SME

Inscenáciou roka je HollyRoth

Punkový koncert pod slamenou strechou. Tak nazýva predstavenie, o ktorom sa tento rok najviac diskutovalo, jeho režisér RASTISLAV BALLEK.

Rastislav Ballek (1971), študoval filozofiu a sociológiu na Univerzite Komenského, neskôr divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU a na Štátnej vyššej divadelnej škole v Krakove. V rokoch 1999-2001 pôsobil  v Divadle SNP v Martine, po roku 2002 ako režisRastislav Ballek (1971), študoval filozofiu a sociológiu na Univerzite Komenského, neskôr divadelnú réžiu a dramaturgiu na VŠMU a na Štátnej vyššej divadelnej škole v Krakove. V rokoch 1999-2001 pôsobil v Divadle SNP v Martine, po roku 2002 ako režis

UDALOSŤ ROKA 2010: KNIHA | FILM | VÝSTAVA | DIVADLO | HUDBA


Divadelný režisér RASTISLAV BALLEK si vyberá si zdanlivo nehrateľné texty, politicky citlivé či naopak úplne zabudnuté historické témy, nebojí sa ani monodrám.

Čím si vysvetľujete, že váš projekt HollyRoth, ktorý bol vo všetkých ohľadoch špecifický a navyše komorný projekt, mal také pozitívne reakcie?

V Hollého živote a diele sme nenašli materiál ani na dej ani na dialóg, na nič dramatické v tradičnom zmysle slova. Preto je to tak trochu punkový koncert pod slamenou strechou dedinskej fary. Možno preto.

Aký bol prvý podnet na prácu nad touto témou, vedeli ste už dávnejšie, že po Tisovi príde Hollý?

Táto téma má pre mňa dvoch prostredníkov. Na začiatku 90. rokov sa mi dostala do rúk posledná básnická zbierka Vojtecha Mihálika Velebný pán z Maduníc. Nikdy by ma nenapadlo čítať Hollého eposy, alebo sa zaoberať jeho osobou, keby som vtedy nepocítil dojatie nad osudom starého básnika v podobe ako ho vidí iný starý básnik Mihálik: v šokujúcej prostote a surovosti výrazu, v šibeničnom humore, vo vedomí hlbšej súvislosti s dávno mŕtvym básnikom. Mihálik vlastne len cituje a komentuje Hollého súkromnú korešpondenciu. Druhým prostredníkom bol vtedajší riaditeľ činohry SND Roman Polák, ktorý Hollého meno spomenul, keď ma oslovoval na spoluprácu. Jeho dôvody som podrobne neskúmal, každopádne som už mal pripravenú motiváciu. Bola to zvláštna zhoda okolností.

Top inscenácie roka 2010

1. HollyRoth, anebo Robert Roth spívá Jana Hollého mrzkoti a pomerkováňá, SND, r. Rastislav Ballek

2. Johann Wolfgang Goethe: Faust I, II, Opera SND, r. Martin Čičvák

3. Sláva Daubnerová: MHL, Štúdio 12

4. SkRAT: Zvyšky, r. Ľubomír Burgr

5. Anton Pavlovič Čechov: Platonov, Divadlo Astorka Korzo ' 90, r. Roman Polák

Čo pre Vás stelesňuje osobnosť Jána Hollého?

Je jedným z mnohých autorských stelesnení doteraz nenaplneného sna našej kultúry o veľkých dejinách a veľkých emóciách, teda túžby po veľkej zakladateľskej tragédií. V tomto mu dokonca patrí prvenstvo. On sa prvý pokúsil vyložiť dejiny básnickým gestom, prvý chcel prisvojiť veľké dejiny pre svoj národ z pozície básnika. Všetky podstatné diela a autori v dejinách našej literatúry sa k tejto túžbe vzťahujú, aspoň myslím. Či sa túto túžbu snažia naplniť - doteraz neúspešne, alebo okázalo ignorovať - aby sa tomu neúspechu vyhli. Znamená to v konečnom dôsledku len to, že táto túžba po tragédií ostáva podstatnou témou dodnes. V tragédií, ako ju pomenovali v starovekých Aténach, sú vložené podstatné informácie o civilizácií. A my cítime, že tieto informácie nutne potrebujeme.

