Nájde sa o štyridsať rokov babička, čo nebude potetovaná?

Osobné a všeobecné, meniace sa a stabilné, magické i reálne, vysoké a nízke, naturalistické, moderné i tradičné, spánok a bdenie i zázračnosť detských sentencií – to sú Litvákove „básne prané v studenej vode“.

Typické znaky poetiky tzv. barbarskej generácie, ku ktorej Ján Litvák prináleží, v jeho najnovšej knihe Básne prané v studenej vode (Vydavateľstvo F. R. & G.) ustúpili, autor miestami až polemizuje s tým, čo bolo pre „barbarov" charakteristické. Jeho človek prisatý k prírode a tradíciám ťažko znáša búrlivý prienik civilizácie do svojho života („civilizačný kŕč je aj tak nanič. Veci sveta sa samy dostávajú na poriadok").

Motívy vyťažil predovšetkým z indického prostredia i z ciest po svete a tu nemožno nevysloviť obdiv nad autorovými znalosťami, čo zosilňuje aj využívanie reálií, lexiky, no najmä filozofie. Zvláštnymi obrazmi sa dostáva do minulosti.

Využíva staré indické legendy, históriu a najmä upanišády - posvätné texty starej Indie, ktoré mu ponúkli základ na úvahy a myšlienkové zavŕšenia o vzťahoch v živote, o hodnotách, o hierarchii vecí a javov („nemáme meradlo na veci, ktorým/ nerozumieme"). Takýmto spôsobom dospieva až k obdivuhodným sentenciám („Strom sa po nikom neopičí./ Strom nerobí grimasy./ Strom sa mi páči vždy./ Človek iba niekedy"), ktoré sú výsledkom meditácií, keď sa všetko v človeku hýbe, keď dokáže postrehnúť rozdiel medzi tým, čo hovoria staré indické texty a tým, ako sa správa súčasný „prefíkaný moderný človek".

Porovnanie dnešného sveta s tým starým, indickým, mu poslúžilo na kritiku názorov a postojov, ale spravidla s dávkou irónie, sarkazmu a smiechu cez slzy („Nájde sa o štyridsať rokov na Slovensku/ babička, čo dokáže upiecť chlieb a nebude/ potetovaná?"). Nemilosrdne odkrýva krutú pravdu o človeku a celých generáciách, zamýšľa sa nad tým, ako fungoval prastarý svet, ako funguje dnešný a kde je pravda.

Všetko tu už bolo svojím spôsobom, ba v niektorých formách obdivuhodnejšie, ale všetko je vlastne inak, než sa človeku zdá. Litvákov lyrický hrdina reaguje miestami až nihilisticky, keď príde k názoru, že život je klam. Uvažuje o veciach, ktoré človek môže ovplyvniť a o takých, nad ktorými nemá moc.

Človek má v živote svoje povinnosti, stereotypy, ktoré sú často vynútené nevyhnutnosťou, okolnosťami, ale od nánosov vlastnej minulosti sa môže očistiť, „či chodec v koži zvieraťa, či človek v koži človeka." Práca s absolútnymi detailmi, niekoľkými zmyslovými zábermi dokáže odhaliť, čo je pre človeka podstatné.

Zaujmú aj reakcie na tzv. nezrozumiteľnú poéziu a predstavy o vznikaní poézie, keď nemusí ísť o silné dojmy, inšpirácia môže byť v jednoduchých okamihoch skutočnosti. A ešte forma: rytmus, zvláštne časové záznamy, litanickosť, miniatúrne skice, hra so slovami, znaky poetizmu, niekedy treba zvážiť - je to báseň v próze, alebo próza vo veršoch? Aj to je výsledok širokého umeleckého záberu v Litvákovej tvorbe.

Autor neprepiera, neperie, ale necháva všetko prirodzené („písanie a čítanie je/ najmlčanlivejšia činnosť so slovami"). V jednom z rozhovorov sa vyjadril, že „chceme ľudí potešiť". To sa mu podarilo aj touto knihou.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 225
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 207
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 728
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 312
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 793
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 553
  7. Splnený sen 2 128
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 469
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 245
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

Neprehliadnite tiež

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Recenzia

On má kariéru, ona buduje domov. Film matka! je strašný, ale nie je to horor

Klamlivá reklama na nový Aronofského film divákov nahnevá.