Toto má byť umenie?

„Občas sa okolo sôch vo verejnom priestore strhne diskusia, ale po krátkom čase sa opäť stávajú neviditeľnými," hovorí výtvarník Milan Vagač, ktorý práve vystavuje v Bratislave.

Milan Vagač počas akcie, ktorou reagoval na stále aktuálnu otázku sôch vo verejnom priestore.(Zdroj: archív M. V.)

Aj o tom, že sme často neviditeľní a zároveň nevidiaci rovnako ako sochy stojace okolo nás, hovorí svojimi dielami Milan Vagač.

Zodrané linoleum, kde sa iste čosi spálilo, koberec ošúchaný od nôh gauča a v malých visiacich rámoch, špongia, čakajúca už len na vyhodenie či slaná palička, čo sa občas ocitne pod tým gaučom. Milan Vagač rád vkladá divákom do úst otázku, či „toto má byť to umenie“.

Do bratislavskej Galérie 19 preniesol v rámci výstavy Archeológia všednosti kompletné podlahy jedného bytu aj so spomínanou špongiou či paličkou. Zaujímalo ho, do akej miery ovplyvní minimálne množstvo prostriedkov správanie ľudí, ktorí sa ocitli v relatívne cudzom, neosobnom galerijnom priestore a zároveň boli „doma“. Deti prítomné na vernisáži skôr vnímali to druhé, začali sa na koberci hrať.

6_6_10_vchody_res.jpg

Trojica dverí skrývajúca fiktívnu realitu, ktorá akoby bola súčasťou priestoru a nie dielom, zaujala aj porotu ceny Essl Art Award.

Dvere, čo vedú ni(e)kam

S podobným zámerom urobil aj inštaláciu Inside the room, ktorá mu nedávno priniesla ocenenie pre mladých umelcov Essl Art Award. Trojicu dverí môžete stále vidieť na výstave v bratislavskej galérii Medium. „Mnoho ľudí si ich na prvý pohľad ani nevšimne a možno len prejde okolo,“ hovorí Vagač. Tieto pasce má rád. „Sledujem tým štruktúru vzťahov medzi divákom a dielom, medzi skutočnosťou a fikciou,“ hovorí študent piateho ročníka VŠVU (ateliér prof. Daniela Fischera).

Tento princíp vystupuje do popredia vo všetkých jeho projektoch. Dôležitá je myšlienka. "Necítil by som sa dobre, keby som zviazaný jedným médiom," hovorí na tému toho, že svojim projektom dáva rozličné formy. Nedávno ste ho možno v uliciach hlavného mesta videli ťahajúc veľký mramorový podstavec na červenom špagáte. Alebo aj nie.

monument_on_the_road-r721_res_res.jpg

Nevidiaci a neviditeľní

„Bol som akoby neviditeľný. Ľudia vôbec nereagovali, nesledovali ma, nezastavovali sa, nepýtali sa. A pritom, ten objekt bol veľmi hlučný. Minimálne zvukom upútaval pozornosť,“ komentuje Vagač akciu, počas ktorej chodil po uliciach s mobilným podstavcom.

„Z mojej strany šlo o priamu reakciu na zvýšený vznik, zánik a presun sôch vo verejnom priestore, čo je pre toto médium veľmi netradičné, majú predsa mať istú trvácnosť, byť bodom spoločenskej pamäte“ hovorí, „zároveň som hľadal chyby v mestskom prostredí. Napríklad modré dlaždice prerastené trávou kdesi pri chodníku. Kedysi tam bol bufet, ale kto si na to pamätá?“

Pôvodné funkcie mnohých objektov sú nečitateľné, tak ako sú občas nečitateľné, prehliadané funkcie sôch. „Občas sa okolo nich aj strhne diskusia, ale po krátkom čase sa opäť stávajú neviditeľnými, tak ako ja so svojím podstavcom“ hovorí.

Výstup práce Mo(nu)ment, ktorého súčasťou sú fotografie a video môžete práve vidieť v Galérii 19 v druhom pokračovaní jeho výstavy. Ale nie je tam iba Mo(nu)ment, ale aj maľby. Veď ešte nedávno sa zdalo, že Vagač bude „čistým“ maliarom. On však dokazuje, že stavať na svojich overených postupoch mu nestačí. To, čo robí, je dômyselné a veľmi presvedčivé. Až tak, že sa pri jeho dielach pokojne môžete pýtať.

stur01zmensene_res.jpg

Súčasťou výstavy Mo(nu)ment je aj séria fotografií či video ukazujúce mobilný podstavec v rôznych častiach hlavného mesta.


m008zmensene_res.jpg

Funkčné kvetináče, alebo čosi, čo tu skrátka zostalo?

V maľbách kombinuje Vagač formu priam technického obrazu - "systému, v ktorom žijeme", ktorý vytvára veľmi dlho a systematicky s rýchlou, niekoľko sekundovou gestickou maľbou.

virtualna_spomienka_res.jpg

Virtuálna spomienka, 180x350 cm, akryl na plátne, 2008

oddiel_res.jpg

Oddiel, 250x340 cm, akryl na plátne, 2009

simulacia_res.jpg

Simulácia, 200x510cm, akryl na plátne, 2010

biely_trpaslik_res.jpg

Biely trpaslík, 215x215cm, akryl na plátne, 2009

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  4. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  5. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  1. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  3. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  4. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  5. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  6. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  7. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky
  9. Poslanci dnes dali jasne najavo, že plot na námestí nechcú
  10. HB Reavis so silnými výsledkami za rok 2016
  1. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 942
  2. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 110
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 239
  4. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 6 131
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 5 380
  6. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 989
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 328
  8. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 3 984
  9. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 3 548
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 2 427

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Alza, Strabag či Poštová banka priznali, prečo do inzerátov nepíšu platy

Ako by ste sa cítili, ak by váš sused vedel, koľko zarábate? Aj takto argumentujú firmy, prečo do inzerátov nedávajú platy.

DOMOV

Fico prijal bieloruského premiéra, ani v minulosti nemal problém

Bielorusko neakceptujem, hovorí poslanec Peter Osuský.

KOMENTÁRE

Prečo Trump nie je Roosevelt?

Legislatívne neúspechy počas prvých sto dní amerického prezidenta sú najlepšími správami o jeho chaotickom vládnutí.

KULTÚRA

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsať tisíc. Náhradu žiada na súde.

Neprehliadnite tiež

Divadlo z Pasáže o láske: Neprebudený je tu ktosi iný ako Ondráš Machuľa

Herci s mentálnym hendikepom v novej hre najviac riešili partnerský trojuholník

Johnny Depp skrachoval. Nechajte ho, sám to tak chcel

Za mesiac minie dva milióny, víno ho stojí tridsaťtisíc. Náhradu žiada na súde.

Tej chvíle sa Tom Hanks bál. Pobozkal sa s Antoniom Banderasom

Zomrel režisér Jonathan Demme. Pozrite si jeho revolučné filmy.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop