Čo umelci nemajú radi

Ako to vyzerá, keď má niekto zároveň slabosť pre tradičnú maľbu, počítač aj konceptuálne umenie, môžete vidieť na výstave I don’t like v Nitre. Ján Triaška namaľoval svoje kritiky.

Takto sa s kritikou svojich diel vyrovnal výtvarník Ján Triaška. Výstava jeho diel v Nitrianskej galérii trvá do konca budúceho týždňa.(Zdroj: ARCHÍV NG)

V Nitrianskej galérii do 15. januára prebieha autorská výstava na Slovensku už etablovaného autora Jána Triašku (1977, Novi Sad). Jej názov je I don’t like (Nemám rád) a pozostáva z veľkoformátových malieb z cyklu Transkripcia, ktoré vznikli recykláciou.

Autor spracoval svoje staršie obrazy z cyklov Oheň a dym a Bytová jednotka. Existujúce maľby prekryl maliarsky spracovanými textami, ktoré znemožňujú čítanie pôvodnej maľby.

Sú to výroky slovenských kritikov a kritičiek, ktoré získal prepisom neformálnych rozhovorov, kde sa vyjadrujú k autorovej tvorbe. Vybral si len negatívne reakcie: „Je to zle namaľované, zlá téma/Si lepší v konceptuálnych projektoch ako v klasickej maľbe/Čo plánuješ s maľbami, ktoré obsahujú text? Nemôžeš ich vystaviť klasickým spôsobom, pôsobilo by to príliš pekne/Je nemožné predať to, je to príliš depresívne...“

Ide o výroky domácich kritikov, no autor ich použil v anglickom preklade, čím sa pre domáceho diváka stávajú anonymnejšie. Koncepcia výstavy je postavená na dvoch momentoch.

Prvým je autorovo prijatie a vyrovnanie sa s negatívnou spätnou väzbou na vlastnú tvorbu. Tým, že citáty zverejňuje a ďalej výtvarne spracúva, získava od ich kritického obsahu dôležitý odstup, navyše v takejto transkripcii sa ukáže i banalita niektorých výrokov a ich zverejnením sa dosiahne ironický podtext.

Druhým dôležitým momentom je použitie textu. Triaška sa pohybuje na rozhraní medzi klasickou maľbou a technickým obrazom, pričom ich postupne prepája s textom.

Najvýstižnejšie to dokumentuje inštalácia Transkripcia č. 13, ktorá má na výstave špecifické postavenie. Autor neprepisuje starší obraz, ale vytvára nové dielo, v ktorom spája dve médiá, maľbu a digitálny obraz.

Plocha obrazu slúži ako plátno, na ktoré sa premieta jeden z kritických výrokov používajúc vždy iný typ písma, ktoré prechádza až do čistých znakov. Autor takto uvažuje, ako rôzna vizualita písma môže ovplyvňovať spôsob čítania jediného textu. Na druhej strane premenou textu až k abstrahujúcim znakom zároveň dekonštruuje obsah výroku a text sa stáva viac vizuálnou záležitosťou.

Výstava Jána Triašku, ktorú kurátorsky pripravila Zuzana Duchová dokumentuje zaujímavý posun v jeho tvorbe. Má čoraz viac konceptuálny charakter. A to keď používa tradičnú maľbu rovnako ako digitálne médiá.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 005
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 869
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 063
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 411
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 897
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 270
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 086
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 612
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 765
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 718

Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop