Šachová partia oslobodených znakov a písmen

Umenie manželov Balážovcov síce spája intelektuálna previazanosť, no výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná.

Mária Balážová: Hadia geometria 94 - macho 2, akryl na plátne.(Zdroj: JAKUB HAUSKRECHT)

Umenie manželov Balážovcov síce spája intelektuálna previazanosť, no výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná.

Manželia Mária Balážová a Blažej Baláž, ktorých tvorbu reprezentuje výstava Post – Geo v Slovenskom inštitúte v Berlíne, sú v súčasnosti definovaní ako postgeometristi.

Ich voľná tvorba je previazaná v súčasnosti so závesným obrazom. Pre Máriu Balážovú ide skôr o abstraktnú geometriu, z ktorej si vyberá témy a tie potom v cykloch rozvíja (Plynutie, Hadia geometria, Chaos). Formálne sú pre ňu typické obrazy s dvojitou farebnosťou - sivočierne, v súčasnosti už dlhšiu dekádu červenočierne, niekedy v malej ploche doplnené bielou či modrou.

Na sivom či červenom pozadí maľuje prísne geometrickým perfekcionalizmom čiernu linku, ktorá vytvára akýsi nový druh piktogramu odvodeného od témy: hadia geometria dokáže v sebe dobre (z)niesť znaky ženského pohlavia, či portrét, geometrickú figuratívnosť Madonny, ale aj znaky písmen.

Autorka využíva od začiatku maliarskej tvorby široký a jedinečný znakový repertoár, ktorý v jednotlivých cykloch svojsky autocituje, pričom dokáže nanovo vytvárať originálnu znakovosť a prichádzať tak stále s novými znakovými šiframi a významovými posunmi.

Zatiaľ čo tvorba Márie Balážovej smeruje k hľadaniu absolútnej formy, novotvaru a k vzniku osobnej mytológie, produkcia Blažeja Baláža je úplne odlišná, v prvom pláne v zásade konceptuálne textová.

Aj keď v doteraz publikovaných rozhovoroch Mária Balážová zdôrazňuje vzájomnú autorskú intelektuálnu naviazanosť, výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná a nedochádza k vzájomnému vykrádaniu myšlienok ani estetickej výslednej formy. Pozitívum, ktoré je v tomto manželskom partnerstve ešte okolnosťami nedocenené, sa na slovenskej výtvarnej scéne máloktorému výtvarníckemu páru podarilo dosiahnuť.

Intelektuálne hľadanie Blažeja Baláža spočíva vo význame textu, ktorý nachádza v rôznych jazykoch - v slovenčine, angličtine, či vo významovo bohatej nemčine. Význam a text, pri ktorom často používa lexikálne prostriedky: spájanie slov, rozdeľovanie slov a nové nachádzanie významov, nadobúda grafické spracovanie, ktoré autor potom maľuje na plátno, papier či grafický list. Mnohokrát pri tom používa veľmi haptické materiály ako piliny z mincí, špagát, mak, častá je práca aj s inštaláciou.

Významová rovina je v tvorbe Baláža priamejšia, od počiatku kritická, významovo politicky nekorektná vo vzťahu k súčasnej životnej situácii či k vlastným výtvarníckym radom.

Heslá ako "GOD-SAV-EUS", "DEMOCRAZY", "GELD MACHT FREI", či „Dobrý umelec, mŕtvy umelec", "UME NIE" nekamuflujú význam tak, ako je to v prípade Márie Balážovej. Hovoria priamo a kriticky a nerozprávajú veľa. Význam a kontext textu Baláž rozvetvuje práve používaním materiálu. Napríklad v triptychu ČAS, UME NIE, DEMOCRAZY z roku 1991-1992 používa reálne pečiatky s textom "dôverné", ktorými reaguje na stupne utajenia, ktoré používala Štátna bezpečnosť v čase socializmu.

Výstava Márie Balážovej a Blažeja Baláža Post - Geo v Slovenskom inštitúte v Berlíne je postavená ako osobitá šachová partia oslobodených znakov a písmen a prináša nové možnosti v postmodernom výtvarnom uvažovaní, postavenom na jasnom vnútornom poriadku a koncepte a zároveň na mnohovrstevnom čítaní jednotlivých vzorcov a významov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  4. Top First moment dovolenky na leto 2018
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  8. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  2. Accessible Urban Living
  3. RPSP – A good intention ruined by execution
  4. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  6. Riešenia pre hnedú planétu
  7. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  8. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 14 777
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 615
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 037
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 124
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 411
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 902
  7. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 630
  8. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 426
  9. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 361
  10. Slováci triedia lepšie 1 095

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Ramsay: Štadióny na Slovensku? Už som také videl, ale poriadne dávno

Tréner Craig Ramsay chce naučiť slovenských hokejistov hrať s rozumom.

Neprehliadnite tiež

Lenny Kravitz príde v lete do Bratislavy. Zahrá nové skladby

Spevák a gitarista získal štyri Grammy. Preslávil sa hitom Fly Away.

Pohoda môže byť najlepším európskym festivalom. V nomináciách zlomila rekord

European Festival Awards sa odovzdávajú každoročne v januári.

Leonardo DiCaprio nebol dosť dobrý, na Titanicu sa s ním nepočítalo

Po 20 rokoch Kate Winslet prezradila, kto s ňou mal hrať hlavnú rolu.

V Prahe sa hľadal svätý grál. Zhoreli kvôli tomu kulisy za milióny

Na Slovensku sa dá vidieť seriál Súmrak templárov. Dialógy jeho prvej epizódy šuštia papierom.