Model fungovania nezávislého priestoru vedeného umelcami nadchol americkú expertku na súčasné stredoeurópske umenie.
Bratislavské umenie vystupuje z tieňov. Tak znie názov článku americkej publicistky žijúcej v Londýne Ginanne Brownellovej, ktorý sa pred pár dňami objavil v online verzii New York Times. Svoje tvrdenie autorka opiera o príbeh bratislavskej Galérie Hit, pôsobiacej v podzemných priestoroch Vysokej školy výtvarných umení.
Prečítajte si originál článku v NY Times tu.
Uznanie malým galériám
„Pani Brownellovú, pripravujúcu knihu o súčasnom stredoeurópskom umení, zaujal model, akým fungujeme," hovorí Dorota Kenderová, ktorá s Jaroslavom Vargom v súčasnosti vedie galériu. Tá vznikla v roku 2003 a s brnianskou Galériou Eskort sa stali priekopníkmi vo vytvorení nezávislého výstavného priestoru vedeného nie teoretikmi, ale aktívnymi umelcami.
„Svoje pôvodné zameranie na prezentáciu tvorby študentov a začínajúcich umelcov sme v posledných rokoch rozšírili o špičkových profesionálnych tvorcov," hovorí Kenderová.
Ginanne Brownellová vo svojom dvojstránkovom texte najskôr orientuje amerických čitateľov, že Slovensko je 5,5miliónová krajina s významnými umelcami ako Roman Ondák, Ilona Németh či Marko Blažo, a Bratislava jeho hlavným mestom, nachádzajúcim sa trištvrte hodiny od Viedne. Práve z viedenského a pražského tieňa sa bratislavská umelecká scéna, ktorá doteraz „hrala len druhé husle", dostáva aj vďaka malým galériám.
Pocit spolupatričnosti
„Hit patrí medzi najvplyvnejšie z nich," píše autorka. „Je jedinečná v súčasnej slovenskej umeleckej sfére svojím poslaním skúmať sociálne, politické a kultúrne hranice i schopnosťou s takmer neexistujúcim rozpočtom robiť náročné projekty."
Brownellová sa podrobne venuje minulej i súčasnej situácii galérie, ktorá doteraz predstavila vyše sto domácich a zahraničných umelcov v rámci výstav a sprievodných podujatí.
Bratislavská umelecká scéna sa dostáva z tieňa Prahy a Viedne aj vďaka malým galériám.
V Bratislave absolvovala Brownellová stretnutia nielen s umelcami, spätými s galériou – Jaroslavom Vargom („sme malá galéria s veľkými témami") či Dorotou Kenderovou, ale zdôrazňuje aj uznanlivé slová kunsthistorika z VŠVU Daniela Grúňa či kurátorky SNG Lucie Gregorovej-Stachovej.
Na otázku SME, či takýto oslavný článok nevyvolá prípadné negatívne reakcie iných kolegov, Kenderová reagovala presvedčením, že v súčasnej neľahkej situácii prevláda u malých galérií skôr pocit spolupatričnosti a vzájomnej spolupráce.