SME
Nedeľa, 23. január, 2022 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Na jeho Shakespeara sa čaká v rade

DIEGO DE BREA je všetkým, čo od neho herci chcú. Režisérom, filozofom, sociológom, psychológom, otcom.

Diego de Brea (1969) divadelný režisér. Študoval  literatúru a históriu na Univerzite v Ľubľane, neskôr  divadelnú réžiu na Akadémii divadla, rádia, filmu a televízie v Ľubľane. Medzi jeho najúspešnejšie produkcie patrí Eduard II. Christophera MarlowaDiego de Brea (1969) divadelný režisér. Študoval literatúru a históriu na Univerzite v Ľubľane, neskôr divadelnú réžiu na Akadémii divadla, rádia, filmu a televízie v Ľubľane. Medzi jeho najúspešnejšie produkcie patrí Eduard II. Christophera Marlowa (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

DIEGO DE BREA je Slovinec so španielskym menom i s kvapkou hispánskej krvi. Skúšky prežíva vždy naplno, s oddanosťou divadlu aj hercom. Blížiaca sa premiéra jeho inscenácie Coriolanus v Slovenskom národnom divadle má šancu stať sa udalosťou sezóny.

Na vaše skúšky by sa radi chodili dívať aj tí, čo do hry, ktorú režírujete, neboli obsadení. Ako sa vám pracuje so slovenskými hercami?

Napriek všetkým ťažkostiam s organizáciou, napriek tomu, že herci strašne veľa hrajú a potom si len ťažko nachádzame čas na skúšky, existuje medzi nami istá synergia. Herci inscenácii veria, a dnes nie je také jednoduché veriť. V tomto zmysle je to pozitívne.

Skryť Vypnúť reklamu

V čo veríte vy?

Pokúšam sa byť verný sám sebe. Aj keď to znie pateticky, verím, že len s láskou sa dá ľudí presvedčiť, že za niečím stojíme a že to má nejaký význam. Keď som s hercami, stávam sa všetkým, čo chcú zo mňa mať – som filozofom, sociológom, psychológom, otcom. Idem úplne do vnútra každej postavy. Zdá sa mi dôležité, že sme si pri skúšaní všetci rovní, že sa vieme prijať, chytiť sa, dotknúť. Pre hercov je to ťažké, ale ja nechcem, aby na javisku „vystupovali“, ale aby sa stalo niečo im samým za zatiahnutou oponou. Človek sa ťažko otvára aj mimo divadla, keď sa však na vás pozerá sto ľudí, je to ešte ťažšie.

Coriolanus nepatrí k najčastejšie hraným Shakespearovým hrám, prečo ste si vybrali práve ju?

Postava Coriolana je zaujímavá z viacerých perspektív. Je to človek, ktorý stojí za svojimi hodnotami, princípmi, za svojou dôstojnosťou a hľadá pravdu. Nie je to nijaký učenec, rozhoduje sa skôr srdcom a ide až do konca. Tu práve nastáva konflikt. Ak človek prekročí istú hranicu, jeho funkcia od neho začne vyžadovať, aby prestal byť tým, čím je. Coriolanus je z rodiny „nedotknuteľných“ patricijov, ktorí vo svojej ambícii dospejú k vnútornému rozpadu, zabudnú na človeka a začnú uvažovať už len účelovo. V tomto zmysle ide o súmrak bohov.

Skryť Vypnúť reklamu

Chýba v dnešnej spoločnosti podobná osobnosť?

Áno, lebo má isté prvky mesiáša. Plebs potrebuje niekoho, kto ho usmerní a povedie. Aj Obama, aj bin Ládin by radi boli mesiášmi. Coriolanus je veľmi radikálny, ale stojí za hodnotami, ktoré sú aj dnes platné. Je verný etike a morálke, prichádza s argumentmi, ale tie plebs nechce počuť. Oni si neželajú pravdu, lebo by to znamenalo, že by sa museli pozrieť sami na seba a zmeniť sa. A to sa im nechce. S pravdou ani dnes nemáte kam prísť. Aj zákony si vysvetľujú niektorí tak, druhí inak.

Prilepili by ste na postavy z hry dnešné politické nálepky: pravičiari, ľavičiari, extrémisti?

Isto. Coriolanova rodina je pravičiarska, veľmi konzervatívna. „Ľavica“ má však v hre ešte väčšie problémy. Sú to ľudia, ktorí by sa len mali radi dobre. Radi by snívali tie isté sny ako aristokrati, radi by mali podobné veci, ale nechcú pre to nič urobiť.

Skryť Vypnúť reklamu

Je to vo vašom vnímaní intímna či viac politická hra?

Politika je vždy v pozadí, ale vieme, že každý politik je najprv človekom. V Shakespearových hrách ide hlavne o bod, v ktorom sa začne charakter lámať, keď už postava nie je nositeľom udalostí, ale dostáva sa do ich vleku.

