Štúdiá už neriskujú, nakrúcajú to isté

Hollywood dnes stavil na opakované klonovanie úspešných filmov, ktoré má presné pravidlá.

Štvrtý Spider–Man sa vráti do hrdinovho detstva s novým režisérom aj hercom.(Zdroj: OUTNOW)

Štvrtý diel Pirátov z Karibiku je len jedným z mnohých príkladov, keď filmové štúdiá žmýkajú osvedčenú značku. Tomuto fenoménu sa venujú už aj ekonómovia.

Najznámejšou filmovou sériou nakrútenou na území bývalého Československa sú Kleinovi Básnici. Keby sa držali zaužívaného pravidla „trikrát a dosť“, odišli by zo scény so cťou, po revolúcii však vznikli ďalšie dva diely, pri ktorých sa filmový štáb aj diváci trápili.

Trikrát už nie je dosť

Štvrté a piate pokračovania sa dnes vynárajú aj medzi americkými filmami. Niekedy trochu nasilu, keď záverečný diel ságy Súmrak rozdelili na dva filmy, takže ich bude dokopy päť. Štvrtý diel Spider­Mana aj akčného filmu o Bourneovi budú mať nového režiséra aj herca v hlavnej úlohe, čo vyzerá ako strategická chyba, nemusí to však tak byť.

„Ako ukázali štúdie, diváci majú radi pokračovania, ale iba do istého bodu,“ povedal pre stránku Newswise profesor marketingu Suman Basuroy. Pri filmoch s vyšším poradovým číslom však podľa neho diváci ocenia, ak sa zmení príbeh, prípadne aj hlavný predstaviteľ.

Ako vyplýva zo zistení magazínu Journal of Business Studies, nakrúcanie filmových pokračovaní je z finančného hľadiska menej riskantné, ako nakrúcať úplne nový film. Rozhodujúce je pritom načasovanie – o čo menej času uplynie medzi jednotlivými časťami, o to lepšie. Vzorom je trilógia Pán prsteňov, ktorá mala presne načasované uvedenie, vždy v decembri nasledujúceho roka.

Občas funguje aj návrat k starším filmom po desiatich rokoch, ako bol Indiana Jones či Smrtonosná pasca. V oboch prípadoch dokázali značku filmovej série nad vodou udržať herci, ktorých sláva medzičasom neupadla – Harrison Ford a Bruce Willis.

Fabrika na peniaze

Úspešná filmová séria môže štúdiu zarobiť slušné peniaze nielen z premietania v kinách, ale aj na predaji DVD, televíznych práv a rôzneho zábavného materiálu, ako sú tričká a plastové figúrky.

Ako uvádza magazín Slate, vyrobiť silnú značku nie je jednoduché. Každé väčšie štúdio sa drží tej svojej – Disney má práva na pokračovania šiestich pixarovských filmov a Pirátov z Karibiku, Time Warner majú Harryho Pottera a Pána prsteňov, Sony vlastní Spider­Mana, DreamWorks zasa Shreka, osobitou kapitolou je George Lucas a jeho práva na Hviezdne vojny.

Existuje presný zoznam pravidiel, ako vytvoriť filmovú značku, ktorej hodnota môže presiahnuť miliardu dolárov. Prvý to dokázal Walt Disney s filmom Snehulienka a sedem trpaslíkov z roku 1937, podobný status dnes majú série o Shrekovi, Nemovi, Príbeh hračiek či Piráti z Karibiku.

Takmer všetky uvedené filmy sú založené na rozprávkach, seriáloch alebo komiksoch, aspoň úvodný film zobrazuje dieťa alebo dospievajúceho. Príbeh máva rozprávkový charakter, z niekoho mladého a bezbranného sa stane hrdina. Zásadou je držať vzťahy medzi pohlaviami v striktne platonickej rovine (extrémom je puritánska sága Súmrak).

Úspešná filmová značka má aspoň vedľajšiu postavu vhodnú na výrobu hračiek, konflikt je v nej štylizovaný a bez krvi, obsahuje šťastné konce (aby mohli nasledovať pokračovania) a má drahé efekty. Často sú to filmy urobené iba na efekt, ale to štúdiám úplne stačí.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 191
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 176
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 700
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 301
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 829
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 552
  7. Splnený sen 2 123
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 477
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 257
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 064

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Na Slovensku sa znova hovorí o pôrodoch, začínajú sa ozývať hlasy traumatizovaných žien.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

Neprehliadnite tiež

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Recenzia

On má kariéru, ona buduje domov. Film matka! je strašný, ale nie je to horor

Klamlivá reklama na nový Aronofského film divákov nahnevá.