Vnímate Roberta Rotha ako interpreta či ako spolutvorcu?

Jeho meno figuruje v názve inscenácie spolu s autorom predlohy a hlavným hrdinom. Sprostredkoval som stretnutie dvoch tvorcov, básnika a herca na mieste, kde je tragédia možná, kde je možné snívať o veľkých dejinách a prežívať veľké emócie - pretože aj ja sám po nich túžim.

sm-1222-014f-roth.rw.jpg

HollyRotha ste robili v SND ešte ako hosťujúci režisér, dnes ste poradcom generálneho riaditeľa. Čo ste chceli zmenami v pláne Činohry SND docieliť?

Odpoveďou na Vašu otázku sú možno mená, ktoré v pôvodnom návrhu nefigurovali - Čechov, Kleist, Williams, Beckett. Vyjadrujú istý druh ambície, ktorú plne zdieľam a teším sa z nej.

Prechádzajúce vedenie pripravovalo sezónu pôvodných dramatických textov, čo bude s nimi?

Tie najlepšie z nich budú postupne uvedené. Žiada sa zopakovať: tie najlepšie a postupne.

Čo bude s hrou Evy Borušovičovej, ktorú si mala v tejto sezóne sama aj režírovať?

Táto hra bude zrejme mimoriadne úspešná v inom divadle, ale do SND sa v tejto chvíli akosi nehodila. Hovorí sa mi to ťažko, pretože v tom období budem nakoniec robiť ja sám Beckettov Koniec hry.

Čechovov Ivanov bol prvým z titulov, ktoré nové vedenie do sezóny dodalo. Možno si súbor či aj diváci pomyslia, prečo ďalšia veľká rola pre Roberta Rotha?

Nakoniec to vyzerá, že divadlo chce Rotha zničiť... Ale režisér hľadá do tak veľkej role partnera, ktorý tomu dokáže venovať nie len svoj talent, ale aj čas a koncentráciu. Robert má povesť herca, ktorý si vie na divadlo spraviť čas. Nie je samozrejme jediný. Videl nedávno v inscenácii Mobil mŕtveho muža hrať Richarda Stankeho. Jeho koncentrácia a intenzita ma ohúrili.

Aké zmeny môžeme čakať v nasledujúcej sezóne?

Tak ako šport a politika, aj divadlo má zmysel iba vtedy keď sa o ňom hovorí. Žiadalo by sa mi odpovedať v širšom kontexte, možno v diskusií. Vtedy má zmysel byť konkrétny. Inak sa bojím, že odpoveď na tak malom priestore môže byť len banálna, v zmysle tých najlepších úmyslov, priestoru mladým, náročných aj diváckych titulov...

Nechýbajú v SND interní dramaturgovia a režiséri, ktorých posty nové vedenie v divadle zrušilo?

Mne osobne chýbajú kamaráti, s ktorými by som mohol o divadle siahodlho diskutovať.

Aká je atmosféra v činohre? Sú aj konflikty medzi súborom a vedením?

V divadle je konflikt permanentný. Je to pracovná metóda, je to spôsob myslenia divadelníkov. Aj vďaka tomu si myslím, že v divadle nie sú konflikty nikdy natoľko osobné.

Hosťujúci režisér, šéf činohry Národného divadla v Prahe Michal Dočekal sa mal v SND nepohodnúť kvôli scéne k pripravovanej produkcii Električka zvaná túžba.

Pokiaľ viem, každý dal nakoniec prednosť práci pred všetkým ostatným.

Tušíte, ako dopadne tento rok návštevnosť v SND? Ivanov nemal plnú sálu ani na premiére.

Zatiaľ som nepočul varovné hlasy. Faust je vypredaný.

Čo ste si uvedomili o koncepte národného divadla po mesiacoch, ktoré preň pracujete?

Je to ctihodná inštitúcia založená na ctihodnej idey. Páči sa mi Schillerova predstava, že divadlo je morálny ústav, v ktorom ide o literatúru, dejiny, mravy, hodnoty.

Vnímajú to takto aj diváci, ak najnavštevovanejšou produkciou je bulvár Tak sa na mňa prilepila.

