SME
Utorok, 5. júl, 2022 | Meniny má Cyril, Metod

Speváci musia byť veľmi opatrní

Na Slovensko príde Juan Diego Flórez, ktorého považujú za nového Pavarottiho.

Juan Diego Flórez (1973, Lima) odštartoval raketovú kariéru ako dvadsaťtriročný na festivale v Pesare. Odvtedy slávil úspechy na najvýznamnejších operných scénach vrátane milánskej La Scaly, newyorskej Metropolitnej opery, londýnskej Covent Garden, viJuan Diego Flórez (1973, Lima) odštartoval raketovú kariéru ako dvadsaťtriročný na festivale v Pesare. Odvtedy slávil úspechy na najvýznamnejších operných scénach vrátane milánskej La Scaly, newyorskej Metropolitnej opery, londýnskej Covent Garden, vi (Zdroj: PANER)

Vo svojich tridsiatich siedmich rokoch patrí JUAN DIEGO FLÓREZ do absolútnej tenorovej špičky. Sympatický Peruánec sa stal slávnym za jedinú noc, vďaka záskoku za chorého sólistu na prestížnom rossiniovskom festivale v Pesare. Dnes je vďaka fenomenálnemu hlasu, ktorý s neuveriteľnou ľahkosťou prekonáva hranice trojčiarkovej oktávy, jedným z najžiadanejších interpretov. Vo februári ho budete môcť počuť v Slovenskom národnom divadle.

Vyrastali ste v rodine známeho folkového speváka. Ako tínedžer ste písali popové pesničky a vystupovali ste v baroch. Nie je to dosť netypický začiatok kariéry operného speváka?

„Pôvodne som vôbec nemal v úmysle venovať sa opere. Aj na hodiny spevu som začal chodiť preto, aby som dokázal lepšie spievať pop.“

Po troch rokoch konzervatória v Lime ste získali štipendium na renomovanom Curtisovom hudobnom inštitúte vo Philadelphii. V Amerike ste však zrejme nenašli správnu vokálnu techniku.

„To nie je celkom presné. Curtis Institute patrí medzi najlepšie spevácke učilištia v USA, no mne tamojší spôsob vedenia hlasu nesadol. Išlo o techniku vhodnú pre tenoristov s tmavším, objemnejším materiálom, než mám ja.“

Čoskoro ste začali študovať u slávneho peruánskeho tenoristu Ernesta Palacia. Čím si vás získal?

„Vďaka Palaciovmu vedeniu sa mi podarilo posadiť hlas dopredu, nie ho ’pochovať’ v krku. Jeho technika sa radikálne líšila od môjho predchádzajúceho školenia. Okamžite sa mi začalo spievať lepšie a ľahšie.“

Mali ste len dvadsaťtri rokov, keď ste zažili svoj „big break“. V záskoku za chorého kolegu ste triumfovali v hlavnej mužskej úlohe Rossiniho opery Matilde di Shabran. Stalo sa to priamo v mekke rossiniovskej hudby, v skladateľovom rodnom Pesare. Ako sa dá spracovať taký úspech v takom mladom veku?

„Bola to asi dosť veľká odvaha, že som ten záskok zobral. Dostal som žalostne málo času na naštudovanie celkom neznámeho partu, súbežne som sa učil noty s klaviristom a skúšal na javisku. Ale nebolo kedy o tom premýšľať, musel som sa sústrediť na prácu. Úspech som vôbec nečakal, totálne ma zaskočil. Po Pesare nasledovali ponuky, o akých som sa ani neodvážil snívať. Už o pár týždňov som prvou premiérou Gluckovej Armidy otváral sezónu La Scaly.“

Jedna z najpopulárnejších historiek o vás je tá, ako ste v La Scale prelomili trištvrte storočia trvajúce embargo, ktoré dirigent Arturo Toscanini uvalil na spevácke prídavky. V Donizettiho Dcére pluku ste po aplauze zopakovali krkolomnú Toniovu áriu, vyšperkovanú deviatimi vysokými cé. Porušili ste Toscaniniho zákaz úmyselne?

„Ani náhodou. Bol to vlastne dosť neuveriteľný omyl. Mám záznam Donizettiho Lucrezie Borgia z roku 1958, na ktorej Alfredo Kraus opakuje Genarovu áriu. Na nahrávke je uvedené, že ide o predstavenie La Scaly. Takže som bol presvedčený, že prídavky sú v Miláne bežné. Keď na druhý deň po predstavení všetky noviny písali, ako som porušil dlhoročnú tradíciu, nechápal som, čo sa deje. A potom mi niekto povedal, že moja nahrávka nie je z Milána, ale z Janova.“

Váš repertoár je pomerne úzko vyhranený, špecializujete sa predovšetkým na predverdiovské belcanto. Zvládate prípadný nátlak, aby ste spievali iné, možno populárnejšie úlohy?

„Asi mám šťastie, no od takéhoto tlaku som uchránený. Výber správneho repertoáru je však pre speváka mimoriadne dôležitý. Ak máte ľahký hlas ako ja a tlačíte naň, pripravíte ho o prirodzenú podstatu. A naopak, ak by chcel ťažký hlas spievať Rossiniho, zničí sa. Treba byť veľmi opatrný.“

Aký je váš recept na udržanie vokálneho zdravia?

„Predovšetkým si striktne vymedzujem čas na odpočinok, nikdy nespievam viac dní po sebe. Čo sa týka stravy, som vegetarián, ale občas si dám ryby.“

Ste vášnivý športovec. Pri ktorom športe najlepšie relaxujete?

