Predsedníčkou Rady Audiovizuálneho fondu sa stala Zuzana Gindl–Tatárová.
BRATISLAVA. Dva roky bude na čele Audiovizuálneho fondu Zuzana Gindl–Tatárová. Navrhli ju stavovské organizácie filmárov vďaka jej bezúhonnosti.
Podľa nej bol najväčší problém v doterajšom fungovaní komisií fondu. Ich členovia sa po novom vyberajú z väčšieho počtu uchádzačov, v prvom kole vylučujú ľudí s konfliktom záujmov, členov komisií potom určí losovanie.
Nová šéfka fondu patrí do generácie učiteľov a filmárov, ktorí sa zamerali na výchovu novej generácie filmárov, čo sa podarilo najmä v animovanej tvorbe a v dokumente. „Ich krátke školské filmy pomohli zachrániť slovenskú kinematografiu, ktorá v 90. rokoch padla na kolená a takmer neexistovala,“ tvrdí Gindl–Tatárová. Po revolúcii bola členkou viacerých komisií, za Mečiarovej vlády ju z fondu Pro Slovakia odvolal minister kultúry Dušan Slobodník.
„Aby sme nemali konflikt záujmov a mohli sme podporovať školu, vzdali sme sa svojej tvorby už dávno,“ vysvetľuje, prečo ona a viacerí jej kolegovia nemohli žiadať o granty. „Bolo by absurdné, keby som teraz nepodporovala generáciu, ktorú som pomáhala vychovať či generáciu, s ktorou som pracovala na Kolibe, alebo žeby som zanevrela na našich študentov,“ hovorí Gindl–Tatárová. „Som vo veku, keď sa stávam priesečníkom všetkých troch generácií filmárov.“
Dramaturgička a scenáristka Gindl–Tatárová vyštudovala na pražskej FAMU, desať rokov pracovala na Kolibe. Od roku 1990 pôsobí v akademickej sfére, pred šiestimi rokmi získala profesorský titul. Od roku 2006 zastupuje Slovensko v rade fondu Eurimages, prostredníctvom ktorého naši filmári môžu získať podporu pre svoje tituly z európskych zdrojov.
Gindl–Tatárová sa hneď po revolúcii podieľala na príprave kinematografickej legislatívy. Audiovizuálny fond, ktorý podporuje domácu kinematografiu, funguje len tretí rok. Popri štáte doň prispievajú aj komerčné subjekty. Zákonom určené percentá z reklamy doň odvádzajú verejnoprávna aj súkromné televízie, prispievajú aj prevádzkovatelia kín a distributéri. Doteraz ho viedol Patrik Pašš, ktorý po tlaku filmárov odstúpil pre konflikt záujmov. Granty totiž získali aj projekty jeho spoločnosti.