Fínsky skeptik a jeho krásny šťastný koniec

V Cannes súťaží aj jeden optimistický príbeh o emigrácii.

Aki Kaurismäki nakrútil film Le Havre v dekoráciách 70. rokov.(Zdroj: MFF CANNES)

Táto planéta nemá žiadnu šancu, tvrdí režisér Aki Kaurismäki. Jeho film Le Havre je však šarmantný.

Nehľadajte žiadnu symboliku v tom, že hlavný hrdina filmu Le Havre sa volá Marx, odkazuje fínsky režisér Aki Kaurismäki. „Už aj vo filme Bohémsky život som svoju postavu nazval Marcel Marx. Nie je to však známe, pretože ten film nikto nevidel. Nič to, ani tento neuvidí.“

Taký beznádejný

No, bola by to chyba. Le Havre je pôvabný, krásne jednoduchý film, s ktorým Aki Kaurismäki súťaží na festivale v Cannes. Opustil v ňom svoju rodnú fínčinu, jej nesporný šarm musela nahradiť francúzština, pretože potreby príbehu mu zavelili, aby nakrúcal vo Francúzsku.

Spomínaný Marcel Marx je Francúz. V Paríži sa živil ako spisovateľ, nikdy sa poriadne nepresadil, v dôchodku sa presťahoval do prístavného mesta Le Havre, kde čistí chodcom topánky. A keďže potom stretne malého utečenca z Afriky a pomáha mu dostať sa ďalej do Anglicka, predsa len je to trochu ľavicový hrdina.

„Film o emigrácii by som mohol nakrútiť všelikde v Európe, len vo Švédsku a Fínsku nie. Nikto nie je v takom beznádejnom stave, aby sa vybral tam,“ hovorí Kaurismäki. Mimochodom, hovorí málo, je stručný ako jeho filmoví hrdinovia. Pôsobí až tak trochu pateticky.

Pred piatimi rokmi sa počas tlačovej konferencie nerušene učesal, tentoraz si pokojne ťahal z elektronickej cigarety, ktorú vraj odkukal od svojho obľúbenca Johnnyho Deppa.

Z jeho filmov jasne vyplýva, že Kaurismäki apatický nie je, teraz ho napríklad trápila emigrácia. „Netvrdím, že by som vedel tento problém vyriešiť. Rozhodne sa to však nevyrieši tým, že utečenci dostanú peniaze na cestu domov. Politici by sa mali pokúsiť pochopiť ich život, ale to sa zrejme nestane, oni žijú len v hoteloch a mercedesoch.“

Albín v rodine

Kaurismäki nakrútil Le Havre s kamerou, ktorú v roku 1974 používal Ingmar Bergman. „On s ňou nakrútil dva filmy, ja dvanásť, takže už to nie je jeho kamera, ale moja,“ hovorí na spresnenie. Dekorácie tiež pripomínajú 70. roky, lebo Kaurismäkimu sa nepáči súčasná architektúra a estetika. Aj dialógy napísal, ako vždy, úplne nemoderné, ako keby ich vystrihol z nejakej starej knižky. No a súčasnosti sa vymykajú aj samotní hrdinovia, pretože sú až zázračne solidárni. „Som albín v našej rodine,“ hovorí Marx v utečeneckom tábore, keď chce policajtov presvedčiť, že zatknutý černoch je jeho brat.

„Prvú dezilúziu zo života som mal v desiatich rokoch. Odvtedy predstieram, že ju nemám, aby som nezobral nádej aj iným,“ hovorí a vysvetľuje tým optimizmus z Le Havre. „Táto planéta nemá žiadnu šancu, tak si vravím, že nebudem ľudí ťahať do ešte väčšej depresie. Keďže vekom mäknem, budem svojim hrdinov chystať šťastný koniec. Aspoň v každom druhom filme.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  2. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  3. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  6. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  7. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  8. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  9. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  10. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 005
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 869
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 063
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 411
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 897
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 270
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 086
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 612
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 765
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 718

Téma: Filmový festival v Cannes 2011


Hlavné správy zo Sme.sk

KULTÚRA

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

BLOG TRANSPARENCY

Keď biznis v zdravotníctve roztočí bývalý šéf daňovákov

Doktor Kostka nebol jediný, komu v posledných rokoch darilo.

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

Neprehliadnite tiež

Únos. Film, ktorý vznikol napriek výstrahám právnikov

Pri nakrúcaní prvého slovenského trileru bola aj mama Roberta Remiáša.

Česi na objednávku vlády nikoho neuniesli, predbehli nás v inom

Kajínek, gangster Krejčíř aj kmotor Mrázek. Českí filmári vedia, kde hľadať hrdinov.

Oscarové pesničky môžu byť gýč. Zhodnotili sme tohtoročné

Citové vydieranie a jednoduché okopírovanie úspešného vzoru. Niekedy však piesne vo filmoch prekvapia.

ROZHOVOR

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú, riaditeľ Art Film Festu Peter Nágel vysvetľuje prečo.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop