SME

Kuchyňa, ktorá je dosť výnimočná

Divadlo Andreja Bagara v Nitre s maďarským tímom hľadá odpoveď na otázku, či existuje niečo viac ako stály plat.

Scénografia a kostýmy v inscenácii Kuchyňa ponúkajú nezabudnuteľný zážitok.Scénografia a kostýmy v inscenácii Kuchyňa ponúkajú nezabudnuteľný zážitok. (Zdroj: CTIBOR BACHRATÝ)

Kuchári a čašníci z jednej celkom priemernej reštaurácie sa točia v kruhu – sú zacyklení do monotónnej práce i do bezvýchodiskových životov. Každý deň vzdávajú rituálne obete zákazníkom. Racionálna manažérka kuchyne (výrazná Daniela Kuffelová) je ich profánnou bohyňou, z akejsi rozhodcovskej veže sleduje podriadených. Ešte viac ako oni je však vzdialená zmyslu života. Svoju filozofiu pragmaticky bráni – Existuje niečo viac ako stály plat?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nová produkcia v nitrianskom Divadle Andreja Bagara má názov Kuchyňa a je v mnohých ohľadoch výnimočná. Napísal ju Arnold Wesker a na jej naštudovaní sa podieľal tím z Maďarska.

SkryťVypnúť reklamu

Divák sediaci po okraji sály sa dostáva do sveta inšpirovaného východnou spiritualitou. Herci pôsobia ako deti na bielučkom piesočku. Donekonečna si čosi nakladajú do formičiek a zas to vysýpajú. Nič po nich nezostáva. Piesok si a v piesok sa obrátiš.

Jednotlivé pracoviská sú súčasťou orchestra, ktorý vydáva len kakafonické zvuky, hudba kuchyne neprechádza do nijakej rytmickej symfónie. Pohyb čašníčok je maximálne štylizovaný, až matematicky premyslený. Formálna choreografia pohybov zostáva v kontraste s realistickosťou replík hry, ktorá je svetovo známym príkladom sociálneho realizmu z 50. rokov minulého storočia. Dialógy nie sú v konečnom dôsledku ani štylizované, ani absolútne autentické a civilné, čo vyvoláva isté inscenačné napätie.

SkryťVypnúť reklamu

Režisér Zoltán Balázs so svojím súborom Maladype pracuje predovšetkým na báze pohybového divadla. Aj do Nitry doniesol celkom iné, výrazné, zvláštne videnie. Scénografia a kostýmy Pétera Polgára ponúkajú nezabudnuteľný zážitok. Samotná produkcia však zostala niečo dlžná svojmu nadštandardnému vizuálu. Racionálne si totiž divák síce uvedomuje premyslenú symboliku inscenácie vrátane záverečného narušenia mandaly.

Emočne sa však produkcii nepodarilo prejsť celkom pod kožu, nestala sa ani formálne majstrovským kúskom. Milanovi Ondríkovi úloha temperamentného narušiteľa poriadku sadla. Iné výkony, zvlášť tie ženské, padli za obeť formálnej jednote, v rámci ktorej sa individualita nemala ako prejaviť.

Tvorcovia dobre cítili, že Weskerova kritika bezduchého kapitalizmu by dnes už zrejme pôsobila prvoplánovo. Jej posun do existenciálnych až mystických sfér však zostal len v troch štvrtinách cesty.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Čo bude toto leto in?
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. Hyundai má neodolateľné zľavy. Ušetríte tisícky eur
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Čo bude toto leto in?
  4. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  5. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  6. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 201
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 797
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 238
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 903
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 307
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 485
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 478
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 279
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  2. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  3. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  4. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  5. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  6. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  7. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  8. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 286
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 351
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 8 099
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 953
  5. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 072
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 6 598
  7. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 6 011
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 700
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu