Šachová partia oslobodených znakov a písmen

Umenie manželov Balážovcov síce spája intelektuálna previazanosť, no výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná.

Mária Balážová: Hadia geometria 94 - macho 2, akryl na plátne.(Zdroj: JAKUB HAUSKRECHT)

Umenie manželov Balážovcov síce spája intelektuálna previazanosť, no výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná.

Manželia Mária Balážová a Blažej Baláž, ktorých tvorbu reprezentuje výstava Post – Geo v Slovenskom inštitúte v Berlíne, sú v súčasnosti definovaní ako postgeometristi.

Ich voľná tvorba je previazaná v súčasnosti so závesným obrazom. Pre Máriu Balážovú ide skôr o abstraktnú geometriu, z ktorej si vyberá témy a tie potom v cykloch rozvíja (Plynutie, Hadia geometria, Chaos). Formálne sú pre ňu typické obrazy s dvojitou farebnosťou - sivočierne, v súčasnosti už dlhšiu dekádu červenočierne, niekedy v malej ploche doplnené bielou či modrou.

Na sivom či červenom pozadí maľuje prísne geometrickým perfekcionalizmom čiernu linku, ktorá vytvára akýsi nový druh piktogramu odvodeného od témy: hadia geometria dokáže v sebe dobre (z)niesť znaky ženského pohlavia, či portrét, geometrickú figuratívnosť Madonny, ale aj znaky písmen.

Autorka využíva od začiatku maliarskej tvorby široký a jedinečný znakový repertoár, ktorý v jednotlivých cykloch svojsky autocituje, pričom dokáže nanovo vytvárať originálnu znakovosť a prichádzať tak stále s novými znakovými šiframi a významovými posunmi.

Zatiaľ čo tvorba Márie Balážovej smeruje k hľadaniu absolútnej formy, novotvaru a k vzniku osobnej mytológie, produkcia Blažeja Baláža je úplne odlišná, v prvom pláne v zásade konceptuálne textová.

Aj keď v doteraz publikovaných rozhovoroch Mária Balážová zdôrazňuje vzájomnú autorskú intelektuálnu naviazanosť, výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná a nedochádza k vzájomnému vykrádaniu myšlienok ani estetickej výslednej formy. Pozitívum, ktoré je v tomto manželskom partnerstve ešte okolnosťami nedocenené, sa na slovenskej výtvarnej scéne máloktorému výtvarníckemu páru podarilo dosiahnuť.

Intelektuálne hľadanie Blažeja Baláža spočíva vo význame textu, ktorý nachádza v rôznych jazykoch - v slovenčine, angličtine, či vo významovo bohatej nemčine. Význam a text, pri ktorom často používa lexikálne prostriedky: spájanie slov, rozdeľovanie slov a nové nachádzanie významov, nadobúda grafické spracovanie, ktoré autor potom maľuje na plátno, papier či grafický list. Mnohokrát pri tom používa veľmi haptické materiály ako piliny z mincí, špagát, mak, častá je práca aj s inštaláciou.

Významová rovina je v tvorbe Baláža priamejšia, od počiatku kritická, významovo politicky nekorektná vo vzťahu k súčasnej životnej situácii či k vlastným výtvarníckym radom.

Heslá ako "GOD-SAV-EUS", "DEMOCRAZY", "GELD MACHT FREI", či „Dobrý umelec, mŕtvy umelec", "UME NIE" nekamuflujú význam tak, ako je to v prípade Márie Balážovej. Hovoria priamo a kriticky a nerozprávajú veľa. Význam a kontext textu Baláž rozvetvuje práve používaním materiálu. Napríklad v triptychu ČAS, UME NIE, DEMOCRAZY z roku 1991-1992 používa reálne pečiatky s textom "dôverné", ktorými reaguje na stupne utajenia, ktoré používala Štátna bezpečnosť v čase socializmu.

Výstava Márie Balážovej a Blažeja Baláža Post - Geo v Slovenskom inštitúte v Berlíne je postavená ako osobitá šachová partia oslobodených znakov a písmen a prináša nové možnosti v postmodernom výtvarnom uvažovaní, postavenom na jasnom vnútornom poriadku a koncepte a zároveň na mnohovrstevnom čítaní jednotlivých vzorcov a významov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 372
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 518
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 931
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 634
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 487
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 378
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 303
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 263
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 134

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.