Maľba si s ňou robí, čo chce

Myslím, že práve vďaka sivej farbe mám oveľa viac fantázie, hovorí Klaudia Kosziba.

Na snímke Klaudia Kosziba počas vernisáže v showroome, na ďalších záberoch niektoré z vystavených diel.(Zdroj: JURAJ BARTOŠ, ADAM ŠAKOVÝ)

Klaudia Kosziba vedie jeden z bratislavských ateliérov maľby. Tvrdí o sebe, že pre mnohých je stále rizikom. Vnímať jej diela je ako počúvať rozhovory nočných motýľov.

Stalo sa to náhodou. Klaudia Kosziba vystavovala naraz hneď v dvoch bratislavských priestoroch – v showroome Max Klinger a v galérii FruFru. Kosziba však na akési prapodivné „náhody“ neverí, a preto ostaňme pri tom nedefinovateľnom – stalo sa to.

Diela – veci

Trochu podobne vznikajú aj jej diela - veci, ako ich ona nazýva, lebo „formulácia nárokov na to, ako má vyzerať obraz, je dosť striktná, neviem sa do nej vtesnať“.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Môj vzťah s maľbou, s tým, ako nad ňou premýšľam, sa ťažko vysvetľuje. Veď aj maľba je čosi ťažko uchopiteľné. Vzniká z divného napätia, atmosféry, o ktorej viem, že nie je reálna, no dlho ma sprevádza. Neviem sa od nej oslobodiť. Je to posadnutosť predstavou – k tomuto vždy dospejem, keď sa zamýšľam, prečo toto všetko vlastne robím,“ hovorí.

Kosziba, ktorá vedie ateliér maľby bratislavskej VŠVU, zdôrazňuje, že stojí kdesi uprostred medzi galériami prezentujúcimi overené, silné mená a tými ostatnými. „Pre mnohých som stále rizikom, lebo to, čo robím, sa nedá jednoducho zaradiť.“

Čo sa tam skrýva

Výstava vo FruFru, ktorá sa dnes končí, bola špecifická tým, že človek ju videl celú cez okná priamo z ulice. Nemusel ísť dovnútra, keď nechcel.

Tiež sme nemuseli začať takými jej širokými vyjadreniami na tému maľby. To by však bolo to isté ako pozerať sa na jej obrazy spoza okna, necítiť povrch papiera, ticho a jemnosť krídel jej nočných motýľov.

„Niekedy som si vedela odtrhnúť svoj ostrov sústredenia kedykoľvek, dnes už to nedokážem, stíšenie a koncentrácia síl prichádzajú v noci,“ hovorí.

Šeď vo mne zostala

Je pozorovateľom, nočným chodcom, ktorý sa pozerá do okien bez pocitu viny. Kráča rázne, presvedčivo, ale nikoho neruší, ani tie motýle nie. Je s nimi zžitá, tak ako so šedou farbou, v ktorej vyrastala. „Tá šeď vo mne ostala,“ hovorí, „myslím, že práve vďaka nej, mám oveľa viac fantázie. V tej sivej sa skrýva všeličo.“

Do dlhých rolí papiera v Max Klingerovi skryla postavy. Štyri figúry mužov, ktorí napĺňajú naše predstavy o povolaniach (sveta). Sú to však postavy? Sú to roly, ktoré plníme, alebo živly, alteregá, ktoré ovládajú nás? „Maľba si so mnou robí, čo chce.“

Žiadny kompromis. Iba dlhé, hlboké priestory, stála snaha odkrývať predstavy - márny boj. „A to ma na tom baví. Robiť veci, ktoré na prvý pohľad vyzerajú zbytočne. V konečnom dôsledku však myslím, že sa ich vplyvom niečo mení – v ľuďoch, a vo mne, samozrejme, tiež,“ hovorí.

Viesť reči o tom, kam autorku zaradiť a či je rizikom, je tu zbytočné. Aj tieto dve výstavy boli ďalším zo vzácnych pohľadov do „prekomplikovanej“ mysle posadnutej predstavami.

Tie jej predstavy sa postupne zvláštnym spôsobom spájajú do filmových príbehov - do krehkých, pomalých, dômyselných príbehov, ktoré si s nami robia všetko, čo chcú.

morality.jpg

Morality

01.jpg

Pamäť zničí aj to posledné

z_vystavy_v_showroome_max_klinger_foto_adamsakovy.jpg

Z výstavy Vertical Scroll v showroome Max Klinger

z_vystavy_vertical_scroll_v_showroome_max_klinger_foto_adamsakovy.jpg

Z výstavy Vertical Scroll



Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  9. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  10. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 769
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 482
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 720
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 596
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 552
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 193
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 973
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 414
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 941

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Triasli sa pred ním vrahovia a páchatelia sa šli radšej sami prihlásiť

Vrahovia a zlodejíčkovia sa šli radšej sami udať.

SVET

Štát zabil novinára. Nitky vedú k princovi

Saudská Arábia priznala, že Chášukdží je mŕtvy.

Dobré ráno

Milan Kováč: Zdá sa, akoby kolaps Mayov prišiel zo dňa na deň

Rozhovor s odborníkom na civilizáciu Mayov.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.