„Jednoznačne pri tenise. A pri futbale, ale keďže je to kolektívny šport a ja mnoho cestujem, len zriedka sa mi naskytne príležitosť zahrať si s priateľmi.“

Vaša manželka Julia tiež vyštudovala operný spev. Vlastnej kariéry sa však vzdala, aby vás mohla podporovať a tráviť s vami čo najviac času. Súkromný život je pre vás zrejme dôležitý.

„Veľmi dôležitý. Julia ma sprevádza pri väčšine pracovných povinností. Mnoho kolegov to šťastie nemá, po predstaveniach ostávajú sami v neosobných hoteloch. To nie je nič pre mňa, rodinu potrebujem mať pri sebe.“

V rodnom Peru ste čosi ako národný symbol. Vašu svadbu naživo sledovali tisícky ľudí, vysielala ju televízia, dokonca sa na nej zúčastnil peruánsky prezident. Čo pre vás priazeň krajanov znamená? Je to pocta či záväzok?

„Neviem, či odo mňa moji rodáci niečo očakávajú, no ja si považujem za povinnosť byť svojej krajine užitočný. Organizujem projekt, zameraný na rozvoj hudobného vzdelania a kultúrneho života v Peru.“

Čo konkrétne to znamená?

„Inšpirovali sme sa úspešným venezuelským hudobno-výchovným programom El Sistema. Nápad aplikovať ho na peruánske podmienky vo mne skrsol na koncerte v Caracase. Hrali tam rôzne mládežnícke orchestre a mňa ohúrilo, ako sa ľudia dokážu zmobilizovať pre dobrú vec. Aj v Peru sa nám darí veľmi dobre, na školách v rôznych častiach krajiny vznikajú orchestre, ktoré v blízkej budúcnosti poskytnú základňu pre profesionálny hudobný život krajiny. Okrem toho, má to aj sociálny rozmer: deti, ktoré sa venujú umeniu, sú menej ohrozené drogami či prostitúciou.“

Čo je vašou súčasnou úlohou v projekte?

„Moja popularita sa ukázala ako užitočný nástroj pri získavaní finančných prostriedkov zo súkromných zdrojov i podpory zo strany štátu.“

Nedávno vám vyšiel nový album, výber štýlovo rozmanitých sakrálnych piesní. Jednou z nich je vaša vlastná skladba Santo, totožná s názvom CD. Viete si aj dnes nájsť čas na komponovanie?

„Žiaľ, zriedka. Momentálne sa venujem najmä orchestrácii peruánskych piesní, ktoré existujú iba vo vokálnej podobe, a preto sa nedajú uvádzať na koncertoch. Keď ich zinštrumentujem, môžem ich zaradiť do svojho programu. Aj Santo mala byť pôvodne orchestrálnou verziou nejakej peknej peruánskej duchovnej piesne. No keďže som žiadnu vhodnú nenašiel, napísal som celkom nový song. Text sóla je v starom indiánskom jazyku kečua, zbor spieva po španielsky. Mojím úmyslom bolo spojiť dve rozdielne kultúry, dva odlišné hudobné svety – klasický európsky štýl a pôvodnú etno hudbu.“

Februárový koncert v Bratislave bude zrejme vašou prvou návštevou Slovenska.

„Na Slovensku som ešte nikdy nebol. Vlani som síce spieval v Prahe a pred pár dňami som mal koncert v Budapešti, ale v podstate túto časť Európy nepoznám.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  3. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  4. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  7. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  8. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  1. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín
  2. OverenaSpolocnost.sk - novinka v oblasti účtovných auditov
  3. Nadšenie zo skúsenosti prenášajú v dm na zákazníka
  4. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  5. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  6. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  7. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  8. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 16 366
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 871
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 12 286
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 455
  5. Kam na samozbery marhúľ, broskýň, levandule alebo malín 7 555
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti 6 883
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 571
  8. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 939
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Michal Kaščák

Festival Pohoda oslavuje 25 rokov od svojho vzniku.


23. jún
Wout van Aert.

Van Aert sa po troch druhých miestach dočkal víťazstva.


2 h
Vizualizácia novej etapy projektu Slnečnice

Stavať sa má hlavne v Bratislave.


30. jún
Peter Tkačenko

Nikto nemá povinnosť vládnuť bez dôvery k okoliu.


8 h

Blogy SME

  1. Eva Gallova: Puškina ženy milovali
  2. Boris Cíferský: Láska hory prenáša - Keď sa stratí ženích
  3. Lórant Kulík: Výstava fotografií: Dokumentuje momenty zo života, ktoré vidí keď stlačí spúšť fotoaparátu
  4. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  5. Martin Šuraba: Všetko o mojom otcovi
  6. Samuel Ivančák: Stretnúť sa s Mariánom Vargom je ako z Borgesovej poviedky (rozhovor)
  7. Milan Buno: 7 knižných tipov: Tajná vojna, únos v Londýne, atentát ruskej mafie...
  8. Jiří Ščobák: 32 nejzajímavějších filmů a seriálů, které jsem viděl v roce 2021
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 23 740
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 13 547
  3. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 10 250
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 8 128
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 882
  6. Marián Kozák: Stretnutie s mojimi spolužiakmi z vysokej školy v Nitre po 16 rokoch 3 562
  7. Martin Greguš: Práca za 216 eur s DPH/hod? Pozrite si závery z kontrol v mestských podnikoch. Metropolitný inštitút - za dva roky na bežné výdavky o milión EUR viac 3 235
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 991
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
SkryťZatvoriť reklamu