Socha ako vešiak na reklamu?

Aj keď umelecké dielo investori náhodou nezbúrajú, číhajú naň ešte iné nástrahy

Z betónového reliéfu Juraja Rusňáka na bratislavskej hlavnej stanici vidno len spodný okraj, zvyšok zakrýva bilbord.(Zdroj: SABINA JANKOVIČOVÁ)

Štátne alebo súkromné inštitúcie často ani netušia, akú umeleckú hodnotu má dielo umiestnené v ich areáli.

Existencia absurdného zákona, ktorý umožnil beztrestné zbúranie sochy Čas od Jozefa Jankoviča pre výstavbu obchodného domu v bratislavskom Ružinove, akoby zredukovala prvotnú vzrušenú diskusiu len na otázku elementárnej slušnosti.

Tá by sa v civilizovanej spoločnosti, samozrejme, očakávala v podobe informovania umelca investorom, že sa chystá sochu z pozemku odstrániť.

Symbol malého zázraku

Rozmlátená socha je však nielen mementom arogancie, ale tiež nevyčísliteľnou umeleckou stratou. Rané dielo špičkového výtvarníka z čias aktivít Bratislavských Konfrontácií je jednou z prvých, ak nie vôbec prvou abstraktnou sochou vo verejnom priestore. Terajšia hŕba kamenia bola teda ešte pred pár dňami hmatateľným symbolom malého zázraku, že sa abstraktné dielo (vo väčšine prípadov vtedy odsúdené len na vystavovanie v ateliéroch či bytoch) podarilo inštalovať vo verejnom priestore.

„Treba spomenúť aj odvahu architekta, ktorý si nekompromisnú sochu, vymykajúcu sa socialistickému realizmu, vybral do areálu,“ hovorí sochárova dcéra Sabina Jankovičová, výtvarná teoretička, ktorá sa dlhodobo venuje problematike sôch vo verejnom priestore pred rokom 1989.

Len v Bratislave však zničili aj viaceré ďalšie sochy, napríklad Dušanovi Králikovi v obchodnom dome Hron, Imrichovi Vanekovi keramickú stenu v bývalej budove Pravdy na Štúrovej ulici či Jurajovi Hovorkovi figurálnu plastiku v amfiteátri.

Neúplná kniha dejín

„Odstránením kvalitných sôch akoby sme z pomyselnej knihy dejín vytrhávali strany alebo dokonca celé kapitoly. Kvalita z verejného priestoru mizne a naopak politici s developermi nám vnucujú neautentické atrapy histórie a pseudoumenie,“ hovorí výtvarník Michal Moravčík zo združenia Verejný podstavec.

„Ľudia všetko, čo vzniklo za socializmu, automaticky hádžu do jedného vreca a považujú za potrebné to zničiť, odmietajú sa zamýšľať nad jednotlivými dielami, napríklad čo znamenajú v kontexte doby či tvorby autora,“ dodáva.

Pripomína, že aj v umení, ktoré bolo súčasťou štátnych zákaziek, sa podarilo vytvoriť mnohé kvalitné, nadčasové veci. „Takou je napríklad aj Dvojdielna plastika XI od Márie Bartuszovej v košickom krematóriu a viaceré ďalšie.“

Tridsať najohrozenejších

V rámci výskumu pre svoju dizertačnú prácu si Sabina Jankovičová spolu s jedným zberateľom umenia vyhliadli tridsať najohrozenejších sôch vo verejnom priestore, navštevujú ich majiteľov, ktorých informujú o tom, akú cennú vec vlastnia, a snažia sa nájsť formu jej záchrany. „Zatiaľ sa nám to podarilo v troch prípadoch. Celá problematika si však vyžaduje systémové riešenie.“

Podľa nej sú najohrozenejšie sochy v súkromných firmách, sprivatizovaných podnikoch, hlavne tam, kde sa často mení majiteľ. „Naopak, relatívne najbezpečnejšie sú v štátnych inštitúciách, kde si uvedomujú hodnoty umeleckých diel a chránia si ich,“ hovorí Jankovičová.

Inkriminovanú sochu Čas nepovažovala za ohrozenú, v bývalom ružinovskom školskom areáli bola desaťročia v bezpečí.

Ale ani mnohé sochy, ktoré zatiaľ unikli bezohľadnému zbúraniu, nemajú pokojný život. Potvrdzuje to napríklad osud reliéfov Juraja Rusňáka pri bratislavskej železničnej stanici.

V zálohe sú ešte vandali

„To je exemplárny príklad, čo všetko sa u nás môže stať, na reliéfoch, z ktorých trčia len okraje, visia obrovské bilbordy. Ak sa socha nezbúra, tak sa napríklad do mozaiky navŕtajú diery pre reklamné pútače a ďalšie diela sa stanú často obeťou vandalov či bujnejúcej vegetácie.“

Moravčík si myslí, že by sa mali zverejňovať mená tých, ktorí verejný priestor brutálne menia a devalvujú. „Je to často anonymný reťazec ľudí, ktorí v podstate rozhodujú o zásadných veciach, ale chýba tu i širšia spoločenská diskusia, lepšia informovanosť, komunikácia a, samozrejme, účinná legislatíva.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 939
  2. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 9 841
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 223
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 6 097
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 819
  6. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 3 801
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 518
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 3 247
  9. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017 2 470
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 2 283

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kocáb: Kisku už dlho uznávam, ocenenie ma šokovalo

Pre SME hovorí, že je hrdý slniečkar. Keď pôjdeme tvrdou silou, nemáme šancu.

KOMENTÁRE

Plot bol jeho nápad, nie Orbánov. Dnes má dom kúsok od pletiva

Ako sme sa nestretli so starostom Ásotthalomu.

PLUS

Ako prvá žena pred takmer sedemsto rokmi prežila cisársky rez

Českí vedci prišli s novým objavom.

Neprehliadnite tiež

Zomrel Bill Paxton, známy ako astronaut z Apolla 13

Paxtona veľmi často a rád obsadzoval do svojich filmov James Cameron.

Nezávislé Oscary - Spirit Awards ovládla dráma Moonlight

V kategórii najlepší medzinárodný film zvíťazila komediálna dráma Toni Erdmann.

Moonlight? Takto vyzerá filmové umenie

Príbeh šikanovaného homosexuála nie je navonok ničím príťažlivý.

Sýrčan pracoval na filme o Bielych helmách, nemôže sa zúčastniť na Oscaroch

Americkí predstavitelia uviedli, že o kameramanovi získali škodlivé informácie.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop