
Blade 2. FOTO - BRUCE TALAMON
Hrdinovia bez prestávky kráčajú a kráčajú, čierne okuliare, čierne nohavice, čierne saká, čižmy, kabáty. Náš človek nosí ručný automat a na chrbte samurajský meč, ukovaný zo striebra. Náš muž strieľa, obete padajú rozplesknuté na zem, ale on len ďalej kráča, stoicky a desivo, odhodlane, strieľa, bojuje, strieľa, bojuje, hlava-nehlava. A kráča a kráča. Nikto ho nezastaví. Meno toho muža je Blade, moderný nindža, čo prenasleduje upíry. Názov filmu je Blade 2 a beží v kinách po celej Európe.
Je skľučujúce vidieť v Nemecku po masovej vražde, ako scény na plátne odzrkadľujú skutočnosť. Všade len prázdne chodby, páchatelia, obete. Blade 2 je temná action, horor. Lovec upírov, sám poloupír, vyráža s družinou bojovníkov vyzabíjať druh upírskych príšer. Film je vcelku vydarený mix žánrov. Wesley Snipes ako cool hrdina putuje medzi svetmi a násilím sa bráni návratu do Ithaky. Späť ho tam ženú tucty, ba stovky oblúd, ale skončia rozstrieľané, oslepené, rozsekané, zhorené. Masová vražda štylizovaná ako sakrálny dej.
O aký príbeh teda v Blade 2 ide? Treba tento film uviesť do kín práve teraz, keď je Nemecko po šoku z hrôz v erfurtskej škole? A budú diváci, ktorí budú sedieť v sálach s pukancami na kolenách, vedieť oddeliť filmové obrazy od skutočnosti?
Násilníci, ktorých kultúra produkuje, bývajú žiariví, krásni a pozitívni. Inokedy sú to odporné a škaredé výtvory chorej fantázie. Ctíme a oslavujeme dojemných bojovníkov Achilla a Odysea, Siegfrieda a tiež rôzne pomerne krvilačné postavy zo Shakespearových hier. Pohŕdame Draculom, Freddym Krügerom a Terminátorom. Chceli by sme ich od seba oddeliť. John Wayne ako fanatik samozvanej justície je v poriadku, je to kovboj z devätnásteho storočia. Pri iných postavách, ako Dirty Harry, sa už názory rozchádzajú. Reálne monštrum ako Charles Manson je hrozné, popové monštrum ako Marilyn Manson koketné. Chceli by sme oddeľovať dobro a zlo, ale hranica je nejasná.
Film sa nenadarmo zaoberá násilím. Najmä moderný akčný film ako jedna z mála kultúrnych inštitúcií obmieňa prastaré posolstvo, že ľudská existencia stojí na vratkej pôde. Filmy ako Blade 2 narábajú s antropologickými konštantami a miešajú ich s technologickým pokrokom. Príťažlivé je na tom práve to, že atavistické orgie násilia sú tu vždy na najnovšej technickej úrovni. Akčné filmy spájajú staré s novým, historicita a moderný dizajn sú tu partneri. Počítačom generované scény nám predvádzajú to, čo sme akoby ešte nikdy nevideli - a zároveň sú to stále tie isté mystické vzorce.
Holohlavý zloduch v Blade 2 je pánom Caliban Industries - dávna obluda presadená do novoveku. Kto v akčnom filme nevie objaviť rozprávku z éry počítačov, so všetkými funkciami, aké rozprávka má, zatvára oči a prehliada, v čom spočíva úloha tohto žánru a tiež jeho úspech.
Či filmy ako Blade 2 podnecujú výbuchy násilia a jeho napodobňovanie, alebo či sa pri nich odreagujeme, o tom sa koniec koncov musí rozhodnúť každý z nás. Isté je jedno: keď filmový žáner tak presne trafí do skutočnosti ako tento film do činov erfurtského študenta Roberta Steinhäusera, stráca všetku svoju nevinnosť a vystupuje na denné svetlo. Ale nie nadlho - lebo o chvíľu sa zotmie a upíry ožijú. A v kine je tma stále.
Autor: HANNS-GEORG RODEK(Autor je filmový kritik, žije v Berlíne)