Šachová partia oslobodených znakov a písmen

Umenie manželov Balážovcov síce spája intelektuálna previazanosť, no výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná.

Mária Balážová: Hadia geometria 94 - macho 2, akryl na plátne.(Zdroj: JAKUB HAUSKRECHT)

Umenie manželov Balážovcov síce spája intelektuálna previazanosť, no výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná.

Manželia Mária Balážová a Blažej Baláž, ktorých tvorbu reprezentuje výstava Post – Geo v Slovenskom inštitúte v Berlíne, sú v súčasnosti definovaní ako postgeometristi.

Ich voľná tvorba je previazaná v súčasnosti so závesným obrazom. Pre Máriu Balážovú ide skôr o abstraktnú geometriu, z ktorej si vyberá témy a tie potom v cykloch rozvíja (Plynutie, Hadia geometria, Chaos). Formálne sú pre ňu typické obrazy s dvojitou farebnosťou - sivočierne, v súčasnosti už dlhšiu dekádu červenočierne, niekedy v malej ploche doplnené bielou či modrou.

Na sivom či červenom pozadí maľuje prísne geometrickým perfekcionalizmom čiernu linku, ktorá vytvára akýsi nový druh piktogramu odvodeného od témy: hadia geometria dokáže v sebe dobre (z)niesť znaky ženského pohlavia, či portrét, geometrickú figuratívnosť Madonny, ale aj znaky písmen.

Autorka využíva od začiatku maliarskej tvorby široký a jedinečný znakový repertoár, ktorý v jednotlivých cykloch svojsky autocituje, pričom dokáže nanovo vytvárať originálnu znakovosť a prichádzať tak stále s novými znakovými šiframi a významovými posunmi.

Zatiaľ čo tvorba Márie Balážovej smeruje k hľadaniu absolútnej formy, novotvaru a k vzniku osobnej mytológie, produkcia Blažeja Baláža je úplne odlišná, v prvom pláne v zásade konceptuálne textová.

Aj keď v doteraz publikovaných rozhovoroch Mária Balážová zdôrazňuje vzájomnú autorskú intelektuálnu naviazanosť, výsledná tvorba je v oboch prípadoch veľmi odlišná a nedochádza k vzájomnému vykrádaniu myšlienok ani estetickej výslednej formy. Pozitívum, ktoré je v tomto manželskom partnerstve ešte okolnosťami nedocenené, sa na slovenskej výtvarnej scéne máloktorému výtvarníckemu páru podarilo dosiahnuť.

Intelektuálne hľadanie Blažeja Baláža spočíva vo význame textu, ktorý nachádza v rôznych jazykoch - v slovenčine, angličtine, či vo významovo bohatej nemčine. Význam a text, pri ktorom často používa lexikálne prostriedky: spájanie slov, rozdeľovanie slov a nové nachádzanie významov, nadobúda grafické spracovanie, ktoré autor potom maľuje na plátno, papier či grafický list. Mnohokrát pri tom používa veľmi haptické materiály ako piliny z mincí, špagát, mak, častá je práca aj s inštaláciou.

Významová rovina je v tvorbe Baláža priamejšia, od počiatku kritická, významovo politicky nekorektná vo vzťahu k súčasnej životnej situácii či k vlastným výtvarníckym radom.

Heslá ako "GOD-SAV-EUS", "DEMOCRAZY", "GELD MACHT FREI", či „Dobrý umelec, mŕtvy umelec", "UME NIE" nekamuflujú význam tak, ako je to v prípade Márie Balážovej. Hovoria priamo a kriticky a nerozprávajú veľa. Význam a kontext textu Baláž rozvetvuje práve používaním materiálu. Napríklad v triptychu ČAS, UME NIE, DEMOCRAZY z roku 1991-1992 používa reálne pečiatky s textom "dôverné", ktorými reaguje na stupne utajenia, ktoré používala Štátna bezpečnosť v čase socializmu.

Výstava Márie Balážovej a Blažeja Baláža Post - Geo v Slovenskom inštitúte v Berlíne je postavená ako osobitá šachová partia oslobodených znakov a písmen a prináša nové možnosti v postmodernom výtvarnom uvažovaní, postavenom na jasnom vnútornom poriadku a koncepte a zároveň na mnohovrstevnom čítaní jednotlivých vzorcov a významov.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 425
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 6 047
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 582
  4. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 502
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 418
  6. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 256
  7. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 831
  8. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 678
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 619
  10. Splnený sen 1 336

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Belgické rádio a minca medzi polkami zadku. Ako Suchet oživil svojho Poirota

Najťažší deň svojej filmovej kariéry si Suchet odbil pri nakrúcaní posledného dielu – Opona.

Zabil svoju priateľku a dnes je späť. Sudca nechápe, aký hnev rockový spevák vyvolal

Bertrand Cantat si po prepustení z väzenia opäť robí promo. Je to hanba, hovoria osobnosti.

Vyhlasovali najlepšie divadlo. Niektorí účinkujúci nevedeli, komu cenu odovzdávajú

Ceny Dosky vysielala RTVS, vtipy na adresu extrémistov škrípali.

Gary Numan pre SME: Talent je užitočný. Bez šťastia však hit nespravíte

Ikona elektronickej hudby príde na Slovensko predstaviť album o apokalypse.