Jednou z tém je aj konflikt medzi patricijmi a plebejcami. Kým sa cítite?

Z hľadiska genetiky je síce dané, kto je kto, ale závisí to aj od situácie, do ktorej sme hodení. Keď inscenujeme tieto texty, sme patricijmi.

O Slovákoch sa hovorí ako o národe plebejcov, platí to aj na Slovincov?

Áno, národy to majú v genetike v závislosti od ich historickej situácie. Plebejstvo je problémom národa, ktorý je mladý a ktorý si len buduje svoj systém hodnôt. Hlavnou charakteristikou národov, ktoré museli bojovať za svoju existenciu, bol hnev. V tom zmysle má aj barbarstvo plebejcov istý význam. Vzťah k ľuďom, k veciam, ku krajine či k morálke - sú ale veci, ktoré sa rozvíjajú až časom.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo považujete za aristokratické?

Aristokratické je rozmýšľať, čo bude zajtra. Ľud neuvažuje o následkoch, o nejakom spoločnom dobre, ale o chlebe, ktorý je dnes. A to je aj problém našej politiky, ktorá nerozmýšľa o zajtrajšku, ba možno ani o dnešku. Aristokracii sa človek ťažko učí, je to danosť, s ktorou sa človek rodí. Aj vo veľmi plebejskom prostredí však máme jednotlivcov, ktorí sú nositeľmi skúsenosti a tradície. Tých nazývam „staré duše“.

Slovincov a Slovákov si vo svete často mýlia. Majú prečo?

Áno, sme si veľmi podobní, až je zvláštne, že máme medzi sebou tak málo kontaktov. Nejde len o podobný jazyk, spoločnú máme aj istú krehkosť či nežnosť. Zdá sa mi, že ste vzdušnejší, my sme zas zemitejší.

Germánskejší?

Povedzme. Ja mám v sebe aj štipku hispánskej krvi, tá mi pomáha pochopiť Shakespeara, ktorý je enfant terrible. On otvára hraničné témy a náš svet má problém s emóciami. Nevieme, ani čo sú, ani ako fungujú. Vzhľadom na to, že najväčšou hodnotou dnešného sveta je bezpečnosť, len veľmi ťažko zažijeme nejakú krajnú situáciu. Môžeme si potom len domýšľať, ako sa cíti človek v ohrození, pred smrťou, nevieme, čo je to ísť do vojny. Cez médiá sme bombardovaní podobnými situáciami, ale nezažívame ich priamo. A to je obrovský rozdiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Prečo sa stále vraciame k Shakespearovi?

Lebo buduje extrémne situácie a je veľkým majstrom charakterov, ktoré poháňajú svetové aj rodinné konflikty. S intrigami prichádzajú u neho tí najmenej schopní. Aby zakryli svoju frustráciu, musia zničiť niečo, čo je dobré a kvalitné. Iný cieľ nemajú.

A do divadla chodíme práve pre extrémne emócie?

Divadlo sa nás na rozdiel od televízie dotýka. Ako píše Aristoteles, súcitom a strachom dosiahneme očistenie od vášne. Je v tom istá erotika. Film nás berie za ruku, aby sme s ním odcestovali. Divadlo nás vtiahne dovnútra - tu a teraz.

Hru neinscenujete v antických kostýmoch, však?

Neveril by som postavám, ktoré by boli oblečené v tóge, to by všetko dosť zbanalizovalo.

Nelákalo vás napasovať hru na nejakú konkrétnu politickú situáciu?

Skryť Vypnúť reklamu

Ale áno, vidím tam prepojenie s nacizmom. Každá diktatúra sa v etickom aj estetickou zmysle inšpiruje antikou – to vidno v symbolike, architektúre aj v odevoch. Od Napoleona až po Hitlera či Stalina - všetci boli obdivovateľmi antiky, nie renesancie.

Prečo riešite nacizmus a nie vojnu, ktorá bola len nedávno v Juhoslávii?

Každá vojna má podobné východiská a princípy. Ale viem, že Ralph Fiennes nakrútil nový film o Coriolanovi zo súčasnosti v Srbsku, no ešte som ho nevidel.

Hrozí nám vojnový konflikt?

Hrozí, kým zostaneme zaslepení. Náš systém je úpadkový vo všetkých ohľadoch. Niežeby som bol taký pesimistický, ale kým bude kapitál mocnejší než život, dovtedy to bude vyzerať, že vojna je jedinou hygienou sveta, ako to tvrdili futuristi.

Skryť Vypnúť reklamu

Premiéra vašej inscenácie bude tesne pred Veľkou nocou. Náhoda?

Áno. Tento text určite nie je nijakou pašiovou hrou, ale sú v nej prvky, ktoré Kristov príbeh pripomínajú. Coriolanus išiel v prvej línii, riskoval svoj život a vojnu vyhral. Na to jeho kritici zabúdali.

