Sochy v rukách miestnych politikov

Výstava Znaky v priestore hodnotí úroveň pomníkov na území obývanom maďarskou menšinou.

János Nagy: Vodca Bulcsú, 1997, Búč v okrese Komárno.(Zdroj: SNM–MKMS)

Kurátor upozorňuje na rozdeľovanie obyvateľstva aj prostredníctvom pomníkov vo verejnom priestore.

BRATISLAVA. V SNM – Múzeu kultúry Maďarov na Slovensku je výstava Znaky v priestore - naše nové monumenty, ktorú kurátorsky pripravil Gábor Hushegyi. Výstava je výstupom jeho päťročného výskumu, ktorý bol venovaný pomníkovej tvorbe po roku 1989 na území obývanom maďarskou menšinou. Autor projektu prešiel viac ako 600 obcí a zdokumentoval nové sochárske diela vo verejnom priestore.

Tri skupiny a tri stratégie

Výstava približuje diela prostredníctvom dokumentárnej fotografie, televízneho dokumentu a sochárskych skíc. Hushegyi diela typologicky rozdelil do troch skupín: rehabilitované pomníky, navrátené na pôvodné miesto po roku 1989, monumenty národnej histórie a symbolické sochy národného vedomia.

Rozoznáva tri základné výtvarné stratégie. Prvý okruh nadväzuje na česko-slovenskú pomníkovú tradíciu a reprezentujú ho diela od významných výtvarníkov Juraja Bartusza, Jánosa Nagya, mladého autora Andreja Csillaga a ďalších.

Devalvácia kvality

Druhý okruh označuje ako cudzorodý v kontexte umenia na Slovensku, pretože ide o diela maďarských autorov reprezentujúcich súčasné umelecké tendencie vo verejnom priestore v Maďarsku. Tie sú formálne skôr konzervatívne, smerujúce k štylizovanému realizmu, často nízkej kvality.

Tretím okruhom je hľadanie nových foriem, kde takisto dochádza k devalvácii výtvarnej úrovne.

Výstava predstavuje jednotlivé tematické okruhy, v ktorých je viditeľná najmä rozkolísanosť kvality. Okrem vedome priznaných amatérskych diel, prevažnú väčšinu tvoria gýčovité, proporčne nezvládnuté realizácie profesionálov. Tieto rozdiely sú najviditeľnejšie pri figurálnej téme, napríklad Sv. Štefanovi, ktorý má podobu od insitnej idolickej figúrky až po profesionálne zvládnuté dielo.

Hushegyi upozorňuje na neprofesionalitu a absenciu pravidiel pri objednávkach do verejného priestoru, ktoré sú v súčasnosti bežné – dielo je zadané priamo autorovi, bez konkurzu a o jeho umiestnení rozhodujú zväčša politici miestnej samosprávy. Toto priamo stimuluje degradáciu kvality umeleckého prejavu vo verejnom priestore.

Bez spoločných tém

Hushegyi urobil svojím projektom našej spoločnosti veľkú službu, pretože vďaka svojmu menu môže hodnotiť výtvarnú úroveň pomníkov na zmiešanom území bez populárneho obvinenia z nacionalizmu. Jeho pozícia mu umožňuje priamo pomenovať negatívny dosah uprednostňovania výlučne národných tém zo strany maďarského obyvateľstva.

Autor projektu uvádza, že táto situácia je vyznačovaním svojho priestoru maďarským obyvateľstvom a prezrádza veľa o danom spoločenstve. Upozorňuje na rozdeľovanie obyvateľstva aj prostredníctvom pomníkov vo verejnom priestore. Tie sú totiž vždy politické a dnešná situácia ukazuje, že maďarské a slovenské obyvateľstvo si nenašlo spoločné témy – napríklad zlomové udalosti roku 1968 alebo 1989.

Nevkus deformuje ľudí

Hushegyiho postrehy sú platné pre každý verejný priestor. Jeho varovanie pred obsadzovaním verejného priestoru umelecky nekvalitnými, populisticky ľúbivými sochami sa dotýka celého Slovenska, aktuálne najmä Bratislavy. Ako upozorňuje, nekvalita výtvarného spracovania a nevkus totiž následne formuje predstavu ľudí o umení.

Ďalším rozmerom každej sochy vo verejnom priestore, najmä pomníkových realizácii, je politikum, preto by mali byť témy volené rozvážne, s uvedomením si ich posolstva a jeho dosahu na spoločnosť.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 345
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 503
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 925
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 633
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 476
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 373
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 302
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 259
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 130

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.