
FOTO – AP
Vystriedal viac prevlekov ako Madonna. Vystupoval ako Ziggy Stardust, Aladdin Sane, novoromantik, detektív alebo avantgardný rocker. Prezývka rockový chameleón mu pristane, avšak dnes sa David Bowie spolieha viac na jednoduchú výpoveď ako na imidž.
Jeho najnovší album Heathen, prvý na jeho nezávislej značke, by mohol byť nahrávkou, na ktorú fanúšikovia čakali roky. Bowie si ale myslí, že v celej kariére pracuje s tými istými myšlienkami. Môžu byť zabalené do klasického popu alebo do moderných a avantgardných výletov minulej dekády. „Oblečenie sa mení, ale slová a veci, ktoré vždy hľadám, majú dočinenia s ľudskou izoláciou, odovzdaním sa, strachom alebo túžbou - so všetkými vrcholmi života,“ hovorí Bowie pre AP.
Vždy, keď sa Bowie príliš usádzal a príliš spokojne si tvoril, jeho hudba strácala. Až album Hours… z konca deväťdesiatych rokov ukázal jeho pôvodnú tvár z konca sedemdesiatych rokov. Jeho tvár z obalu nového albumu Heathen sa na ňu podobá.
Heathen je po dvadsiatich rokoch prvým albumom, čo vznikol v spolupráci s producentom Tony Viscontim, s ktorým kedysi nahral svoje možno najlepšie skladby. Medzi týmito mužmi musí existovať nejaká spriaznenosť. „Každý z nás máme vlastný prístup, ktorý oživuje zvuk našich albumov,“ tvrdí Bowie.
Tony Visconti ho nechal hrať na hocijaký nástroj, aj keď v niektorých inštrumentoch je možno iba krok pred amatérmi. „S mnohými producentami som mal pocit, že ma súdia za to, že niečo hrám,“ hovorí. Na Heathen sa vzdal štúdiových hudobníkov, ktorí boli presnejší, ale nikdy zo seba nedostali zvuk, čo potreboval. Nový album tak nahralo iba trio Bowie, Visconti ako basák a bubeník Matt Chamberlain.
Hours bol Bowieho odpoveďou na minulosť, a Heathen - Pohan - je odrazom zraneného sveta, do ktorého sa narodila jeho najmladšia dcéra. „Objednal som lepšiu budúcnosť,“ spieva v jednej z nových piesní. Tým poškodeným svetom je New York, kde Bowie už 11 rokov žije, aj keď pesničky pre Heathen vznikli pred bolestným 11. septembrom.
Changes nie je jedna z jeho najlepších pesničiek, je to jeho filozofia. Bowie je dnes hrdý na to, že ako umelec ovplyvnil slovník pophudby. Jeho nahrávky sú často konceptmi, ucelenými výpoveďami, kde jednotlivé piesne tvoria príbeh ako naposledy na výlete do vydarenej sci-fi na albume Outside (1995).
Pred dvadsiatimi rokmi pomáhal spopularizovať MTV, ale dnes sa Bowieho skladby dajú vypočuť skôr v rádiu ako na tejto stanici. S fanúšikmi ho drží hlavne jeho internetová stránka www.davidbowie.com, kde medzi prvými začal predávať svoju hudbu, aby sa vyhol dnes už rozšírenému napaľovaniu.
Ani koncerty nie sú tým, čo Bowiemu spôsobuje radosť. Prednosť dáva štúdiu, odkiaľ v pokoji vydáva svoju správu o stave sveta. „Nie som rodený performer, vystupovanie nemám príliš v láske. Po piatich alebo šiestich šou umieram túžbou byť opäť vo svojom štúdiu,“ hovorí. Lenže jeho predstavenia nie sú klasickým obohrávaním hitov. Vystúpenie pre newyorských požiarnikov po 11. septembri patrilo k vrcholom megaakcie.
Tento päťdesiatpäťročný hudobník má za sebou 25 albumov a pred sebou neľahké priateľstvo so svojou minulosťou. Raz dokonca oznámil, že jeho Greatest Hits turné bude posledným. Neskôr rozhodnutie zmenil. „Nakoniec vždy dám ľuďom to, čo chcú, aj keď to nechcem ja. Ale som sebec v tom, čo robím a čím som starší, tým som sebeckejší,“ hovorí pre The Guardian nesebecky Bowie.