SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

Sochy v rukách miestnych politikov

Výstava Znaky v priestore hodnotí úroveň pomníkov na území obývanom maďarskou menšinou.

János Nagy: Vodca Bulcsú, 1997, Búč v okrese Komárno.János Nagy: Vodca Bulcsú, 1997, Búč v okrese Komárno. (Zdroj: SNM–MKMS)

Kurátor upozorňuje na rozdeľovanie obyvateľstva aj prostredníctvom pomníkov vo verejnom priestore.

BRATISLAVA. V SNM – Múzeu kultúry Maďarov na Slovensku je výstava Znaky v priestore - naše nové monumenty, ktorú kurátorsky pripravil Gábor Hushegyi. Výstava je výstupom jeho päťročného výskumu, ktorý bol venovaný pomníkovej tvorbe po roku 1989 na území obývanom maďarskou menšinou. Autor projektu prešiel viac ako 600 obcí a zdokumentoval nové sochárske diela vo verejnom priestore.

Tri skupiny a tri stratégie

Výstava približuje diela prostredníctvom dokumentárnej fotografie, televízneho dokumentu a sochárskych skíc. Hushegyi diela typologicky rozdelil do troch skupín: rehabilitované pomníky, navrátené na pôvodné miesto po roku 1989, monumenty národnej histórie a symbolické sochy národného vedomia.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozoznáva tri základné výtvarné stratégie. Prvý okruh nadväzuje na česko-slovenskú pomníkovú tradíciu a reprezentujú ho diela od významných výtvarníkov Juraja Bartusza, Jánosa Nagya, mladého autora Andreja Csillaga a ďalších.

Devalvácia kvality

Druhý okruh označuje ako cudzorodý v kontexte umenia na Slovensku, pretože ide o diela maďarských autorov reprezentujúcich súčasné umelecké tendencie vo verejnom priestore v Maďarsku. Tie sú formálne skôr konzervatívne, smerujúce k štylizovanému realizmu, často nízkej kvality.

Tretím okruhom je hľadanie nových foriem, kde takisto dochádza k devalvácii výtvarnej úrovne.

Výstava predstavuje jednotlivé tematické okruhy, v ktorých je viditeľná najmä rozkolísanosť kvality. Okrem vedome priznaných amatérskych diel, prevažnú väčšinu tvoria gýčovité, proporčne nezvládnuté realizácie profesionálov. Tieto rozdiely sú najviditeľnejšie pri figurálnej téme, napríklad Sv. Štefanovi, ktorý má podobu od insitnej idolickej figúrky až po profesionálne zvládnuté dielo.

Skryť Vypnúť reklamu

Hushegyi upozorňuje na neprofesionalitu a absenciu pravidiel pri objednávkach do verejného priestoru, ktoré sú v súčasnosti bežné – dielo je zadané priamo autorovi, bez konkurzu a o jeho umiestnení rozhodujú zväčša politici miestnej samosprávy. Toto priamo stimuluje degradáciu kvality umeleckého prejavu vo verejnom priestore.

Bez spoločných tém

Hushegyi urobil svojím projektom našej spoločnosti veľkú službu, pretože vďaka svojmu menu môže hodnotiť výtvarnú úroveň pomníkov na zmiešanom území bez populárneho obvinenia z nacionalizmu. Jeho pozícia mu umožňuje priamo pomenovať negatívny dosah uprednostňovania výlučne národných tém zo strany maďarského obyvateľstva.

Autor projektu uvádza, že táto situácia je vyznačovaním svojho priestoru maďarským obyvateľstvom a prezrádza veľa o danom spoločenstve. Upozorňuje na rozdeľovanie obyvateľstva aj prostredníctvom pomníkov vo verejnom priestore. Tie sú totiž vždy politické a dnešná situácia ukazuje, že maďarské a slovenské obyvateľstvo si nenašlo spoločné témy – napríklad zlomové udalosti roku 1968 alebo 1989.

Skryť Vypnúť reklamu

Nevkus deformuje ľudí

Hushegyiho postrehy sú platné pre každý verejný priestor. Jeho varovanie pred obsadzovaním verejného priestoru umelecky nekvalitnými, populisticky ľúbivými sochami sa dotýka celého Slovenska, aktuálne najmä Bratislavy. Ako upozorňuje, nekvalita výtvarného spracovania a nevkus totiž následne formuje predstavu ľudí o umení.

Ďalším rozmerom každej sochy vo verejnom priestore, najmä pomníkových realizácii, je politikum, preto by mali byť témy volené rozvážne, s uvedomením si ich posolstva a jeho dosahu na spoločnosť.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 543
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 296
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 193
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 354
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 906
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 843
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 297
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 188
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 049
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 925
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

19 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

8 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan