Haruki Murakami: Kronika vtáčika na kľúčik I. Straka zlodejka
Slovart, 216 strán
Prvý diel trilógie, ktorá pred pätnástimi rokmi dostala od denníka Jomiuri cenu za najlepší román roka. Japonský autor, mimoriadne populárny aj u nás, v tejto knihe rozpráva príbeh muža, ktorý po rokoch strávených v advokátskej kancelárii podá výpoveď a hľadá zmysel života. So všetkým súhlasí jeho manželka, aj pri domácom povaľovaní sa však veci môžu vymknúť z rúk. Román je situovaný do sociálne stabilných osemdesiatych rokov.
Sándor Márai: Sviece zhoria do tla
Kalligram, 210 strán
Na konci minulého roka začalo vychádzať súborné dielo košického rodáka, medzi prvými troma vydanými knihami je aj známy román plný veľkých vášní. Dvaja dávni priatelia sa po desaťročiach znovu stretnú a celú noc sa rozprávajú. Pri pohľade do minulosti sa z jedného stane obvinený, z druhého žalobca, predmetom debát je pokus o vraždu a nevera. Márai románom ilustruje úpadok starých hodnôt a zánik sveta, ktorého zapisovateľom sa stal.
Ivan Szabó: Bratislavská lýra
Marenčin PT, 288 strán
Bratislavská lýra bola vrcholom tunajšej hudobnej sezóny, pretože Zlatého slávika stále získal aj tak ten istý spevák. Festival vznikol v roku 1966 a prežil aj pár rokov po revolúcii. Kniha s množstvom fotografií dokumentuje obdobie, keď sme mali nielen Karla Gotta a Miroslava Žbirku, ale na Slovensko zavítali aj vtedy slávne kapely ako Boney M, The Shadows či Beach Boys. Dnes už na podobných návštevách nie je nič nezvyčajné, za socializmu to však bol malý zázrak.
Benoît Duteurtre: Dráhy
Atlantis, 148 strán
Už piata kniha francúzskeho spisovateľa z brnianskeho vydavateľstva prináša fiktívny denník starnúcej úspešnej ženy. Florence pôsobí v oblasti public relations a typický veľkomestský život strieda so životom vo vidieckom dome. Kniha rozpráva o rozpoltenosti medzi pragmatizmom a nostalgickým pohľadom na svet. Symbolom tejto schizofrénie je túžba, aby železnice vyzerali ako v jej mladosti, a pritom sa podieľa na ich zmene v neoliberálnom duchu.