Fotoeditor Guardianu: Fotiť bábiku po zemetrasení je klišé

Jeden si prezerá každý deň tisícky fotografií a vyberá z nich, druhý chrlí stovky záberov priamo z terénu. Fotoeditor Guardianu ROGER TOOTH a fotoreportér AFP JOE KLAMAR.

Roger Tooth (vpravo). Študoval fotografiu, školu však nedokončil. Začínal v týždenníku Gazette newspaper v East London. Publikoval v množstve novín a časopisov, od roku 2001 je hlavným fotoeditorom.Joe Klamar vyrastal v Jasnej. Súťažne lyžoval, v(Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Jeden z nich si prezerá každý deň tisícky fotografií a vyberá ich do tlačeného aj internetového vydania jedných z najobľúbenejších novín na svete. Druhý chrlí stovky fotografií priamo z terénu a šéfuje stredoeurópskej pobočke svetovej agentúry. Obaja sa zišli v Bratislave, aby rozprávali o fotografiách a médiách. Fotoeditor Guardianu ROGER TOOTH a fotoreportér AFP JOE KLAMAR.

Ste spokojný s dnešnou – pondelkovou titulkou Guardianu s islandskou sopkou?

Roger Tooth: V nedeľu som síce nepracoval, ale páči sa mi. Dobre zapadá do celej strany s tvárami. Fotografia je sama osebe pekná a oceňujem, že nie je politická.

Joe Klamar: Je to vydarená titulka. Videl som však také isté fotografie aj z našej agentúry. (Smiech)

Máte veľký vplyv, aký obrázok ide na titulnú stranu?

RT: Okolo štvrtej - piatej mi dá editor dňa vedieť, či chce fotku k otváraciemu materiálu, alebo niečo iné. Dám mu na výber. O tom, ktorá sa nakoniec objaví na titulke, rozhoduje on, ja mu môžem len poradiť.

V Guardiane pracujete dvadsať rokov, zmenila sa práca s fotografiou zásadne?

RT: Základ práce je ten istý, akurát množstvo, z ktorého vyberáme, je obrovské. Ide zhruba o 15-tisíc fotografií denne, predtým to bolo okolo tisíca. Dúfame, že sa to zastaví.

Každý mobil má dnes už fotoaparát. Zverejňujete také fotografie?

RT: Napríklad pri bombových útokoch v Londýne v roku 2005. Sám používam mobil na fotografovanie veľmi často.

JK: Áno. Napríklad počas majstrovstiev sveta vo futbale v Afrike. Na jednu tlačovku som si zobral len malý foťák, ale zabudol som si zobrať baterky. Vyriešil som to svojím BlackBerry. Tlačovka bola statická, ľudia sa nehýbali a v agentúre si nikto rozdiel nevšimol. (Smiech) Ani iné agentúry s profesionálnymi aparátmi neurobili nič lepšie. Staré pravidlo hovorí, najlepší aparát je ten, ktorý máte so sebou.

Koľko pracuje pre Guardian fotografov?

RT: Šesť, ďalších dvanástich máme na kontrakt.

Cestujú von, keď sa niečo deje?

RT: Trochu áno, ale nie veľmi často. Je to drahé a agentúry fotia vynikajúco. Mali sme napríklad fotoreportérov v Líbyi. Satelitné telefóny, ktoré potrebujete na posielanie fotografií, stoja tisícky eur.

JK: Všimol som si to. Kedysi sme sa tlačili na pľaci s fotografmi z agentúr, novín aj časopisov. Teraz sa mi stáva, že aj na veľkých akciách fotím sám, ako napríklad na bále vo Viedni, kde bol aj Bill Clinton.

Noviny sú v kríze. Platí to aj pre fotografov?

RT: Pred dvomi-tromi rokmi sme míňali za fotografie celkom veľa. Ale napríklad tento rok sa zmenšil rozsah novín a my už nepotrebujeme toľko spolupracovníkov. Prípadne tlačíme na tých ľudí, aby viac nakrúcali video, pretože na videá možno naviazať viac reklamy. Najväčším problémom však je, že weby akosi nezapadajú do ekonómie vydavateľov. Jednoducho riadne nezarábajú.

JK: Točeniu videí sa nedá vyhnúť. Pre mňa je problém, kedy mám s čím začať. Samozrejme, ako profesionálny fotograf chcem robiť skvelé fotky, ale keď točíte video, môžete prísť o dobrý záber. No aj predtým sme mali dilemy, ale iné. Boli časy, keď sme mali v jednej ruke fotoaparát na farebný film a v druhej na čiernobiely. Potom zase jeden digitálny fotoaparát a druhý na filmy.

Dnes všetci profesionáli presedlali na digitál. Čo to znamená pre fotografie?

RT: Myslím, že kvalita upadla. Fotografie už nie sú niečo nezvyčajné. Ale z produkčnej stránky dokážete produkovať veci oveľa rýchlejšie.

JK: Ja mám pocit, že keď som kedysi vyfotil jeden film, dokázal som vybrať niekoľko fotografií. A dnes nie som schopný vybrať zo stoviek záberov.

RT: Najhoršie to bolo pár rokov dozadu, kvalita digitálnych fotografií bola skutočne strašná. Teraz si niekedy myslím, že fotografie sú zase až príliš perfektné.

JK: Jeden švédsky fotograf mi raz rozprával príhodu: keď testoval jeden z prvých digitálnych fotoaparátov, fotil nejakého prezidenta s dieťaťom, asi Clintona alebo Busha, ako drží dieťa v škôlke. Potom poslal záber. Keď sa telefónom uisťoval, či to je v poriadku, povedali mu, hej, je to úžasné, ale počúvaj, toho malého psa sme museli z tej fotografie vyrezať. Takže to hovorí, aké to bolo.

S technológiami sa mení aj novinárčina. Hrozí koniec printu?

RT: Myslím, že príde to, že budeme vychádzať dvakrát či trikrát do týždňa. Budeme niečo ako výber zo správ. A denníky budú viac ako nedeľníky. Guardian už teraz pripomína magazín podstatne viac ako pred piatimi rokmi.

Počas vojny v Libanone jeden fotograf pracujúci pre Reuters zdramatizoval svoje fotografie Photoshopom. Je "pixlovanie" stále problém?

RT: To neviem. Ale toto boli - nazvime to testovacie prípady. A ľudia boli hlúpi, že to robili.

JK: Na našej úrovni sú ľudia profesionáli a vedia, čo si môžu dovoliť. Neviem, ako to funguje v nejakých lokálnych médiách. Minule som napríklad v jedných slovenských novinách videl fotografiu z MS v hokeji, kde boli dva puky, ten skutočný autor asi zabudol vymazať. (Smiech). Pre mňa je však väčším problémom aranžovanie scény a to nezmizne nikdy. Roger je editor, uvidí úžasný obrázok a rozhodne sa ho použiť. Ale nemôže vedieť, či to tak bolo.

RT: Skutočným klišé napríklad je, keď niekto nájde bábiku v troskách po zemetrasení.

JK: Alebo má prach na tvári, aby boli slzy výraznejšie. Hrozné je tiež fotiť zblízka mŕtve tváre.

Zažili ste niekedy, že by nejaký fotograf hýbal mŕtvymi telami?

JK: Nespomínam si. Na jednom mieste, nechcem hovoriť kde, bol jeden český kolega veľmi krutý. Pracovalo sa nám celkom dobre, ale on bol bezohľadný k príbuzným obetí. Tí nás potom naháňali s vidlami a tak sme bežali o život. Myslel som si, že nás dobodajú.

Čo musí mať v sebe dobrá fotografia?

RT: Musí konfrontovať čitateľa, nadviazať s ním nejaký očný kontakt. Ja mám pritom rád snímky, kde sú štruktúry, jednoduché, jasné tvary. Nemám rád neporiadok na fotografiách.

JK: Pre mňa sú najsilnejšími snímkami tie najjednoduchšie.

Fotografia Obamu a jeho tímu, ako sledujú operáciu v bin Ládinovej skrýši, dostala nálepku ikonická. Ako by ste ju označili vy?

RT: Je trošku chaotická, najviac ma na nej baví, ako sa tvári Clintonová a Obama. No a, samozrejme, historickou ju robí fakt, že vtedy sa dozvedeli, že bin Ládina dostali.

JK: Tá fotka je o obsahu. Minulý týždeň sme debatovali o fotke senzačného fínskeho gólu na MS v hokeji. Pokiaľ to nevidíte na videu a neprečítate si komentár, nemáte ani poňatia, že je to dobrá a historická fotka. Na zápase to odfotil len jeden fotograf z ČTK (Michal Kamaryt - pozn. red.), lebo sme všetci boli unesení tým gólom. Toto je prípad, keď je fotka slabšia ako video.

Najdrahšou fotografiou na svete je autoportrét Cindy Shermanovej. Myslíte si, že stojí za tri milióny dolárov?

RT: Takéto veci ma vedia iba nahnevať.

JK: Je to len úžasný marketing.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  3. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  4. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  5. Zábavný aj sebavedomý
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  7. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  8. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori
  9. Bezpečnostný pás vám chráni život, antivírus váš virtuálny svet
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať?
  1. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  2. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  3. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  4. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  5. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  6. Prednáška holandského veľvyslanca na EU v Bratislave
  7. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku
  8. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  9. Poradňa: Ako vybrať účet pre mladých
  10. Sajfa odkázal študentom:„Buďte nároční a vydržte!“
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 24 806
  2. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 5 439
  3. Loďou Meraviglia po Stredozemnom mori 4 737
  4. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 4 541
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 4 352
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 847
  7. Zábavný aj sebavedomý 3 556
  8. Bývanie, ktoré vás oslobodí od stresu 3 204
  9. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 2 993
  10. Antibiotiká nie sú cukríky. Naozaj viete, kedy ich máte brať? 2 538

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pred cestou sme vtipkovali, spomínajú ženy z prvého transportu do Osvienčimu

V sobotu 25. marca je 75. výročie prvého transportu Židov do koncentračného tábora v Osvienčime.

KOMENTÁRE

Varšava chce zavrieť Tuska. A s ním poľskú demokraciu

Poľsko začalo s kriminalizáciou politických protivníkov.

SVET

Nemecká babička prešla celý svet. V Berlíne ju vítali davy

Bývalá šéfka autopredajne je vyučená automechanička.

KULTÚRA

Gorillaz idú do vesmíru. Ich nová hudba je experiment

Animovaná kapela vydala štyri nové piesne.

Neprehliadnite tiež

Gorillaz idú do vesmíru. Ich nová hudba je zaujímavý experiment

Pohrávajú sa s technológiou virtuálnej reality a poukazujú na svet plný úzkostí. Animovaná kapela vydala štyri nové piesne.

Najlepší český film použil pri vstupe do kín Benešovu diplomaciu (recenzia)

Masaryk je i napriek dvanástim Českým levom remeselne nadpriemerný film.

Danka prirovnali k tučniakovi z Nórska. Obnovená relácia Sedem sa vydarila

Lasica, Leško a Kňažko opäť komentujú politické dianie na Slovensku. Vyhovoval by im skorší čas.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop