SME
Štvrtok, 2. december, 2021 | Meniny má BibiánaKrížovkyKrížovky

Výstava roka? Július Koller

Veľkú expozíciu priekopníka konceptualizmu pripravila Slovenská národná galéria.

Július Koller: Post–komunikácia, Bratislava 1977.Július Koller: Post–komunikácia, Bratislava 1977. (Zdroj: SNG)

UDALOSŤ ROKA 2010: KNIHA | FILM | VÝSTAVA | DIVADLO | HUDBA


Stretnutie so svojou osudovou ženou, výtvarníčkou Květou Fulierovou, označil Július Koller za „akciu mimoriadneho významu pre súčasnosť i budúcnosť“.

„Je to prvá a asi aj posledná expozícia takéhoto rozsahu,“ konštatovali kurátori Aurel Hrabušický a Petra Hanáková o výstave Júliusa Kollera Vedecko-fantastická retrospektíva, ktorá svojím komplexným pohľadom na tvorbu kľúčového človeka slovenského konceptuálneho umenia patrila medzi ozdoby tohtoročnej produkcie Slovenskej národnej galérie.

Top výstavy roka 2010

1. Július Koller: Vedecko-fantastická retrospektíva, SNG, Bratislava

2. Otis Laubert: Zvláštny výber, Dom umenia, Bratislava

3. Daniel Fischer: 8 statočných - vynáranie, Dom umenia, Bratislava

4. Jozef Jankovič: Svedectvo na okraji, Danubiana, Bratislava

5. Juraj Bartusz: gestá / body / sekundy, SNG, Bratislava

Umenie nie, kultúra áno

Pravda, u Kollera treba so slovkom umenie zaobchádzať veľmi opatrne, sám sa dôrazne situoval mimo umenia, čo naliehavo deklaroval napríklad aj v sérii oznámení či telegramov, hrajúcich sa so slovkom umenie a jeho spochybňovaním (Ume?nie! alebo NedorozUmenie).

Zato kultúra bola preňho všetko, „celý štýl života“, v ktorom s neuveriteľnou imagináciou vytváral stovky rozmanitých takzvaných kultúrnych situácií.

Počet vystavených artefaktov a dokumentov si kurátori trúfli iba odhadnúť, možno hovoriť asi o tisícke exponátov najrôznejšieho druhu. Popri tých, ktoré sú v majetku galérie hlavne od výtvarníčky Květy Fulierovej, tvorili výstavu aj mnohé ďalšie skryté tromfy tejto Kollerovej osudovej ženy.

„Nad výberom sme s kurátormi strávili dlhý čas, hlavne pri rozhodovaní o tom, či majú byť vystavené aj veci veľmi súkromného rázu,“ hovorí pani Fulierová. „Bola to najmä Petra, ktorá neustále dobiedzala, či nemám ešte niečo v zásobe. Nakoniec som rada, že som sa nechala presvedčiť a poskytla som jej dokumenty, ktoré dopĺňajú obraz nielen Kollerovej tvorby, ale často sú aj kľúčom k jej pochopeniu.“

Na „obranu“ Hanákovej treba dodať, že jej úlohou pri príprave výstavy bola práve práca s archívnymi písomnosťami. Tie boli na výstave v početných vitrínach a tvorili akýsi protipól chronologickej vizuálnej časti expozície, o ktorú sa zasa staral Aurel Hrabušický.

Otáznik a U.F.O.

„Obaja tu u mňa v byte objavovali stále ďalšie veci, až sme sa zhodli, že pri takejto veľkolepej retrospektíve by tam malo byť všetko,“ pokračuje Květa Fulierová. „No tento obraz som im predsa len nepožičala,“ zháči sa vzápätí. „A ani tento,“ ukáže na vedľajšiu stenu. „Niečo predsa len musí zostať iba pre mňa.“

So svojím životným partnerom sa bližšie zoznámila v roku 1969 na výtvarníckom zájazde v Taliansku. Koller toto osudové stretnutie príznačne nazval „akciou mimoriadneho významu pre súčasnosť i budúcnosť“. Prelom 60. a 70. rokov však preňho znamenal aj prihlásenie sa k otázniku ako k znaku svojej autorskej identity. „Začal som sa špecializovať na pochybovanie, až som sa sám sebe stal otáznikom.“

Ruka v ruke s otáznikovou identitou sa z Kollera stával aj ufonaut. Fascinovaný písmenami U. F. O., označujúcimi neidentifikovateľné lietajúce objekty, inscenuje týmto logom svoje povestné kultúrne situácie, teraz už Univerzálno-kultúrne Futurologické Operácie, keď týmto iniciálkam prisudzoval nové významy.