O necelý mesiac bude v rámci festivalu Nová dráma uvedená aj slovinské produkcia Olivera Frljića Buď prekliaty, zradca svojej domoviny!, ktorá priamo reaguje na nedávnu balkánsku vojnu. Čo si myslíte o podobných politických projektoch?

Kým som to prestavenie nevidel, zdalo sa mi, že politické divadlo nie je možné, lebo je infantilné. Ale oni urobili z toho viac ako happening. Mne sa páči aj to, že to ľudia prijali tak polarizovane. Jedni to považujú za neuveriteľne nové, iní sa pourážali. Ja by som však tieto témy neotváral, lebo nič neprinášajú, nič neriešia, nič nezachránia. Dnešným problémom je nedostatočná intimita. Kým nevyriešime rodiny, nemôžeme riešiť ani svet.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  2. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom
  3. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami?
  4. Mecom ide na zelenú
  5. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  6. Marrákeš je červená perla Maroka
  7. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  10. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  1. Plánujete kúpu nehnuteľnosti ? Správajte sa ako investor
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Ak sa chcete zotaviť po Covide, zamerajte sa na podporu zdravia
  4. Union prichádza s novinkami pre diabetológov
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny
  7. Ekologicky sa zeleniť je časom overený hit
  8. Pripomíname dôležitý dátum –31. januára 2022
  9. Vysoká spotreba vody? Môže to byť nepovšimnutý únik vody
  10. 7 predsavzatí, ktoré pomôžu nielen vám
  1. 5 neznámych vecí, ktoré umožňujú platobné karty 7 746
  2. Predplatné SME.sk len za 29 eur 5 048
  3. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 4 905
  4. Marrákeš je červená perla Maroka 3 561
  5. Anketa: Slováci, ako sme na tom so závislosťami? 3 171
  6. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 € 2 936
  7. Rezerváciou first moment dovolenky viete ušetriť aj 40 % z ceny 2 760
  8. Európsky unikát. Kvalitné CBD funguje aj napriek neprajníkom 2 449
  9. Mecom ide na zelenú 1 946
  10. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 1 614
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Jiří Plachý.

Plachý daboval Jeana Rena či Jackieho Chana. Zomrel vo veku 75 rokov.


TASR 21. jan
Hviezdna dánska herečka Trine Dyrholm vo filme Margrete - Kráľovná severu.

Mužov zbavila starostí, hovorí o nej režisérka seriálov Borgen a Most.


21. jan
Nórska herečka a speváčka Astrid S.

Svadba nie je zmyslom života, hovorí Astrid S.


20. jan
Zľava: Lucile Richardot ako Lisea a Olivia Vermeulen ako Arsilda v inscenácii opery Antonia Vivaldiho Arsilda (Opera Slovenského národného divadla Bratislava), ktorá bola vyhlásená za najlepsiu inscenáciu sezóny.

Niektorí by sa potešili.


Klára Madunická 21. jan

Blogy SME

  1. Adriana Boysová: Kultúra zomrela! Nech žije kultúra!
  2. Diána Marosz: Pravdivá rozprávka o dvojjazyčných deťoch
  3. Martin Šuraba: Kníhkupectvo na Bylinkovom námestí
  4. Tomáš Tenczer: 11 kníh k Vianociam
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.10. - 4.11.1921)
  6. Anton Kaiser: Život a dielo Františka Hermana
  7. Monika Nagyova: Luník IX. Myslela som si, že som naň pripravená, ale nebola som.
  8. Viera Polakovičová: Hviezda kontratenorového neba Jakub Józef Orliński po prvýkrát v Bratislave
  1. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta? 14 076
  2. Pavel Macko: Vodka a cigary? 8 932
  3. Vanda Tuchyňová: Primátor chce ukázať rešpekt a silu, Žilinu však obracia smerom k Jánovi Slotovi ! 6 039
  4. Michal Porubän: Tak si tu žijeme - poslanec Blaha je zaočkovaný a Žilinka nechce zverejniť zmluvu čo podpísal v Rusku :) 5 802
  5. Tereza Krajčová: Anglický denník: 21. Posledné razy, ktoré mi zlomili srdce 4 401
  6. Lórant Kulík: URBEX: Keď prejdete v Košiciach na ulici kpt.Nálepku cez (ne)utajenú pasáž, zapne sa časostroj 4 191
  7. Tomáš Harustiak: Je na Slovensku 56% katolíkov ? Ale kdeže ! 3 226
  8. Daniel Bíro: 10 zaujímavostí, o ktorých ste, možno, nevedeli 2 703
  1. Milota Sidorová: Toto mesto v Taliansku založilo Kanceláriu pre čas. Čaká to aj Bratislavu?
  2. Pavol Koprda: Milan Mazurek straší vedľajšími účinkami vakcín. Čo naozaj hovoria dáta?
  3. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  4. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  5. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  6. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  7. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  8. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
Skryť Zatvoriť reklamu