Štúdiá už neriskujú, nakrúcajú to isté

Hollywood dnes stavil na opakované klonovanie úspešných filmov, ktoré má presné pravidlá.

Štvrtý Spider–Man sa vráti do hrdinovho detstva s novým režisérom aj hercom.(Zdroj: OUTNOW)

Štvrtý diel Pirátov z Karibiku je len jedným z mnohých príkladov, keď filmové štúdiá žmýkajú osvedčenú značku. Tomuto fenoménu sa venujú už aj ekonómovia.

Najznámejšou filmovou sériou nakrútenou na území bývalého Československa sú Kleinovi Básnici. Keby sa držali zaužívaného pravidla „trikrát a dosť“, odišli by zo scény so cťou, po revolúcii však vznikli ďalšie dva diely, pri ktorých sa filmový štáb aj diváci trápili.

Trikrát už nie je dosť

Štvrté a piate pokračovania sa dnes vynárajú aj medzi americkými filmami. Niekedy trochu nasilu, keď záverečný diel ságy Súmrak rozdelili na dva filmy, takže ich bude dokopy päť. Štvrtý diel Spider­Mana aj akčného filmu o Bourneovi budú mať nového režiséra aj herca v hlavnej úlohe, čo vyzerá ako strategická chyba, nemusí to však tak byť.

„Ako ukázali štúdie, diváci majú radi pokračovania, ale iba do istého bodu,“ povedal pre stránku Newswise profesor marketingu Suman Basuroy. Pri filmoch s vyšším poradovým číslom však podľa neho diváci ocenia, ak sa zmení príbeh, prípadne aj hlavný predstaviteľ.

Ako vyplýva zo zistení magazínu Journal of Business Studies, nakrúcanie filmových pokračovaní je z finančného hľadiska menej riskantné, ako nakrúcať úplne nový film. Rozhodujúce je pritom načasovanie – o čo menej času uplynie medzi jednotlivými časťami, o to lepšie. Vzorom je trilógia Pán prsteňov, ktorá mala presne načasované uvedenie, vždy v decembri nasledujúceho roka.

Občas funguje aj návrat k starším filmom po desiatich rokoch, ako bol Indiana Jones či Smrtonosná pasca. V oboch prípadoch dokázali značku filmovej série nad vodou udržať herci, ktorých sláva medzičasom neupadla – Harrison Ford a Bruce Willis.

Fabrika na peniaze

Úspešná filmová séria môže štúdiu zarobiť slušné peniaze nielen z premietania v kinách, ale aj na predaji DVD, televíznych práv a rôzneho zábavného materiálu, ako sú tričká a plastové figúrky.

Ako uvádza magazín Slate, vyrobiť silnú značku nie je jednoduché. Každé väčšie štúdio sa drží tej svojej – Disney má práva na pokračovania šiestich pixarovských filmov a Pirátov z Karibiku, Time Warner majú Harryho Pottera a Pána prsteňov, Sony vlastní Spider­Mana, DreamWorks zasa Shreka, osobitou kapitolou je George Lucas a jeho práva na Hviezdne vojny.

Existuje presný zoznam pravidiel, ako vytvoriť filmovú značku, ktorej hodnota môže presiahnuť miliardu dolárov. Prvý to dokázal Walt Disney s filmom Snehulienka a sedem trpaslíkov z roku 1937, podobný status dnes majú série o Shrekovi, Nemovi, Príbeh hračiek či Piráti z Karibiku.

Takmer všetky uvedené filmy sú založené na rozprávkach, seriáloch alebo komiksoch, aspoň úvodný film zobrazuje dieťa alebo dospievajúceho. Príbeh máva rozprávkový charakter, z niekoho mladého a bezbranného sa stane hrdina. Zásadou je držať vzťahy medzi pohlaviami v striktne platonickej rovine (extrémom je puritánska sága Súmrak).

Úspešná filmová značka má aspoň vedľajšiu postavu vhodnú na výrobu hračiek, konflikt je v nej štylizovaný a bez krvi, obsahuje šťastné konce (aby mohli nasledovať pokračovania) a má drahé efekty. Často sú to filmy urobené iba na efekt, ale to štúdiám úplne stačí.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  2. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  3. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  4. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  5. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  6. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  7. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne
  8. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami?
  9. Nákupná cena dlhopisov bude čoskoro najnižšia v roku
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME
  1. Move in immediately, if you feel like it
  2. Predaj poistenia motorových vozidiel cez web rastie a bude rásť
  3. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur
  4. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  6. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  7. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  8. V bratislavskom Poluse vystrájali čerti :-)
  9. Pred Auparkom vystúpi Veronika Rabada, chýbať nebude ani Mikuláš
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 20 288
  2. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 13 891
  3. Na školách potrebujeme kontroverznejšie témy. Byť ticho nepomáha 13 616
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 13 050
  5. Prehrieva sa vám mobil? Môžete prísť o peniaze 12 822
  6. Kramáre prešli zmenami. Detským pacientom viac chutí jesť 9 711
  7. Liek na obezitu v reklamách nenájdete 6 383
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 874
  9. Volkswagen radí: ako svietiť a čo s hmlovkami? 4 552
  10. Nový Supermarket Fresh Plus v centre je nabitý novinkami 4 477