Náplasti na bolesti

„Na lodžii nášho panelákového bytu v bratislavskej Dúbravke vedel večer trpezlivo i nedočkavo vábiť vystretou rukou vytúžené U. F. O.,“ s úsmevom spomína pani Fulierová a len ona vie(?), ako to jej partner naozaj myslel. „Už som si zvykla na takéto otázky, ako aj na tú, či vôbec mohli dvaja ľudia s takým diametrálne odlišným umeleckým programom spolu fungovať. Mohli, a veľmi dobre.“

Maliarka, grafička a fotografka, ktorej večnou inšpiráciou je hudba a hudobníci, sa stala spoluiniciátorkou mnohých Kollerových akcií. „Navyše, bola som jeho dvornou dokumentaristkou s fotoaparátom.“ Viackrát vystavovali aj spoločne, naposledy v roku 2007 v Brne v Galerii Na bidýlku. „To bolo mesiac po náhlom úmrtí môjho ufonauta a dlho chystanú akciu som chcela zrušiť. Organizátori ma však nakoniec uhovorili a urobili dobre.“

Náplasťou na bolesť bola pre ňu aj príprava vlastnej monografie Metamorfózy hudby (inak viacnásobne ocenenej v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska 2008). Možno trochu nad rámec témy nemohla v knihe nevenovať Júliusovi Kollerovi dva „hudobné“ obrazy - Hommage á U.F.O.-naut J. K. a Nedokončená...?

Ten otáznik by jej milovaný ufonaut určite ocenil, ba pani Květa si myslí, že to slovko by je tam úplne zbytočné.

Prečo ste dali svoj hlas výstave Júliusa Kollera?

Beáta Jablonská, kunsthistorička
Dielo modelovej postavy slovenského konceptuálneho umenia dokázali kurátori Petra Hanáková a Aurel Hrabušický predstaviť nie ako muzeálnu hommage uzavretého diela mŕtveho umelca. Naopak. Akoby votreleckou prezentáciou kúskov z autorovho archívu prijali herný princíp kollerovskej dekonštrukcie, ale teraz už bez neho. Alebo nie?

Ladislav Snopko, dramaturg
Keď tesne po Nežnej revolúcii v rámci cyklu Sondy uviedlo nové vedenie SNG výstavu Júliusa Kollera (jej kurátorom bol aj vtedy Aurel Hrabušický), ozývali sa z radov ešte aj dnes renomovaných kunsthistorikov vážne výhrady. Konceptuálne umenie v koncepte „ich umenia" nemalo miesto. Či ho má dnes neviem posúdiť a ani ma to nezaujíma. Čo ma však veľmi zaujalo a nesmierne potešílo je, že našlo svoje miesto v prostredí kultúrnej verejnosti Slovenska a komplexná výstava z diela Júliusa Kollera sa stala udalosťou roka.

Gabriela Kisová, galeristka
Vynikajúca retrospektíva Juliusa Kollera v SNG veľmi prístupne a pútavo predstavila tvorbu umelca svetového formátu slovenskému publiku. Bola som na nej dvakrát a veľmi ma inšpirovala.

Boris Kršňák, dramaturg
Výstava Júliusa Kollera by konečne mohla pootvoriť dvere slovenskému konceptuálnemu umeniu do sveta, pretože, bez pátosu, taký koncept, aký bol na Slovensku v 60. až 80. rokoch, nebol nikde na svete! A „Spätný chod" bol jednou z mála slovenských výstav v Prahe, zaujal, oslovil a mal dokonca aj reflexiu v tlači...

Jana Kapelová, výtvarníčka
Vedecko-fantastická retrospektíva Júliusa Kollera umožnila snáď prvýkrát vniknúť detailnejšie do jednotlivých tvorivých období autora. Slovenské publikum tak mohlo v plnej miere spoznať tú vtipnejšiu stránku konceptuálneho umenia. Dôležité je, že výstava vznikla v takomto rozsahu, škoda, že nie ešte počas Kollerovho života a v dialógu s ním. Slovenský U.F.O.-naut je ideálnou osobnosťou, ktorá môže slovenské umenie rovnocenne reprezentovať aj v širšom medzinárodnom kontexte.

Prečítajte si,

ktorá kniha najviac zaujala a ktorý film sa skloňoval

v tomto roku najčastejšie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vieme čo je úspech. Pomôžeme ho dosiahnuť aj vám
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť
  4. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  5. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  6. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  7. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  8. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  9. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené
  1. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  2. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  5. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  6. Tento rok turizmu neprial
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 967
  2. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 14 047
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 13 141
  4. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 8 653
  5. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 701
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 753
  7. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 5 701
  8. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 4 851
  9. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 2 833
  10. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne 2 230
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rozhodovanie o tom koho zdravotníci pripoja k umelej pľúcnej ventilácii sa riadi presne stanovenými kritériami.

Očkovaní pacienti majú ľahšie priebehy covidu.


30. nov
Marian Kočner je už odsúdený na 19 rokov za zmenky.

Za zmenky pred tým dostal 19 rokov.


3 h
Miroslav Zikmund (1919) – český cestovateľ a spisovateľ, fotograf a dokumentarista. Vysokú školu obchodnú začal študovať v roku 1938, ale pre vojnu sa školy uzavreli, tak ju mohol dokončiť až v roku 1946. Tam sa spoznal s Jiřím Hanzelkom, partnerom na ces

Cestovateľ zomrel vo veku 102 rokov.


a 2 ďalší 30. máj

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  2. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  3. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  4. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  5. Marek Kendera: Príbeh Alvina Straighta, David Lynch
  6. Samuel Ivančák: Bezodný archív RTVS a jeho poklady: Marián Varga
  7. Viera Polakovičová: Fascinujúca Messa da Requiem Giuseppe Verdiho v Redute
  8. Peter Remeň: Múzeum slovenskej dediny
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 11 526
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 9 679
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 8 002
  4. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 5 068
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 655
  6. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 654
  7. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 545
  8. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 512
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  4. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu