Obhájené pozície

Výstava o tvorbe galandovcov v rokoch 1969 - 1989.

Rudolf Krivoš: Muzika, 1980, glej, preglejka (výrez). Z výstavy galandovcov v Mirbachovom paláci.(Zdroj: GMB)

Pokračovanie projektu Jana Kukala v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy predstavuje neskoršiu tvorbu členov legendárnej skupiny.

Andrej Barčík, Milan Laluha, Vladimír Kompánek, Milan Paštéka, Rudolf Krivoš, Pavol Tóth a Andrej Rudavský, členovia Skupiny Mikuláša Galandu, individuálnou tvorbou z obdobia rokov 1969 až 1989 suverénne obhajujú pozíciu získanú skupinovým vstupom na scénu koncom 50. rokov.

Na výstave Galandovci – legendy slovenskej moderny 1969 – 1989 v Mirbachovom paláci Galérie mesta Bratislavy možno vidieť aj menej známe diela zo súkromných zbierok.

Ecova malebnosť

Skupina Mikuláša Galandu vznikla v roku 1957. Založili ju mladí výtvarníci, ktorí v spoločnom programe vedome nadväzujú na modernu a jej najvýznamnejších predstaviteľov na Slovensku, predovšetkým na tvorbu Mikuláša Galandu, Cypriána Majerníka a Miloša Alexandra Bazovského.

Členovia skupiny sa týmto vymedzili proti vtedy požadovanému oficiálnemu štýlu socialistického realizmu. Ten oslavuje komunistický režim pre ľud zrozumiteľným výtvarným jazykom, opisným realistickým spôsobom. V skutočnosti však zobrazuje idealizované propagandistické výjavy – Umberto Eco v tejto súvislosti používa termíny ako irealizmus a malebnosť.

Členovia Skupiny Mikuláša Galandu sa obrátili k iným témam a deklarovali cieľ tvoriť umenie pevných a prostých tvarov. Založenie skupiny sa odohráva v čase spoločenských zmien, keď sa postupne uvoľňujú diktátorské spôsoby ovládania kultúry. Napriek tomu sú všetky výstavy galandovcov sprevádzané odsúdeniami prorežimných kritikov.

Prekážajúca forma

Dôvodom je predovšetkým formálna stránka diel, pretože témy zostávajú u všetkých autorov tradičné: krajina, figurálna kompozícia, zátišie. Vladimír Kompánek komponuje krajinu zo symbolických znakov. Týmto spôsobom vystihuje tvaroslovie slovenskej dediny.

Milan Laluha pracuje s expresívnou farebnosťou. Pri figurálnych kompozíciách využíva maximálny výrez a celý výjav sa stáva abstraktnou kompozíciou.

Symbolické znázorňovanie človeka a architektúry nájdeme aj v dielach Andreja Rudavského. Andrej Barčík sa venuje figúre a zátišiu. Čoskoro začne používať techniku koláže, čím dosahuje maximálnu plošnosť.

Rudolf Krivoš a Milan Paštéka sa obracajú k ľudskej figúre a znázorňujú situácie každodenného života. Postavy z ich obrazov sú groteskne deformované, umiestnené v znepokojivých anonymných prostrediach.

Zavŕšenie moderny

V šesťdesiatych rokoch cenzúra slabne a tvorba členov skupiny je uznaná ako zavŕšenie moderny v slovenskom výtvarnom umení. Naopak začiatkom sedemdesiatych rokov je v rámci normalizačnej kritiky znovu odsúdená, ale jej význam už nie je možné vymazať.

To potvrdzuje aj aktuálna výstava.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 377
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 330
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 833
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 363
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 556
  6. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 532
  7. Splnený sen 2 158
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 382
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 199
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 097

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

KOMENTÁRE

Janušek je len Ficov figový list

Nemožno sa ubrániť pocitu, že ide o ukážkový prípad selektívnej spravodlivosti.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.