Svet reklamy ako román

Kniha Rada Ondřejíčka Homo Asapiens bola jedným z najočakávanejších debutov na našom trhu. Neponúka toho veľa, ale ani málo.

Rado Ondřejíček po rokoch písanie pre webziny a práce v reklamnej agentúre napísal vlastnú knihu.(Zdroj: ARCHÍV SME)

Rado Ondřejíček sa po rokoch písania pre rôzne webziny a práce v reklamnej agentúre rozhodol vydať vlastnú knihu.

Nejestvujú dvaja rovnakí čitatelia. A nejestvujú ani dve rovnaké čítania toho istého textu, na zlosť všetkým autorom. Zlé knihy si to nikdy neuvedomia a čítať ich je nuda úplne pre každého. Dobré knihy – v istom zmysle – s tým vedome pracujú, poznajú svojho čitateľa a sú preňho zábavným výletom. Výnimočné knihy bývajú dokonca natoľko silné, že dokážu podobné obmedzenia prekročiť a môžu potešiť takmer všetkých. Takýchto textov však veľa nie je, tobôž v takzvanej umeleckej a „veľkej“ slovenskej literatúre.

Článok pokračuje pod video reklamou

Takýmto textom nie je ani knižný debut Rada Ondřejíčka. Tridsiatnik známy z rôznych webových projektov (napríklad InZine a Humno) a autor kultového listu spevákovi No Name Igorovi Timkovi napísal „iba“ dobrú knihu. So všetkým, čo takéto rozdeľovanie prináša.

Svet navoňaných zdochlín

Autor Homo asapiens píše relatívne dlho. Sú to však internetové texty úplne iného druhu, ktoré majú oddaných fanúšikov a ešte oddanejších „neznášačov“. Webové písanie má však svojské špecifiká a tie sa dajú v tejto knihe až príliš rozpoznať.

Ondřejíček sa totiž nezbavil epizodickosti a jeho kniha trochu pripomína Matkinov(ej) debut. Aj tam zadŕhal rytmus a škrípali dialógy, v oboch prípadoch to však kompenzovali civilný pohľad na svet a až neslovenská sviežosť knihy, ktorá sa vykašľala na všetky obligátne konflikty medzi mestom a dedinou, rurálne pseudomúdrosti či elitárske udieranie sa do pŕs. Lenže to je nielen výhodou, ale aj najväčšou slabinou knihy s názvom Homo asapiens (vyd. Slovart).

Ondřejíčkov text je vlastne „o ničom“. Neponúka žiadny (veľký) príbeh, tobôž posolstvá, nenesie v sebe druhý (a tretí) filozofický plán, neprináša riešenia. Bližšie má skôr ku generačnému, alebo ak chcete, k profesijno-spoločenskému textu, ktorý opisuje istý výsek reality. Je totiž produktom s jasne definovanou cieľovou skupinou, pre ktorú bude pútavým, a najmä bytostne známym výletom do sveta reklamy a marketingu.

Alebo inak: niekedy si jednoducho potrebujete prečítať knihu z vášho vlastného sveta, knihu, ktorá nehovorí nič nové, len ponúka situácie, ktoré príležitostne zažívate.

Lenže ak slová ako trendsetter, korporátna identita, brief alebo tv šot pre vás predstavujú nenávidený svet tých povrchných buržoáznych barbarov, ktorí masám predávajú navoňané zdochliny (ako reklamám hovorí slávny fotograf Oliviero Toscani), Homo asapiens vás bude nudiť. Možno dokonca rozčuľovať. Neponúka žiadne morálne čierno-biele videnie sveta, ani veľké pravdy a lásky, tobôž alternatívne múdra zachraňujúce lepší svet.

Ľudia, spomaľte?

Ondřejíčkov debut je príjemné oddychové čítanie, no len ak sa vám jeho autor práve trafil do vkusu. Vtedy si môžete hovoriť, že Jakub je na tom rovnako zle (alebo ešte horšie) ako vy sami. Pri čítaní sa dokonca naozaj dobre bavíte, ale až knihu zavriete a spýtate sa, čo vlastne chcela povedať, veľa sa toho nedozviete.

Fráza „ľudia, spomaľte“ je totiž dosť banálna ešte aj na hedlajny kopyrajtrov, z ktorých klient zákonite vybral ten najhorší. Prečo ju autor použil, môžete sa ho spýtať dnes o 19.00 v Klube umelcov v Bratislave, kde sa bude kniha krstiť.

Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  4. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  5. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  6. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  7. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  8. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  9. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  10. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 875
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 22 843
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 201
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 812
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 462
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 7 079
  7. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 210
  8. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 992
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 688
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 3 357