Urobiť krok do oblohy a vrátiť sa späť

V bratislavskej Galérii 19 sú fotografie Ľuby Lauffovej, veľmi ženské a silné zároveň.

Z výstavy fotografií Ľuby Lauffovej.

Lauffovej snímky pôsobia na diváka podobne ako čítanie jej životopisu.

Keď v roku 1978 otvárali v Galérii Cypriána Majerníka výstavu Ľuby Lauffovej, najprv ju podľa štandardných postupov musela schváliť komisia. Tej sa nepáčili ženské akty, ktoré označila za „príliš odvážne až pornografické". Výstava mohla byť otvorená, až keď niektoré z nich zvesili. Tento príbeh odznel aj na decembrovej vernisáži fotografií Ľuby Lauffovej v bratislavskej Galérii 19.

Bez tváre, ale nie bez mena

Dnes by už nikto pred Lauffovej fotografiami nezatvoril dvere ani by ich neprirovnal k pornografickým ako vtedy. A nebolo by to len tým, že svet sa v pozeraní na nahotu zmenil. Umelecké hodnoty a výraz, aký jej pripisovali teoretici, priatelia a pedagógovia, sú však platné stále.

Niektoré zo snímok majú štyridsať rokov, dýchajú a žijú vo svojom svete - bez prvoplánových príkras. Vynikajú podmanivou jemnosťou a akousi zvláštnou, priam tajomnou silou zároveň. Presne tak ako ich autorka.
Výstava nemá žiaden názov, postačí Ľuba Lauffová. A nič nevystihuje takmer tridsiatku fotografií lepšie. Všetky sú prepletené, akoby ich držalo telo niektorého z kostlivcov Lauffovej koláží. Svoje objekty nechala zarásť spleťou živých koreňov a konárov stromov až do času, kým im nedala jemné motýlie krídla v sérii Iné motýle z roku 2003, iba krátko predtým, ako sa rozhodla odísť aj ona sama.

Okrem ženských aktov zo 70. rokov sú tu kolorované fotografie, objekt v pezinskom parku - veľkoformátová fotografia na vode, ktorá vystihuje Lauffovej akčnú tvorbu, anatomické koláže z 90. rokov, z čias, keď fotila aj Poctu Magrittovi (pri Dunaji) s mužom bez nohavíc v typickom magrittovskom klobúku, i Pocta Michelangelovi. Tá vznikla na tému svetla na povestných Majstrovstvách Bratislavy v posune artefaktu organizovaných Deziderom Tóthom.

Ktorý z portrétov je jej?

Lauffová, ktorej fotografie sa od času stráveného na pražskej FAMU objavovali v časopisoch, knihách a na mnohých samostatných i kolektívnych výstavách, patrí nepochybne k najvýraznejším fotografkám u nás.
Tak ako napísala Zuzana Bartošová k tej výstave spred dvadsiatich rokov, „v divákovi sa pri pohľade na originály fotografií Ľuby Lauffovej deje čosi podobné ako v čitateľovi jej životopisu: namiesto očakávaných dekorativizujúcich formúl vníma prekvapený divák odvážne hľadanie slovne neuchopiteľnej atmosféry".

Popri portrétoch Dominika Tatarku či Mariána Vargu je tu aj portrét autorky. Pochádza z ročenky Du Mont Foto, ktorá vyšla vo vtedajšom Západnom Nemecku. Na jej fotografiách je však najpútavejšie to, že tvár autorky, imaginatívnosť, dôkladná práca so svetlom, s kompozíciou a spomínaná neuchopiteľná atmosféra sú na každej snímke.

Uprostred miestnosti, akoby symbolicky, visí séria fotografií Pršiplášť a Krok do oblohy. Ľuba Lauffová ten krok urobila. Jej fotografie tu zostali, ale patria medzi tie, ktoré sa vymykajú tomuto svetu.

Derniéra výstavy Ľuby Lauffovej spojená s diskusiou, ktorú uvedie Vladimír Kordoš, bude v Galérii 19 v piatok o 17.00 h.

ll4.jpg

Pršiplášť a Krok do oblohy, 1983

ll.jpg

Akt, 1976

ll1.jpg

Bez názvu, nedatované

ll2.jpg

Bez názvu, objekt v Pezinskom parku, 1987

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  4. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  10. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  1. Malé knedličky, veľké dojmy
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  5. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  6. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  7. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  8. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  9. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  10. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 634
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 632
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 574
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 611
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 160
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 820
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 867
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 271
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 964
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 2 539

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Chaos okolo cien elektriny pokračuje. Koľko vlastne zaplatíte po novom?

Začiatkom roka v niektorých prípadoch stúpli ceny za elektrinu neúmerne. Po politickom tlaku preto z postu šéfa regulátora odstúpil Jozef Holjenčík.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov, kriminality.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop