Na výstave v Slovenskej národnej galérii spoznávame Zmetáka ako nezastupiteľného maliarskeho džentlmena slovenskej moderny a aj autora rozsiahlej a tajenej zbierky diel iných majstrov.
„Sníval som svoj hlúpy sen,“ povedal Ernest Zmeták v jednom rozhovore v roku 2003. Keď v roku 2004 zomrel, zostalo z tohto sna toľko umenia, že slovo hlúpy sa hneď mení na jedinečný. V tomto zmysle ani nie je jasné, ktorá časť výstavy Posledný klasik Ernest Zmeták – umelec a zberateľ je jedinečnejšia.
V umení Ernesta Zmetáka, nech si s tým už kunsthistorici lámu hlavu ako chcú, je najpríťažlivejší práve protirečiaci kontext klasického a moderného, moderného a klasického. Jedným ťahom štetca prebehol všetky vznikajúce a zanikajúce „izmy“ a druhým z nich vyčaroval osvedčený poriadok a maliarsku disciplínu. Zmeták sa teda konečne, hoci už nie na tomto svete, dočkal retrospektívnej výstavy.
Tichý život okolo
Za svojho života bol veľa vystavovaný, ale až súčasná výstava dáva dostatočný priestor maliarovej výtvarnej reči, ktorou zachytáva tichý život ľudí a vecí okolo seba. Mal odvahu, nevyhýbal sa tvrdej práci a s týmito istými vlastnosťami jeho dielo uchopili aj kurátori Ján Abelovský a Katarína Bajcurová.
Pokiaľ ide o umeleckú zbierku Ernesta Zmetáka, je obsažná a cenná tým, čím sa zberatelia vo svete chvália až tak, že sa súkromné stane verejným.
U nás je to jediná zachovaná zbierka 20. storočia (ak nerátame zbierku SNG), zameraná na európske maliarstvo a grafiku. Kurátor Július Barczi z približne 2000 kusov vyberal tak, aby priblížil Zmetákovu osobnosť cez pohľad na diela, ktorými sa obklopoval.
Ako v dome nad mestom
Tento zámer sa dokonale podaril. Zberateľská časť má okrem nepochybnej umeleckej hodnoty ešte jednu pridanú vlastnosť, čo sa týka samotného Zmetáka. Je to tak, akoby ste sa ocitli uňho, v dome nad starou Bratislavou. Romantický obraz z 19. storočia, umelcov autoportrét, renesančné a barokové maľby sv. Hieronyma a Sacra Cenversatione od neznámeho talianskeho majstra, biedermeierovská pohovka a rozmerné dielo Ecce Homo, v spálni maľby Vilmosa Abu-Nováka a Gyulu Rudnaya.
To všetko prestriedané Zmetákovými zelenými krajinami, rodinnými portrétmi a prácami z talianskeho prostredia.
Autor: Ada Jung