Štúdiá už neriskujú, nakrúcajú to isté

Hollywood dnes stavil na opakované klonovanie úspešných filmov, ktoré má presné pravidlá.

Štvrtý Spider–Man sa vráti do hrdinovho detstva s novým režisérom aj hercom.(Zdroj: OUTNOW)

Štvrtý diel Pirátov z Karibiku je len jedným z mnohých príkladov, keď filmové štúdiá žmýkajú osvedčenú značku. Tomuto fenoménu sa venujú už aj ekonómovia.

Najznámejšou filmovou sériou nakrútenou na území bývalého Československa sú Kleinovi Básnici. Keby sa držali zaužívaného pravidla „trikrát a dosť“, odišli by zo scény so cťou, po revolúcii však vznikli ďalšie dva diely, pri ktorých sa filmový štáb aj diváci trápili.

Trikrát už nie je dosť

Štvrté a piate pokračovania sa dnes vynárajú aj medzi americkými filmami. Niekedy trochu nasilu, keď záverečný diel ságy Súmrak rozdelili na dva filmy, takže ich bude dokopy päť. Štvrtý diel Spider­Mana aj akčného filmu o Bourneovi budú mať nového režiséra aj herca v hlavnej úlohe, čo vyzerá ako strategická chyba, nemusí to však tak byť.

„Ako ukázali štúdie, diváci majú radi pokračovania, ale iba do istého bodu,“ povedal pre stránku Newswise profesor marketingu Suman Basuroy. Pri filmoch s vyšším poradovým číslom však podľa neho diváci ocenia, ak sa zmení príbeh, prípadne aj hlavný predstaviteľ.

Ako vyplýva zo zistení magazínu Journal of Business Studies, nakrúcanie filmových pokračovaní je z finančného hľadiska menej riskantné, ako nakrúcať úplne nový film. Rozhodujúce je pritom načasovanie – o čo menej času uplynie medzi jednotlivými časťami, o to lepšie. Vzorom je trilógia Pán prsteňov, ktorá mala presne načasované uvedenie, vždy v decembri nasledujúceho roka.

Občas funguje aj návrat k starším filmom po desiatich rokoch, ako bol Indiana Jones či Smrtonosná pasca. V oboch prípadoch dokázali značku filmovej série nad vodou udržať herci, ktorých sláva medzičasom neupadla – Harrison Ford a Bruce Willis.

Fabrika na peniaze

Úspešná filmová séria môže štúdiu zarobiť slušné peniaze nielen z premietania v kinách, ale aj na predaji DVD, televíznych práv a rôzneho zábavného materiálu, ako sú tričká a plastové figúrky.

Ako uvádza magazín Slate, vyrobiť silnú značku nie je jednoduché. Každé väčšie štúdio sa drží tej svojej – Disney má práva na pokračovania šiestich pixarovských filmov a Pirátov z Karibiku, Time Warner majú Harryho Pottera a Pána prsteňov, Sony vlastní Spider­Mana, DreamWorks zasa Shreka, osobitou kapitolou je George Lucas a jeho práva na Hviezdne vojny.

Existuje presný zoznam pravidiel, ako vytvoriť filmovú značku, ktorej hodnota môže presiahnuť miliardu dolárov. Prvý to dokázal Walt Disney s filmom Snehulienka a sedem trpaslíkov z roku 1937, podobný status dnes majú série o Shrekovi, Nemovi, Príbeh hračiek či Piráti z Karibiku.

Takmer všetky uvedené filmy sú založené na rozprávkach, seriáloch alebo komiksoch, aspoň úvodný film zobrazuje dieťa alebo dospievajúceho. Príbeh máva rozprávkový charakter, z niekoho mladého a bezbranného sa stane hrdina. Zásadou je držať vzťahy medzi pohlaviami v striktne platonickej rovine (extrémom je puritánska sága Súmrak).

Úspešná filmová značka má aspoň vedľajšiu postavu vhodnú na výrobu hračiek, konflikt je v nej štylizovaný a bez krvi, obsahuje šťastné konce (aby mohli nasledovať pokračovania) a má drahé efekty. Často sú to filmy urobené iba na efekt, ale to štúdiám úplne stačí.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  3. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  10. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  1. Najvýhodnejšie ročné online predplatné SME.sk len za 29€
  2. Nový supermarket Fresh otvorili na Aničke
  3. Attracting talent – Why Millennials are choosing to join Johnson
  4. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  5. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  6. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  7. Alarica – new business project in the market of shoes
  8. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  9. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  10. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 10 142
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 7 043
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 042
  4. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku 2 468
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 016
  6. Kam do tepla v januári? 1 693
  7. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej! 1 516
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 358
  9. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018? 1 177
  10. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 889

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Frešo, Kusý, Ftáčnik. Kto mal najdrahšiu kampaň a komu nesedia čísla

Most-Híd minul podľa oficiálnej správy v župných voľbách najviac, no do nákladov zarátal aj sumy na vlastnú propagáciu.

KOMENTÁRE

Stačilo by, keby sa nekradlo. Základy politického hochštaplerstva

Politici neprestanú nepoctivo zavádzať.

KOMENTÁRE

Chceme viac detí v odborných školách? Tak sa o tom bavme

Menej žiakov na osemročných gymnáziách, ale prečo?

Neprehliadnite tiež

Zlatú malinu môžu získať Depp, Cruise aj Wahlberg

Erotický film Päťdesiat odtieňov temnoty získal osem nominácií.

Susedia fičia u mladých mužov. Vychovali si ich ešte ako tínedžerov

V žánrovej vernosti sitkomu niet čo vytknúť, je obrazom národnostného spolužitia.

Báli sa, že to skončí ako iné reality šou. Hudobníci z Fallgrapp očarili v Zem spieva

Rodičia Juraja Líšku sa spoznali vďaka folklóru. Hrá v kapele Ľudová hudba Michala Pagáča.

Sziget otvorí najväčší súčasný talent hiphopu Kendrick Lamar

Americký raper valcuje hitparády a získava jednu hudobnú cenu za druhou.

Favorit na Oscara? Film Tri billboardy kúsok za Ebbingom získal ďalšie prestížne ceny

Film získal tri ceny Združenia filmových a televíznych hercov (SAG).