Čo umelci nemajú radi

Ako to vyzerá, keď má niekto zároveň slabosť pre tradičnú maľbu, počítač aj konceptuálne umenie, môžete vidieť na výstave I don’t like v Nitre. Ján Triaška namaľoval svoje kritiky.

Takto sa s kritikou svojich diel vyrovnal výtvarník Ján Triaška. Výstava jeho diel v Nitrianskej galérii trvá do konca budúceho týždňa.(Zdroj: ARCHÍV NG)

V Nitrianskej galérii do 15. januára prebieha autorská výstava na Slovensku už etablovaného autora Jána Triašku (1977, Novi Sad). Jej názov je I don’t like (Nemám rád) a pozostáva z veľkoformátových malieb z cyklu Transkripcia, ktoré vznikli recykláciou.

Autor spracoval svoje staršie obrazy z cyklov Oheň a dym a Bytová jednotka. Existujúce maľby prekryl maliarsky spracovanými textami, ktoré znemožňujú čítanie pôvodnej maľby.

Sú to výroky slovenských kritikov a kritičiek, ktoré získal prepisom neformálnych rozhovorov, kde sa vyjadrujú k autorovej tvorbe. Vybral si len negatívne reakcie: „Je to zle namaľované, zlá téma/Si lepší v konceptuálnych projektoch ako v klasickej maľbe/Čo plánuješ s maľbami, ktoré obsahujú text? Nemôžeš ich vystaviť klasickým spôsobom, pôsobilo by to príliš pekne/Je nemožné predať to, je to príliš depresívne...“

Ide o výroky domácich kritikov, no autor ich použil v anglickom preklade, čím sa pre domáceho diváka stávajú anonymnejšie. Koncepcia výstavy je postavená na dvoch momentoch.

Prvým je autorovo prijatie a vyrovnanie sa s negatívnou spätnou väzbou na vlastnú tvorbu. Tým, že citáty zverejňuje a ďalej výtvarne spracúva, získava od ich kritického obsahu dôležitý odstup, navyše v takejto transkripcii sa ukáže i banalita niektorých výrokov a ich zverejnením sa dosiahne ironický podtext.

Druhým dôležitým momentom je použitie textu. Triaška sa pohybuje na rozhraní medzi klasickou maľbou a technickým obrazom, pričom ich postupne prepája s textom.

Najvýstižnejšie to dokumentuje inštalácia Transkripcia č. 13, ktorá má na výstave špecifické postavenie. Autor neprepisuje starší obraz, ale vytvára nové dielo, v ktorom spája dve médiá, maľbu a digitálny obraz.

Plocha obrazu slúži ako plátno, na ktoré sa premieta jeden z kritických výrokov používajúc vždy iný typ písma, ktoré prechádza až do čistých znakov. Autor takto uvažuje, ako rôzna vizualita písma môže ovplyvňovať spôsob čítania jediného textu. Na druhej strane premenou textu až k abstrahujúcim znakom zároveň dekonštruuje obsah výroku a text sa stáva viac vizuálnou záležitosťou.

Výstava Jána Triašku, ktorú kurátorsky pripravila Zuzana Duchová dokumentuje zaujímavý posun v jeho tvorbe. Má čoraz viac konceptuálny charakter. A to keď používa tradičnú maľbu rovnako ako digitálne médiá.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 16 816
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 600
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 085
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 309
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 901
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 492
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 459
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 6 065
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 613
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 944

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi. Takmer polovica dnes žijúcich ľudí zažije podnebie aké nepoznáme

DOMOV

Sudca Hrubala: Neviem, či bol Procházka politická objednávka. Vyzerá to tak

Združenie Za otvorenú justíciu sa zrejme zmení na think-tank.

DOMOV

Kaliňák nechal schátrať ubytovňu pre policajtov. Teraz sa jej chce zbaviť

Ministerstvo zaplatilo 175-tisíc za projekt, ktorý skončil v koši.

ŠPORT

Slovenka dvakrát zdolala olympijskú víťazku. Len pár hodín po maturite

Andrea Podmaníková vraj veľkú favoritku rozplakala.

Neprehliadnite tiež

Nie je to dosť dobré. Slovenským filmárom chýba niekto, kto by im to povedal

Režisér György Kristóf oslávil úspech v Cannes v policajnej cele.

RECENZIA

Podivné príbehy, strašné udalosti a Instagram 19. storočia. Aký bol seriál 1890?

Historická detektívka s Jánom Koleníkom sa pokúsila priniesť na obrazovky niečo iné.

AKTUALIZOVANÉ

Na premiéru chcel prísť s opicou. Švédsky režisér získal Zlatú palmu v Cannes

Ruben Östlund vyhral s komédiou o riaditeľovi múzea.

V Nemecku zabíjali neonacisti, polícia z toho škandál neurobila

Herečka Diana Kruger reaguje na limity práva v boji proti terorizmu