Beckettova patová partia

SND uviedlo absurdnú hru, podľa ktorej je nešťastie zábavné. Inscenácia Koniec hry je urobená inteligentne, estetická stránka však v nej vyhráva nad emóciami.

Marián Labuda a Robert Roth v novej hre.(Zdroj: ANTON FARAONOV)

SND uviedlo absurdnú hru, podľa ktorej je nešťastie zábavné. Inscenácia Koniec hry je urobená inteligentne, estetická stránka však v nej vyhráva nad emóciami.

Hamm a Clov živoria zabudnutí ešte aj prírodou. Vo svete Samuela Becketta sa minuli prášky proti bolesti – na ľudskú existenciu lieky nie sú. Boh odflákol stvorenie a ešte si ani neexistuje. Ľudia umierajú na tmu.

„Človek plače, aj pre nič, aby sa nemusel smiať,“ komentuje život Hamm, ktorý spolu s verným Clovom stelesňujú archetypy pána a sluhu, otca a syna. Ich osobnosti sa vzácne dopĺňajú, jeden sa nedokáže postaviť zo stoličky, druhý sa zas nevie posadiť. Jeden reprezentuje autoritu, druhý rebelantstvo a paradoxnú túžbu po poriadku, kde by každá vec bola na svojom konečnom mieste.

Únava aj závislosť

Hamm a Clov sú zo vzájomného spolužitia unavení, ak aj kedysi zažili chvíle šťastia, už si na ne nepamätajú. Clov vlastne nevie, prečo Hamma stále počúva, bez Hammovej píšťalky na hrudi by však jeho existencia nemala vôbec zmysel.

Inscenácia - súdiac podľa fotografií v bulletine odlišných od tvaru prezentovaného na premiére – prechádzala náročným vývojom a hľadaním. Využíva nový preklad Petra Lomnického. Otázkami, či je presnejšie povedať: „Ty zostávaš“ alebo „Len ty... si mi ostal“ by sa mohla zaoberať celá štúdia.

Kontajnerová staroba

Jedna z výrazných zmien je štylizácia starnúcich rodičov, ktorí mali žiť v kontajneroch. Režisér Rastislav Ballek zvolil fór, ktorý síce podčiarkol ich nevládnosť, menej však vypovedal o spoločenskej degradácii ľudí odložených akoby do smetí. Vďaka efektným kostýmom sa Nagg a Nell javili skôr ako príšery či duchovia.

Výtvarníčka Katarína Holková v zásade rešpektovala Beckettove inštrukcie týkajúce sa Hammovho oblečenia, jeho župan a domáca čiapočka však pripomínajú biskupský odev, čo významovo obohacuje celú hru. Clov sa pohybuje v chaplinovsko-klaunovskej štylizácii.

Všetci účinkujúci hrali sústredene a decentne. Marián Labuda aj v stíšenej polohe dokázal udržať autoritu postavy Hamma. Nedá sa povedať, že by Robert Roth nebol vynikajúcim Clovom, jeho vyťaženie v rámci repertoáru SND je však už na hranici. František Kovár si našiel úplne novú, zaujímavú polohu, Viera Topinková nezahrala po prvý raz takto vynikajúco v absurdnej dráme.

Pod absurdným povrchom

Rastislav Ballek sa sústredil na formálnu, čisto divadelnú stránku a nepodarilo sa mu sprostredkovať emócie – ktoré pod Beckettovskými absurditami predsa len bublú. Nedojme nás smrť Nell ani duševné utrpenie Hamma, ktorý odrazu začína smútiť za všetkými, ktorým mohol pomôcť a zachrániť ich.

Pritom „tá vec“, jeho srdce, má podľa Becketta ešte žiť. Replika z hry, že nie je nič zábavnejšie ako nešťastie, ba ani Hammove obavy pred tým, aby nezačali mať s Clovom nejaký význam, sa nenaplnili.

Inscenácia, ktorú si mohol domáci Ballek vybrať na mieru, je chuťovkou urobenou inteligentne a esteticky, ale bez energie, ktorá by prešla do hľadiska. A to je niečo, čo divák nenavštevujúci divadlo zo študijných dôvodov vie málokedy odpustiť.

Samuel Beckett: Koniec hryl Činohra SND Bratislava
Samuel Beckett: Koniec hry
Činohra SND Bratislava
Preklad: Peter Lomnický
Réžia: Rastislav Ballek
Dramaturgia: Martin Kubran
Scéna: Emil Drličiak
Kostýmy: Katarína Holková
Hrajú: Marián Labuda, Robert Roth, František Kovár, Viera Topinková
Premiéra 9. apríla 2011, Štúdio, Nová budova SND

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  10. Jarné prázdniny pri mori?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  5. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  6. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  7. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  10. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 395
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 842
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 734
  4. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 977
  5. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 5 962
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 673
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 4 133
  8. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 4 014
  9. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 680
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 337

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Dobrovoľníci a štátna drogová politika sú v napätí

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop