SME

Štúdiá už neriskujú, nakrúcajú to isté

Hollywood dnes stavil na opakované klonovanie úspešných filmov, ktoré má presné pravidlá.

Štvrtý Spider–Man sa  vráti do hrdinovho detstva s novým režisérom aj hercom.Štvrtý Spider–Man sa vráti do hrdinovho detstva s novým režisérom aj hercom. (Zdroj: OUTNOW)

Štvrtý diel Pirátov z Karibiku je len jedným z mnohých príkladov, keď filmové štúdiá žmýkajú osvedčenú značku. Tomuto fenoménu sa venujú už aj ekonómovia.

Najznámejšou filmovou sériou nakrútenou na území bývalého Československa sú Kleinovi Básnici. Keby sa držali zaužívaného pravidla „trikrát a dosť“, odišli by zo scény so cťou, po revolúcii však vznikli ďalšie dva diely, pri ktorých sa filmový štáb aj diváci trápili.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Trikrát už nie je dosť

Štvrté a piate pokračovania sa dnes vynárajú aj medzi americkými filmami. Niekedy trochu nasilu, keď záverečný diel ságy Súmrak rozdelili na dva filmy, takže ich bude dokopy päť. Štvrtý diel Spider­Mana aj akčného filmu o Bourneovi budú mať nového režiséra aj herca v hlavnej úlohe, čo vyzerá ako strategická chyba, nemusí to však tak byť.

SkryťVypnúť reklamu

„Ako ukázali štúdie, diváci majú radi pokračovania, ale iba do istého bodu,“ povedal pre stránku Newswise profesor marketingu Suman Basuroy. Pri filmoch s vyšším poradovým číslom však podľa neho diváci ocenia, ak sa zmení príbeh, prípadne aj hlavný predstaviteľ.

Ako vyplýva zo zistení magazínu Journal of Business Studies, nakrúcanie filmových pokračovaní je z finančného hľadiska menej riskantné, ako nakrúcať úplne nový film. Rozhodujúce je pritom načasovanie – o čo menej času uplynie medzi jednotlivými časťami, o to lepšie. Vzorom je trilógia Pán prsteňov, ktorá mala presne načasované uvedenie, vždy v decembri nasledujúceho roka.

Občas funguje aj návrat k starším filmom po desiatich rokoch, ako bol Indiana Jones či Smrtonosná pasca. V oboch prípadoch dokázali značku filmovej série nad vodou udržať herci, ktorých sláva medzičasom neupadla – Harrison Ford a Bruce Willis.

SkryťVypnúť reklamu

Fabrika na peniaze

Úspešná filmová séria môže štúdiu zarobiť slušné peniaze nielen z premietania v kinách, ale aj na predaji DVD, televíznych práv a rôzneho zábavného materiálu, ako sú tričká a plastové figúrky.

Ako uvádza magazín Slate, vyrobiť silnú značku nie je jednoduché. Každé väčšie štúdio sa drží tej svojej – Disney má práva na pokračovania šiestich pixarovských filmov a Pirátov z Karibiku, Time Warner majú Harryho Pottera a Pána prsteňov, Sony vlastní Spider­Mana, DreamWorks zasa Shreka, osobitou kapitolou je George Lucas a jeho práva na Hviezdne vojny.

Existuje presný zoznam pravidiel, ako vytvoriť filmovú značku, ktorej hodnota môže presiahnuť miliardu dolárov. Prvý to dokázal Walt Disney s filmom Snehulienka a sedem trpaslíkov z roku 1937, podobný status dnes majú série o Shrekovi, Nemovi, Príbeh hračiek či Piráti z Karibiku.

SkryťVypnúť reklamu

Takmer všetky uvedené filmy sú založené na rozprávkach, seriáloch alebo komiksoch, aspoň úvodný film zobrazuje dieťa alebo dospievajúceho. Príbeh máva rozprávkový charakter, z niekoho mladého a bezbranného sa stane hrdina. Zásadou je držať vzťahy medzi pohlaviami v striktne platonickej rovine (extrémom je puritánska sága Súmrak).

Úspešná filmová značka má aspoň vedľajšiu postavu vhodnú na výrobu hračiek, konflikt je v nej štylizovaný a bez krvi, obsahuje šťastné konce (aby mohli nasledovať pokračovania) a má drahé efekty. Často sú to filmy urobené iba na efekt, ale to štúdiám úplne stačí.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  5. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  6. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  7. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  8. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  1. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  2. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  4. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  7. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 398
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 966
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 541
  4. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 6 706
  5. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 622
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 129
  7. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 571
  8. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 3 308
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 53 657
  2. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 42 347
  3. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 167
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 135
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 11 135
  6. Karol Galek: Fico odovzdal Slovenské elektrárne českým finančným žralokom 10 322
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 8 905
  8. Miroslav Ferkl: Atentátnik Fico s vedrom 5 823
  1. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  2. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
  3. Radko Mačuha: Po MDŽ SMER pozýva na zabíjačku.
  4. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente.
  5. Tupou Ceruzou: Spravodlivosť pre všetkých
  6. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  7. Radko Mačuha: Čo je zvrátenejšie, vracať na plátno, alebo posielať mládež na smrť ?
  8. Radko Mačuha: Premiér Fico v Amerike nevybavil nič.
SkryťZatvoriť reklamu