SME

Aké sú veci očami (ne)viditeľné?

V bratislavskom Dome umenia je výstava o reflexii kresťanstva v súčasnom umení.

Z tvorby Ladislava Čarného na výstave Očami (ne)viditeľné.Z tvorby Ladislava Čarného na výstave Očami (ne)viditeľné. (Zdroj: PETER PROCHÁZKA)

Do akej miery sa dnes náboženstvo podieľa na interpretácii reality prostredníctvom výtvarného umenia? Výstava Očami (ne)viditeľné na otázku odpovedá výberom diel takmer od 60 autorov.

BRATISLAVA. Keby sme vyhodili kresťanské umenie z dedín, miest, kostolov, chrámov a galérií, Európa by prestala byť Európou. S kresťanským umením sa vytvárala a žije už viac ako dvetisíc rokov. Pôsobí preto paradoxne, keď sa naši historici umenia v súčasnosti musia pýtať, či „kresťanské umenie" ešte vôbec existuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Je pravda, že v krajinách východného bloku bola tvorba ovplyvnená kresťanskou vierou nielen tabuizovaná, ale aj nebezpečná. Je pravda, že náboženské a sakrálne umenie stratilo kontinuitu s takto orientovaným svetovým umením. Ale hoci sa ocitlo na okraji, nikdy nezaniklo. Potvrdzujú to aj životy a diela vystavujúcich autorov - každý má svoj príbeh. Tu sú tri z nich.

Anonymus 1998

Maliara a konceptuálneho tvorcu Dezidera Tótha alebo tiež Monogramistu T.D sme sa naučili vnímať ako komentatívneho umelca - súčasťou jeho umenia je obrátenie obyčajnej, dennodennej, (ne)viditeľnej skutočnosti naruby, aby nás donútil zastaviť sa a popremýšľať. Urobil to aj tentoraz, pretože jeho dielom na výstave je to, že nevystavuje svoje dielo. Ale má názov: Anonymus 1998. „V roku 1997 som našiel vyhodené deštruované pozadia krížovej cesty. Urobil som málo: vyzdvihol som ich zo zeme a vrátil na stenu pre oči."

SkryťVypnúť reklamu

Práve ono „vyzdvihnutie" znamená zmeniť spôsob videnia, u niekoho možno aj bytia. Vyhodené reliéfy krížovej cesty, nevyhnutnej súčasti interiéru každého katolíckeho kostola, nemusia predstavovať len nespokojnosť umelca so začatým dielom. Môžu tiež predstavovať univerzálny jazyk súčasného človeka, ktorého hodnotový systém je taký rozmanitý, že tam, kde jeden zahadzuje, iný nachádza. „Súčasť fascinácie netvoria len stopy času, ale aj prázdno po maľovaných drevených reliéfoch, ktoré pôvodne spoluvytvárali scény jednotlivých zastavení," tvrdí Dezider Tóth. A prázdno je tak okamžite vyplnené.

Hľadač dobra

Vždy sa prostredníctvom sochy snažil vyjadriť niečo silné. Štíhle línie a uzavreté guľaté jadrá najčastejšie oslavujú život, múdrosť, pokoru. On sám vie, akým darom je život. Koncom 60. rokov bol po automobilovej nehode niekoľko mesiacov v kóme. Po precitnutí zostalo jeho telo poznačené, no duch naďalej nezlomný.
Ján Mathé, jeden z najvýraznejších slovenských sochárov, sa nikdy, ani len naoko, nestotožnil s materialistickou filozofiou, či už počas perzekúcií po februári 1948, alebo počas normalizácie v 70. rokoch. Ako jeden z prvých sochárov nastolil existenciálne nástojčivý, vtedy neželaný motív bolesti, úzkosti, uzatvárania sa do seba.

SkryťVypnúť reklamu

Súčasťou výstavy Očami (ne)viditeľné bol aj krst monografie Ján Mathé: Hľadač dobra. Osobný príbeh hľadača dobra a jeho umelecký vývoj je na jednej strane súbežný s premenami sochárstva u nás i vo svete, na druhej strane je osobito solitérny. Šiel svojou cestou, hľadal iné východiská a do sochy sformuloval vlastné závery.

Svetlo za zrkadlom

Rozbité zrkadlo je vynikajúci obraz (a odraz). Ale platí to vari len o dielach Ladislava Čarného. Ešte pred 89. rokom pre svoju náboženskú orientáciu vystavoval len v negalerijných, alternatívnych priestoroch a bytoch. Po novembri v Paríži, Dortmunde, Seville, Ulme, Pittsburghu, Benátkach...

Čarného vystavené zrkadlové objekty sú zároveň interaktívne umelecké diela plné svetla. Salvator mundi (Spasiteľ sveta) je tak umne „naporciované" zrkadlo, že úlomky vytvárajú bránu a pokope držia len zviazané špágatom v tvare Krista na kríži. Je to analýza, ilúzia i rozfragmentovaná realita, je to dialóg s našou vlastnou pokrivenou tvárou. Minimalistický zrkadlový objekt pôsobí monumentálnou silou čistej jednoduchosti.

SkryťVypnúť reklamu

Iná je Čarného interpretácia poetiky Andreja Rubleva v diele Svätá Trojica. Ruská ikona vyskladaná z vrstvených zrkadlových plôšok pôsobí ako drahokam nasýtený svetlom a mlčanlivým pokojom. Ostáva viditeľná aj so zatvorenými očami.

Výstava v Dome umenia potrvá do 9. januára.

Autor: Ada Jung

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  2. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  3. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  4. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  3. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  4. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  5. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  6. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  7. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  8. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 442
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 13 529
  3. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 7 002
  4. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 847
  5. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 4 824
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 633
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 570
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 4 306
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Jozef Černek: Lulu alebo ako sa dostať do Dramaťáku a hlavne prečo
  1. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu 64 802
  2. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 44 035
  3. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 14 211
  4. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 768
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 12 648
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy 10 561
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 238
  8. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 9 833
  1. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  2. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  3. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
  4. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme
  5. Radko Mačuha: Ideme ďalej.
  6. Tupou Ceruzou: Hrádza proti progresivizmu
  7. Tupou Ceruzou: Trump vs. Čína
  8. Marcel Rebro: SMERácka kádrovačka
SkryťZatvoriť reklamu