Aj táto produkcia nastoľuje otázku mravov a hodnôt, len možno z inej strany a inými prostriedkami. To ale neznamená, že je to jediná cesta k divákovi.

Aké by malo byť divadlo ako také?

Divadlo by malo byť priestorom slobody. Dnes človek znovu potrebuje priestor slobody hľadať v divadle, ako tomu bolo za komunizmu. Musí unikať tlakom, ktoré naňho spoločnosť vykonáva.

Môžete tieto tlaky aj konkretizovať?

Médiá, politika, reklama... Existuje tlak , aby človek prestal byť spoločenským tvorom, aby si každý rozprával pre seba iba ten svoj príbeh. Príbehy ľudí kedysi spájali.

Komunistická téza o umení masám teda zlyhala?

To je skôr osvietenecká téza, vytvoriť veľké domy, arény, kde budú ľudia spoločne prežívať istý príbeh a vytvárať tak spoločné národné či svetonázorové povedomie. Je možné, že to už nikdy nebude pravda a doba divadla, ako ho poznáme, skončí. Ale snáď by sme tomu mohli ešte chvíľu klásť odpor.

Prečo ste dali hlas inscenácii HollyRoth?

Oleg Dlouhý, teatrológ

Rothovu a Ballekovu interpretácia Hollého Svätopluka je počin presahujúci horizonty SND či konkrétnej sezóny. Inscenácia je divadelne estetická, filozoficky objavná, spoločensky adresná. Róbert Roth interpretuje Hollého archaický jazyk ako poetickú reč dnešnej doby. Dramatikov skepticizmus vďaka dramaturgicko-režijnej a hereckej interpretácii rezonuje so skúsenosťami mnohých súčasníkov. Je to inscenácia, ktorú už dávno mali vidieť všetci stredoškoláci od Bratislavy po Vyšné Nemecké.

Alexandra Kusá, riaditeľka SNG

Asi som nezodpovedala úlohu, lebo hra mala premiéru v roku 2009, ja som ju však videla v roku 2010 a mám z nej doteraz trvajúci zážitok - najprv údiv, potom zmätenie a nakoniec nadšenie z toho ako je vymyslená a zahraná.

Peter Konečný, kinema.sk

Robert Roth potvrdzuje svoj status jednej z najvýraznejších hereckých osobností Slovenska. Originálne predstavenie so podmanivým spevom, na ktoré určite nezabudnem. Tomuto sa hovorí, presné herecké obsadenie.

Laco Lučenič, hudobník a producent

Trocha "heavy and hard", ale výnimočnééé.

Vladimír Michal, Artforum

Je to skvelé spojenie slovenskej klasiky so súčasnosťou a s dobovým prednesom. Robo Roth je skvelý herec, čo silu tohto predstavenia ešte umocňuje.

Prečo nová anketa

Hoci vieme, aké zjednodušujúce je robiť v umení rebríčky, odhodlali sme sa vyhlásiť Kultúrnu udalosť roka v piatich kategóriách.

Z vašich reakcií totiž vieme, ako si ceníte, ak píšeme o tom, čo veľké sa deje v umení podľa ľudí, ktorých si vážite.

Oslovili sme takmer dvesto ľudí, umelcov, teoretikov, organizátorov, kultúrnych aktivistov i novinárov. V prvom kole mali napísať, čo ich v uplynulom roku najviac zaujalo - ktoré nové knihy (domáca tvorba i preklady), aké filmy, hudba (CD alebo koncerty), výtvarné umenie (výstavy) a divadelné predstavenia.

V každej kategórii vzniklo päť nominácií, z ktorých v druhom kole 90 hlasujúcich vybralo víťazov.

Po sviatkoch v denníku SME ešte nájdete rozhovor s celkovým víťazom ankety, kompletné hlasovanie všetkých oslovených ľudí a ich komentáre.

Oliver Rehák,
vedúci oddelenia kultúry denníka SME

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  2. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 765
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 613
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 456
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 446
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 415
  6. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 031
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 029
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 982
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 426
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 948
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 565
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 191
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 198
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 663
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 695
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 535
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu