SME
Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Urobiť krok do oblohy a vrátiť sa späť

V bratislavskej Galérii 19 sú fotografie Ľuby Lauffovej, veľmi ženské a silné zároveň.

Z výstavy fotografií Ľuby Lauffovej.Z výstavy fotografií Ľuby Lauffovej.

Lauffovej snímky pôsobia na diváka podobne ako čítanie jej životopisu.

Keď v roku 1978 otvárali v Galérii Cypriána Majerníka výstavu Ľuby Lauffovej, najprv ju podľa štandardných postupov musela schváliť komisia. Tej sa nepáčili ženské akty, ktoré označila za „príliš odvážne až pornografické". Výstava mohla byť otvorená, až keď niektoré z nich zvesili. Tento príbeh odznel aj na decembrovej vernisáži fotografií Ľuby Lauffovej v bratislavskej Galérii 19.

Bez tváre, ale nie bez mena

Dnes by už nikto pred Lauffovej fotografiami nezatvoril dvere ani by ich neprirovnal k pornografickým ako vtedy. A nebolo by to len tým, že svet sa v pozeraní na nahotu zmenil. Umelecké hodnoty a výraz, aký jej pripisovali teoretici, priatelia a pedagógovia, sú však platné stále.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektoré zo snímok majú štyridsať rokov, dýchajú a žijú vo svojom svete - bez prvoplánových príkras. Vynikajú podmanivou jemnosťou a akousi zvláštnou, priam tajomnou silou zároveň. Presne tak ako ich autorka.
Výstava nemá žiaden názov, postačí Ľuba Lauffová. A nič nevystihuje takmer tridsiatku fotografií lepšie. Všetky sú prepletené, akoby ich držalo telo niektorého z kostlivcov Lauffovej koláží. Svoje objekty nechala zarásť spleťou živých koreňov a konárov stromov až do času, kým im nedala jemné motýlie krídla v sérii Iné motýle z roku 2003, iba krátko predtým, ako sa rozhodla odísť aj ona sama.

Okrem ženských aktov zo 70. rokov sú tu kolorované fotografie, objekt v pezinskom parku - veľkoformátová fotografia na vode, ktorá vystihuje Lauffovej akčnú tvorbu, anatomické koláže z 90. rokov, z čias, keď fotila aj Poctu Magrittovi (pri Dunaji) s mužom bez nohavíc v typickom magrittovskom klobúku, i Pocta Michelangelovi. Tá vznikla na tému svetla na povestných Majstrovstvách Bratislavy v posune artefaktu organizovaných Deziderom Tóthom.

Skryť Vypnúť reklamu

Ktorý z portrétov je jej?

Lauffová, ktorej fotografie sa od času stráveného na pražskej FAMU objavovali v časopisoch, knihách a na mnohých samostatných i kolektívnych výstavách, patrí nepochybne k najvýraznejším fotografkám u nás.
Tak ako napísala Zuzana Bartošová k tej výstave spred dvadsiatich rokov, „v divákovi sa pri pohľade na originály fotografií Ľuby Lauffovej deje čosi podobné ako v čitateľovi jej životopisu: namiesto očakávaných dekorativizujúcich formúl vníma prekvapený divák odvážne hľadanie slovne neuchopiteľnej atmosféry".

Popri portrétoch Dominika Tatarku či Mariána Vargu je tu aj portrét autorky. Pochádza z ročenky Du Mont Foto, ktorá vyšla vo vtedajšom Západnom Nemecku. Na jej fotografiách je však najpútavejšie to, že tvár autorky, imaginatívnosť, dôkladná práca so svetlom, s kompozíciou a spomínaná neuchopiteľná atmosféra sú na každej snímke.

Skryť Vypnúť reklamu

Uprostred miestnosti, akoby symbolicky, visí séria fotografií Pršiplášť a Krok do oblohy. Ľuba Lauffová ten krok urobila. Jej fotografie tu zostali, ale patria medzi tie, ktoré sa vymykajú tomuto svetu.

Derniéra výstavy Ľuby Lauffovej spojená s diskusiou, ktorú uvedie Vladimír Kordoš, bude v Galérii 19 v piatok o 17.00 h.

ll4.jpg

Pršiplášť a Krok do oblohy, 1983

ll.jpg

Akt, 1976

ll1.jpg

Bez názvu, nedatované

ll2.jpg

Bez názvu, objekt v Pezinskom parku, 1987

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Magazín SME Ženy už v predaji
  6. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  7. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  8. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  9. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  10. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  1. Magazín SME Ženy už v predaji
  2. SPS ukončí rok miliónovými investíciami
  3. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  4. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  5. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  6. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  7. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  8. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  9. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  10. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 35 519
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 805
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 676
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 17 289
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 16 344
  6. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 13 369
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 291
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 306
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 296
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 482
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME