom to nie je, ale svieži film áno

Frances McDormand hrá zúfalú ženu, ktoré smeruje k zmiereniu.

Spievať Vargu je ťažké. Pokúsia sa však o to každý rok

V skalickom kostole pripravujú festival s Ivou Bittovou.

Daniela Olejníková: Ilustrátorov je na Slovensku veľa, ponúk už menej

Má cenu za najkrajšiu knihu, ale vidí, že uplatniť sa v jej povolaní je ťažké.

Režisér Gejza Dezorz: Komerčné televízie idú svojou cestou, aj keď je divák už vzdelanejší

Detektív Dušo by mohol byť playboy, keby ho nemaskovali. Vyrieši však aj záhadu ukradnutej klobásky