Sci-fi dedičstvo osemdesiatych rokov

Pokračovanie slávneho filmu využíva všetko, čo mu ponúkla moderná technika. Príbeh snímky je nepodstatný, tvorcom išlo hlavne o dizajn.

Nostalgický návrat vo veľmi peknom, aj keď miestami nelogickom stvárnení.(Zdroj: SATURN)

V roku 1983, rok po svetovej premiére, aj k nám dorazil na pirátskych videonahrávkach americký sci-fi film TRON. A otriasol práve vznikajúcimi prvými československými sci-fi klubmi, stal sa témou mnohých siahodlhých diskusií, kultom. A keď sa teraz americkí producenti rozhodli brnkať na strunu nostalgie pokračovaní TRON: Dedičstvo, týka sa to aj nás, hoci určite nie v takom masovom meradle, ako v USA.

Druhý a tretí dych

TRON bol prvý film odohrávajúci sa v iluzórnom, zato vizuálne veľmi vďačnom digitálnom svete. Hoci po ňom nasledovalo veľa ďalších, po obrazovej stránke nadlho zostal nenapodobiteľný. Hitom sa nestal hneď, bol skôr záležitosťou fanúšikov a znalcov. Pôvodne utŕžil len 33 miliónov dolárov.

Druhá vlna obľuby prišla v 90. rokoch a tretia roku 2002, keď pri príležitosti 20. jubilea vyšiel vo vynovenej podobe na DVD. Hlboko ovplyvnil veľa umelcov. Napríklad John Lasseter sa vďaka nemu začal zaujímať o využitie počítačov vo filme a tvrdí, že „bez TRONa by nikdy nevznikol Toy Story“.

TRON inšpiroval viacero videohier ba i sériu komiksov, ale o filmovom pokračovaní sa vážnejšie začalo hovoriť až na sklonku 90. rokov a konkrétne plány sa zrodili roku 2005. Jedným z tých, ktorých pôvodný film zasiahol, bol v čase premiéry osemročný Joseph Kosinski, dnes uznávaný tvorca reklamných spotov, vyštudovaný architekt a dizajnér, debutujúci na poli celovečerného hraného filmu práve snímkou TRON: Dedičstvo.

Medzi producentmi sú i režisér originálu Steven Lisberger a producent Donald Kushner. Dohliadli na to, aby sa pokračovanie nespreneverilo pôvodine. A skutočne: opäť ide predovšetkým o obraz, o skvele zvládnutú vizualizáciu alternatívneho digitálneho sveta.

Presnejšie: audio-vizualizáciu, pretože ďalšími originálom zasiahnutými sú francúzski hudobníci, tvoriaci duo Daft Punk a ich hudba je vo filme ideálne zladená s trojdimenzionálnym obrazom. Mimochodom – film opäť posúva 3D na novú úroveň. Sledovanie bez 3D mu uberá väčšinu sily.

Na príbehu nezáleží

Obrazový a zvukový dizajn bol pre tvorcov prvoradý. Kým nakrúcanie s hercami trvalo dva mesiace, postprodukcia sa natiahla na sedemnásobok tohto času. Len kostýmy stáli trinásť miliónov dolárov. Zdroje uvádzajú rozličné výšky rozpočtu od 170 do 300 miliónov. No ak by aj platil dolný limit, bolo by to desať ráz viac ako rozpočet prvého TRONu.

Čím väčší dôraz film kladie na dizajn, tým menej mu záleží na obsahu, hereckých výkonoch, deji, dialógoch, myšlienkovom dosahu. Plytký, nenápaditý príbeh bez akýchkoľvek prekvapení a často i bez logiky je len zámienkou na rozpútanie obrazových a hudobných orgií s mnohými odkazmi (2001: Vesmírna odysea, Mechanický pomaranč, Hviezdne vojny, Blade Runner, Batman a i.) a chatrným náterom v podobe zenového budhizmu.

Pretože väčšina sa odohráva v alternatívnom svete, nielenže to neprekáža, ale práve naopak. Farby, svetelné efekty a rytmus, v ktorom sa striedajú, hrajú v digitálnom priestore väčšiu rolu ako mimika, gestikulácia, živý človek. Tak, až zaniká rozdiel medzi animáciou a realitou.

Jeff Bridges sa stretáva so svojím digitálne omladeným alter egom, 27-ročný Garrett Hedlund v role jeho syna vlastne nemá čo – a nič ani nemusí – hrať, aj rovnako starej Olivii Wilde úplne stačí do detailov prepracovaný imidž.

Film vybočuje z radu až tak, že sa stáva akousi modernou, aktuálnou a súčasnosť reflektujúcou digitálnou operou, osobitým artefaktom svojho vlastného druhu, ktorý si určite nájde nadšené publikum (najmä v sálach s veľkými plátnami a kvalitným zvukom), ale sotva získa priazeň staromilských filmových kritikov.

V kinách od 7. januára.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 377
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 330
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 833
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 363
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 556
  6. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 532
  7. Splnený sen 2 158
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 382
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 199
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 097

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

KOMENTÁRE

Janušek je len Ficov figový list

Nemožno sa ubrániť pocitu, že ide o ukážkový prípad selektívnej spravodlivosti.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.