
Jan Tříska. FOTO – ČTK
Pražský divadelný festival Letné shakespearovské slávnosti, ktorý sa vlani prvý raz rozšíril aj o bratislavské predstavenia, už svojím názvom napovedá, že divákovi ponúka pohľad na najrôznejšie stvárnenia Shakespearovho diela. Z Pražského hradu sa dve inscenácie načas preniesli do Kaplnky Vysokej školy múzických umení – prvou bol česko-slovenský projekt Skrotenie zlej ženy v preklade Martina Hilského a Ľubomíra Feldeka, v ktorom sa pod vedením Vladimíra Strniska predstavili slovenskí i českí herci ako Marián Zednikovič, Anna Javorková, Diana Mórová či Jan Přeučil alebo Michal Dlouhý. Druhou hrou bola Márna lásky snaha, tentoraz v čisto českom naštudovaní režiséra Ivana Rajmonta.
S myšlienkou preniesť festival aj do Bratislavy prišiel práve Marián Zednikovič: „Bola to moja spontánna reakcia na veľkorysú ponuku účinkovať v tomto projekte a najmä na nezabudnuteľných zhruba päťdesiat predstavení s obrovským diváckym ohlasom. Preto som si ako garant bratislavskej časti festivalu želal, aby sa aj v našom meste Shakespeare hral na Hrade. Našiel som pochopenie u prezidenta Rudolfa Schustera, a tak sa od 25. júla do 1. augusta na hradnom nádvorí popri osvedčenej vlaňajšej inscenácii Márna lásky snaha predstaví ďalšia česko-slovenská spolupráca – Kráľ Lear, ktorého v Prahe naštudoval slovenský herec a režisér Martin Huba v hlavnej úlohe s Janom Třískom.“
Práve účasť Jana Třísku dáva prehliadke exkluzívny charakter. Dnes šesťdesiatpäťročný obľúbený bývalý herec pražského Národného divadla, Divadla Za branou a Mestských divadiel pražských sa po emigrácii do Spojených štátov v roku 1977 našim divákom znovu pripomenul najmä vo Svěrákovom filme Obecní škola. S istým napätím očakávaná spolupráca dua výrazných osobností inscenácie sa niesla v duchu vzájomného rešpektu a bez problémov. Ako pre ČTK povedal Jan Tříska, stačil mu prvý pohľad medzi ním a režisérom Hubom, aby vedel, že všetko pôjde dobre. A hoci Lear nie je pre herca taký atraktívny ako iní Shakespearovi hrdinovia Hamlet, Rómeo či Macbeth, aj táto rola je preňho veľkou výzvou.
Tříska, ktorý si Leara zahrá asi štyridsaťkrát, sa tejto záťaže neobáva: „Budem hrať len šesťkrát do týždňa, v Amerike by to bolo osemkrát, ale tu nie sú vo zvyku víkendové divadelné matiné.“
ALEXANDER BALOGH