Čo čítame

Řeč komunistické moci

„O čom sa tu vlastne hovorí? Hovorí sa tu vôbec o niečom? Dávajú všetky tie - často také bizarné ­ jazykové prejavy, ktoré prináša Rudé právo, nejaký zmysel?“ pýta sa Petr Fidelius v knihe . Kľúčový význam v jeho bádaní má slovko ľud a manipulovanie s ním bolo vskutku pozoruhodné. Napríklad krátko po anticharte sa vo februári 1977 v úvodníku Rudého práva objavilo, že „presvedčivým vystúpením naši najvýznamnejší umelci znovu potvrdili svoje miesto po boku ľudu“. No v tom istom denníku sa v iný deň vyskytlo tvrdenie, že povedali „jasné slovo socialistických umelcov, ktorí sa z ľudu zrodili a idú s ľudom“. Fidelius z toho s neskrývaným sarkazmom, ale logicky usudzuje, že zrejme umelci, hoci sa z ľudu zrodili, nie sú jeho súčasťou, pretože idú po jeho boku.

Autor podobným spôsobom rozoberá množstvo ďalších citátov z dobovej tlače či prejavov predstaviteľov vtedajšej politickej špičky, predovšetkým zo 70. rokov. Pravda, jeho pozornosti neuniklo napríklad ani protirečenie perestrojkového Gorbačova v interview pre Der Spiegel: „Na našej socialistickej ceste sa vyskytli prechmaty, chyby a deformácie. Naše heslo je: viac socializmu.“

Dnes je to čítanie už možno len zábavné, hoci, ako hovorí autor v úvode, súčasných lingvistov akoby tento jazykový fenomén príliš nezaujímal. Preto aj pristúpil k vydaniu svojich textov, ktoré písal priebežne počas totality a ktoré, samozrejme, vtedy vyšli len v samizdate a západných vydavateľstvách.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  2. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  6. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  8. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  9. Desať obľúbených miest v Chorvátsku
  10. Viac času pre rodinu by uvítala viac ako tretina Slovákov
  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Cambridge Business School, škola novej doby
  9. Cykloturistický trip študentov SvF STU v Bratislave – Vol. 4
  10. História sťahovania
  1. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 8 202
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 7 951
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 7 904
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 682
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 7 232
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 101
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 4 655
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 457
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 756
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 1 744

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Everest bude ešte ťažší. Čakanie v zápche môže horolezcov stáť život

Hillaryho výšvih – poslednú veľkú prekážku pri výstupe zničilo zemetrasenie.

TECH

Odhalili tajomstvo starovekej antikoncepcie. Skutočne fungovala

Rastlinné zložky zabránia počatiu.

Neprehliadnite tiež

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.

Dizajnérka loga Burger King: Mala som málo slobody. Ľudí aj tak nezaujímajú obaly

Debbie Millmanová navrhovala komerčné značky aj odznaky pre Hillary Clintonovú.

Americká dizajnérka zhodnotila naše značky: Plechovka kofoly by sa mala zmeniť

Debbie Millmanová pracovala s Pepsi, či so Star Wars. Ukázali sme jej naše výrobky.