Tak ako je to teda s tou fajkou?

Milan Bočkay vystavuje v Pálffyho paláci Čierne pozadie a neviditeľné spodné vrstvy.

Milan Bočkay miluje mnohoznačnosť, mystifikáciu a ilúziu. Ceci est, ceci n’ est pas, toto je, toto nie je. Túto parafrázovanú magrittovskú vetu považuje za úvod k prehliadke svojich maliarskych a kresebných paradoxov.(Zdroj: PETER PROCHÁZKA)

Bočkay je majstrom techniky zrakového klamu trompe l'oeil. Nezostáva však len pri jeho prvoplánovej atraktívnosti, ako správny konceptualista a mystifikátor pátra po večnom probléme umenia a ilúzie, skutočnosti a fikcie, maľby a kresby. A vďačný divák je rád pri tom.

„Chardin nahrádzal niekedy pri maľovaní štetec prstom,“ oznamuje jeden z textov na výstave Milana Bočkaya, z iných sa dozvieme, že Delacroix odporúča začať veľkým štetcom a končiť malým ako ihla. A tiež, že Velasquez používa termín hnedá škvrna. Určite zaujímavé informácie, no považovať ich za orientáciu pri prehliadke výstavy je u tohto autora viac než ošemetné.

Výtvarný iluzionista

Samozrejme, to však nevylučuje, že Bočkay niekedy pri maľovaní nahrádza štetec prstom. Keď si dovolí vydávať kresbu za akvarel a ten za olejomaľbu a tú zasa za kresbu, či hladkou maľbou robiť plastický reliéf, tak prečo by niečo z toho nerobil aj prstom?

To však nie je tá najpodstatnejšia z otázok, ktoré tento výtvarný iluzionista s chuťou dáva návštevníkom výstavy Čierne pozadie a neviditeľné spodné vrstvy, ktorá je do 27. februára v Pálffyho paláci Galérie mesta Bratislavy. Sú tu aj onakvejšie problémy - čo je plocha a čo priestor, čo fikcia a čo realita, čo je maľba a čo kresba?

Vytvárať takéto dilemy je pre umelca, systematicky a svojrázne pátrajúceho vo vzťahoch umenia a ilúzie, nesmierne a neskrývane radostné. A je výborné, že nielen pre neho, podobnú radosť totiž pociťujú aj návštevníci výstavy pri hľadaní viac či menej úspešných riešení. Teda skôr menej než viac úspešných.

Konceptuálny surrealista

Bočkay miluje mnohoznačnosť, paradoxy, mystifikáciu a ilúziu. Ani tá mu však už nestačí, a tak sa vo svojom pátraní posúva až k ilúzii ilúzie. A ani to nie je jeho konečnou stanicou, pripomeňme si už neraz citované dávne slová Etienna Cornevina, francúzskeho znalca slovenského umenia, že Bočkayova tvorba vypovedá dokonca aj o vzťahu medzi ilúziou a ilúziou ilúzie.

„Toto nie je - toto je, pomocou týchto navádzacích termínov predvádzam register maliarskych a kresebných paradoxov,“ hovorí autor o svojich exponátoch, prezentovaných na výstave vo viacerých cykloch. Svojvoľne rozviedol známy text „Toto nie je fajka“ z nemenej známeho Magrittovho obrazu. Na ktorom, samozrejme, fajka je.

René Magritte ako inšpirácia tu nie je náhodou, podľa kurátora Jiřího Valocha je práve on jediným konceptuálnym surrealistom, a táto zdanlivo neobvyklá kombinácia má blízko aj k tvorbe Milana Bočkaya.
A kto miluje alebo potrebuje kunsthistorické škatuľkovanie, ten si tohto člena Združenia A - R nájde v múdrych knihách pod heslom analytická maľba.

Prvé lákadlo nestačí

„Vďaka vám som prišiel na to, že aj moderné umenie môže byť zábavné. Túto vetu som raz našiel v knihe návštev,“ hovorí Bočkay. „Prvé lákadlo zabralo, fajn, povedal som si, ale mne to nestačí.“ Jeho intelekt a invencia mu totiž nedovolia ťažiť len z vlastnej zručnosti a zostať pri prvoplánovej atraktivite obľúbenej techniky zrakového klamu (trompe l'oeil).

„Na tých ďalších, vnímavejších či skúsenejších návštevníkov, ktorí sú na moju tvorbu zvyknutí, potom chystám zložitejšie pasce. V duchu sa akoby s nimi zhováram a rozmýšľam, ako ich okabátiť niečím iným.“ A tak, paradoxne, niekde zámerne nejde na hranicu očakávanej technickej presvedčivosti. Čo je, samozrejme, len jedna z rozmanitých fínt jeho neustáleho spochybňovania či ironizovania.

A hoci Milan Bočkay tvrdí, že existuje aj tretia skupina ľudí ako napríklad Rudolf Fila, ktorých už ničím nemôže prekvapiť, nevzdáva to. „Mám na výstave jednu zašifrovanú vec, čakám, či ju niekto odhalí. Ale to už je nadplán, len taká moja tajná zábavka.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 225
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 207
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 728
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 312
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 793
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 553
  7. Splnený sen 2 128
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 469
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 245
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

Neprehliadnite tiež

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Recenzia

On má kariéru, ona buduje domov. Film matka! je strašný, ale nie je to horor

Klamlivá reklama na nový Aronofského film divákov nahnevá.