Mačka na horúcej plechovej streche, jedna z najznámejších hier popredného amerického dramatika Tennesseeho Williamsa (1911 – 1983) sa predstaví v piatok na Malej scéne v réžii Pavla Haspru. Hlavnú postavu Margaret vytvára Ingrid Timková a postavu Bricka alternujú Jozef Vajda a Ján Gallovič. Tragický vzťah nerovnej dvojice poznajú mnohí z nás aj z rovnomenného filmového prepisu s Elizabeth Taylorovou a Paulom Newmanom a ako sám autor hovorí, „chcel som tu obecenstvu ukázať, ako si ľudia budujú falošné hodnoty tým, že sa nepostavia zoči-voči tomu, čo im je prirodzené, a žijú v klamstve… Mojou najväčšou snahou je zachytiť kvalitu jestvovania a prežívania. Chcem, aby si diváci pomysleli – toto je život. Chcem im ponúknuť svoj individuálny postoj, ktorý si tak často začíname ceniť až vo chvíľach jeho skutočného ohrozenia.“
„S pokorou, ale i s odvahou.“ Tak pristupoval režisér Jozef Bednárik k naštudovaniu monodrámy amerického autora Terrencea McNallyho Majstrovská lekcia Márie Callas, ktorá má premiéru túto sobotu v historickej budove Opery SND. Rovnako sa vyjadruje aj Emília Vášáryová, ktorá tu vytvára postavu geniálnej gréckej opernej speváčky, ktorú ona sama vidí ako „antickú hrdinku posvätenú bohmi a múzami z Olympu a zároveň prekliatu obludami z podsvetia“. Napriek tomu, že na javisku má i niekoľko hereckých partnerov, stojí táto hra, ktorá už slávila úspechy na mnohých svetových scénach, predovšetkým na jej výkone. A ako nám ju predstaví? Vo chvíli, keď už končí svoju kariéru a pomaly musí bilancovať, čo v živote vlastne dosiahla a čo nie. Lenže, kto býva v takých chvíľach objektívny a kto si vie priznať i všetky svoje chyby a omyly?
„Podľa českého prekladateľa a znalca Shakespearovho diela Martina Hilského je práve Antonius a Kleopatra „najerotickejšou hrou, akú kedy Shakespeare napísal“. Či to tak bude aj v Divadle P. O. Hviezdoslava, sa môžeme presvedčiť od nedele, keď tu má táto tragédia veľkého alžbetínskeho dramatika premiéru v réžii maďarskej režisérky Enikö Eszényiovej. Ale tak či onak, predovšetkým v nej pôjde o obraz vzťahu dvoch ľudí, ktorých síce spája láska, vášeň, no ktorí zároveň predstavujú dve celkom rozdielne civilizácie – mužskú rímsku a ženskú stelesnenú starobylým Egyptom. Keď sa však Antonius postupne stáva súčasťou Kleopatrinho sveta, pre Rím je čosi také nepredstaviteľné – a musí nasledovať trest. Dokonca trest najvyšší. MARCELA KOŠŤÁLOVÁ