Sochy v rukách miestnych politikov

Výstava Znaky v priestore hodnotí úroveň pomníkov na území obývanom maďarskou menšinou.

János Nagy: Vodca Bulcsú, 1997, Búč v okrese Komárno.(Zdroj: SNM–MKMS)

Kurátor upozorňuje na rozdeľovanie obyvateľstva aj prostredníctvom pomníkov vo verejnom priestore.

BRATISLAVA. V SNM – Múzeu kultúry Maďarov na Slovensku je výstava Znaky v priestore - naše nové monumenty, ktorú kurátorsky pripravil Gábor Hushegyi. Výstava je výstupom jeho päťročného výskumu, ktorý bol venovaný pomníkovej tvorbe po roku 1989 na území obývanom maďarskou menšinou. Autor projektu prešiel viac ako 600 obcí a zdokumentoval nové sochárske diela vo verejnom priestore.

Tri skupiny a tri stratégie

Výstava približuje diela prostredníctvom dokumentárnej fotografie, televízneho dokumentu a sochárskych skíc. Hushegyi diela typologicky rozdelil do troch skupín: rehabilitované pomníky, navrátené na pôvodné miesto po roku 1989, monumenty národnej histórie a symbolické sochy národného vedomia.

Rozoznáva tri základné výtvarné stratégie. Prvý okruh nadväzuje na česko-slovenskú pomníkovú tradíciu a reprezentujú ho diela od významných výtvarníkov Juraja Bartusza, Jánosa Nagya, mladého autora Andreja Csillaga a ďalších.

Devalvácia kvality

Druhý okruh označuje ako cudzorodý v kontexte umenia na Slovensku, pretože ide o diela maďarských autorov reprezentujúcich súčasné umelecké tendencie vo verejnom priestore v Maďarsku. Tie sú formálne skôr konzervatívne, smerujúce k štylizovanému realizmu, často nízkej kvality.

Tretím okruhom je hľadanie nových foriem, kde takisto dochádza k devalvácii výtvarnej úrovne.

Výstava predstavuje jednotlivé tematické okruhy, v ktorých je viditeľná najmä rozkolísanosť kvality. Okrem vedome priznaných amatérskych diel, prevažnú väčšinu tvoria gýčovité, proporčne nezvládnuté realizácie profesionálov. Tieto rozdiely sú najviditeľnejšie pri figurálnej téme, napríklad Sv. Štefanovi, ktorý má podobu od insitnej idolickej figúrky až po profesionálne zvládnuté dielo.

Hushegyi upozorňuje na neprofesionalitu a absenciu pravidiel pri objednávkach do verejného priestoru, ktoré sú v súčasnosti bežné – dielo je zadané priamo autorovi, bez konkurzu a o jeho umiestnení rozhodujú zväčša politici miestnej samosprávy. Toto priamo stimuluje degradáciu kvality umeleckého prejavu vo verejnom priestore.

Bez spoločných tém

Hushegyi urobil svojím projektom našej spoločnosti veľkú službu, pretože vďaka svojmu menu môže hodnotiť výtvarnú úroveň pomníkov na zmiešanom území bez populárneho obvinenia z nacionalizmu. Jeho pozícia mu umožňuje priamo pomenovať negatívny dosah uprednostňovania výlučne národných tém zo strany maďarského obyvateľstva.

Autor projektu uvádza, že táto situácia je vyznačovaním svojho priestoru maďarským obyvateľstvom a prezrádza veľa o danom spoločenstve. Upozorňuje na rozdeľovanie obyvateľstva aj prostredníctvom pomníkov vo verejnom priestore. Tie sú totiž vždy politické a dnešná situácia ukazuje, že maďarské a slovenské obyvateľstvo si nenašlo spoločné témy – napríklad zlomové udalosti roku 1968 alebo 1989.

Nevkus deformuje ľudí

Hushegyiho postrehy sú platné pre každý verejný priestor. Jeho varovanie pred obsadzovaním verejného priestoru umelecky nekvalitnými, populisticky ľúbivými sochami sa dotýka celého Slovenska, aktuálne najmä Bratislavy. Ako upozorňuje, nekvalita výtvarného spracovania a nevkus totiž následne formuje predstavu ľudí o umení.

Ďalším rozmerom každej sochy vo verejnom priestore, najmä pomníkových realizácii, je politikum, preto by mali byť témy volené rozvážne, s uvedomením si ich posolstva a jeho dosahu na spoločnosť.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  7. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  2. Vysoká hra o súdne trovy
  3. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  4. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  5. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  6. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Ako na refinancovanie hypotéky
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 11 419
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 8 472
  3. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 172
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 434
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 662
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 468
  7. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 224
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 745
  9. Splnený sen 1 671
  10. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 505

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Kotlebova dymová clona zakrýva väčší útok

Kým sa sústredíme na kreslo Mariana Kotlebu a okrajovo Milana Uhríka v Nitre, ĽSNS sa chystá zabrať stovky miest naprieč všetkými župami.

ŠPORT

Rybáriková sa postarala o prekvapenie, v Moskve vyradila Šarapovovú

Slovenská tenistka nestratila v prvom kole ani set.

DOMOV

Smer vyzýva Lipšica, aby Žitňanskú požiadal o mimoriadne dovolanie

Lipšic dostal podmienečný trest tri roky.

Neprehliadnite tiež

Zažijete s ním milostný vzťah, fyzické potešenie. Fink sa dal inšpirovať kostolom

Britský spevák sa presťahoval do Berlína a je to cítiť na jeho albume Resurgam.

Ak hudobníci napodobňujú ľudské teplo, prehrávajú. Tolstoys sa však snažiť nemuseli

Kapela získala pochvaly všade, kde sa objavila. Práve vydala debut.

Björk sa bránila sexuálnemu obťažovaniu. Robíš problémy, obvinili ju filmári

Islandská speváčka hrala v drastickej dráme Tanečnica v tme. Mal to byť horor aj na pľaci.