Čo človek konečne vie?

Rudolf Sikora prekračuje hranice maľby integrovaním iných médií a konceptuálneho prístupu, naopak, Ilona Keserü zostáva verná čistej expresivite farby.

Z expozície Ruda Sikoru v Danubiane.(Zdroj: MARTIN MARENČIN)

BRATISLAVA. V Meulensteen Art Museum Danubiana sa stretla netypická dvojica výrazovo odlišných autorov: Rudolf Sikora a Ilona Keserü z Maďarska.

Sikorova stručná retrospektíva Človek konečne vie... predstavuje cez nosné témy esenciu jeho celoživotnej tvorby. Už začiatkom 70. rokov sa stáva jeho hlavnou témou kozmológia. Kladie si otázku, aký má zmysel naša existencia vo vesmíre a ukazuje, akú stopu v ňom zanechávame. Skúma predovšetkým vzťah človeka a univerza, zaoberá sa minulosťou civilizácií, prítomnosťou aj budúcnosťou. Venuje pozornosť štruktúre spoločnosti, ktorú symbolicky vyjadruje cez motív pyramídy. Dôraz kladie na ekologickú tému, znak výkričníka sa stáva symbolom pre devastujúci prístup ľudstva k životnému prostrediu.

Vytvára si vlastnú symboliku, volí prevažne lakonické výtvarné prostriedky, často zo sféry vedeckej analýzy – grafy, tabuľky. Čoskoro opúšťa maľbu v prospech fotografie, koláže, serigrafie a začína používať rôzne autorské techniky, v ktorých jednotlivé postupy kombinuje.

Keď sa v druhej polovici 70. rokov obracia k téme osudu jednotlivca, na vyjadrenie života používa tri znaky, hviezdičku pre zrod, šípku pre bytie a krížik pre smrť. Do diel vstupuje aj sám autor reprodukovaný vo fotografii, alebo zanechávajúci stopu odtlačkom svojich rúk. Koncom 80. rokov sa vracia späť k maľbe, avšak aj tu zostáva naďalej stručný, vystačí si s redukovanou farebnosťou a plochou pokrytou niekoľkými symbolmi.

V 90. rokoch sa zdrojom inšpirácie stáva tvorba Kazimíra Maleviča. Sikora vytvára cyklus symbolických hrobov pre Maleviča, skutočné miesto odpočinku tohto ruského maliara je totiž neznáme. Hlavné prvky Malevičovej tvorby slúžia ako základ na nové kompozície. V súčasnosti sa autor vracia k jednotlivým témam a súvislostiam medzi nimi.

Ilona Keserü využila druhé podlažie na prezentáciu veľkorozmerných malieb prevažne z posledných rokov expozíciou Farba – radosť – obraz. Autorka, vstupujúca na scénu začiatkom 60. rokov s abstraktným prejavom, sa v súčasnosti zameriava na výrazové možnosti farieb, niekedy až na hranici akceptovateľnej striedmosti. Maľby vynikajú voľným gestom, ktoré popiera ich dekoratívnosť.

Spojenie oboch autorov vytvára isté napätie a umožňuje si vybrať dynamickejšiu alebo hĺbavejšiu polohu súčasného umenia.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  8. Splnený sen
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  1. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  2. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  3. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  4. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  5. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  6. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  7. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  8. Vysoká hra o súdne trovy
  9. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 356
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 309
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 821
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 354
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 570
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 556
  7. Splnený sen 2 153
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 393
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 208
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 095

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo sa na verdikt v nástenkovom tendri čakalo desať rokov?

Prípad stále nie je na konci. Odvolanie exministrov bude riešiť Najvyšší súd, ktorý naťahuje aj kauzu tunelovania nebankovky, za ktorou je Jozef Majský.

KOMENTÁRE

Janušek je len Ficov figový list

Nemožno sa ubrániť pocitu, že ide o ukážkový prípad selektívnej spravodlivosti.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

Neprehliadnite tiež

Vec a Midi: Neonacisti na nás čakali pred klubom. A polícia nás neochránila

Kultový album Trosky oslavuje dvadsať rokov. Vtedy to mal rap ťažké, vravia jeho tvorcovia.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.