SME

Poznámky na okraj podstatnejších Gladwellových kníh

Vyšiel slovenský preklad výberu z publicistiky, akú v slovenských médiách budete hľadať márne.

Keď v Amerike vyšla kniha What the Dog Saw, viacerí fanúšikovia Malcolma Gladwella, ktorí v nej pri kúpe ani nelistovali, sa cítili podvedení. Je to výber z jeho publicistiky, a tak čitatelia jeho troch kníh a periodík, kam píše, mali často oprávnený pocit, že toto nie je jeho najlepšie dielo a že viaceré myšlienky medzitým použil inde. Na Slovensku však nemusíme byť takí prísni, publicistu Gladwellovho formátu tu nemáme, čiastočne aj preto, že by nemal kam písať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Čakanie na bod zlomu

Dlhšie novinové články sú v podstate návratom k jeho koreňom. Gladwell najprv roky písal pre viaceré prestížne periodiká, ktorým viac než o obrázky ide o rozsiahlejšie texty idúce do hĺbky. A zároveň príťažlivo a jasne napísané. V jednej z kníh obhajuje teóriu, podľa ktorej treba mať v akejkoľvek práci odsedených 10-tisíc hodín a potom je šanca, že urobíte niečo výnimočné.

SkryťVypnúť reklamu

Kniha vydaná v roku 2000 mala príznačný názov Bod zlomu a na úspech si musela chvíľu počkať, kým ten bod zlomu prišiel. Presadil sa až keď mal tridsaťsedem. O päť rokov nasledovala rozporne prijatá kniha Blink (Záblesk), kde sa venoval intuícii a „mysleniu bez myslenia“, menej pochybností sa objavilo pri tretej knihe Výnimoční. V nej sa pozrel na ľudí, ktorí dosiahli čosi nezvyčajné, pričom dôraz kládol na to, ako sa na ich úspechu podieľali iní ľudia a prostredie. Bola to veľká rana všetkým, čo sa chválili, ako sa vypracovali sami a bez cudzej pomoci.

Kým nepríde niečo veľké

Čakanie na štvrtú veľkú knihu jeho americký vydavateľ vyplnil vydaním výberu z publicistiky, čo je logický, aj keď kritizovaný krok. Nemá žiadnu nosnú myšlienku ani tému, ukazuje skôr, že intelektuál sa môže venovať oveľa širšiemu spektru tém, než je len politika.

SkryťVypnúť reklamu

Autor píše spôsobom, aký je typický pre americkú literatúru faktu, zvyčajne rozpráva príbehy konkrétnych ľudí. Tie stoja aj za témami, ako je nedostatok pestrosti na poličke s kečupmi, zatiaľ čo horčica má mnoho podôb. Gladwell píše o jedle, psoch, rizikách lietania, výbere zamestnancov, sériových vrahoch, riešení bezdomovectva a ďalších témach. Na takmer žiadnu tému nie je skutočným odborníkom, iba si vždy prečíta dostatočné množstvo kníh a odborných článkov. Jeho redakcia mu umožní cestovať za ľuďmi, ktorých potrebuje navštíviť, a dá mu dostatok času na každú tému.

Texty v knihe Čo videl pes a iné dobrodružstvá majú rozmanitú úroveň, niektoré sú podnetné a zábavné, iné trpia nedostatkom nových ideí (a práve tie sa od Gladwella akosi automaticky očakávajú). Zvláštne je, že kniha nesie názov jedného z najslabších textov v nej zahrnutých, na záver ale autor prichádza s reparátom, keď v článku o psoch píše o zákaze pitbulov.

SkryťVypnúť reklamu

Niektoré témy sú príliš odborné a komplikované (kauza Enron), prípadne rozvláčne (kultúrna história farbenia vlasov), našťastie sú v menšine. Na lepší výsledný dojem pritom stačilo málo – editor mal nájsť silu a knihu zoškrtať približne o dvadsať percent.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 398
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 541
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 571
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 308
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 135
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 905
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu