Svet reklamy ako román

Kniha Rada Ondřejíčka Homo Asapiens bola jedným z najočakávanejších debutov na našom trhu. Neponúka toho veľa, ale ani málo.

Rado Ondřejíček po rokoch písanie pre webziny a práce v reklamnej agentúre napísal vlastnú knihu.(Zdroj: ARCHÍV SME)

Rado Ondřejíček sa po rokoch písania pre rôzne webziny a práce v reklamnej agentúre rozhodol vydať vlastnú knihu.

Nejestvujú dvaja rovnakí čitatelia. A nejestvujú ani dve rovnaké čítania toho istého textu, na zlosť všetkým autorom. Zlé knihy si to nikdy neuvedomia a čítať ich je nuda úplne pre každého. Dobré knihy – v istom zmysle – s tým vedome pracujú, poznajú svojho čitateľa a sú preňho zábavným výletom. Výnimočné knihy bývajú dokonca natoľko silné, že dokážu podobné obmedzenia prekročiť a môžu potešiť takmer všetkých. Takýchto textov však veľa nie je, tobôž v takzvanej umeleckej a „veľkej“ slovenskej literatúre.

Článok pokračuje pod video reklamou

Takýmto textom nie je ani knižný debut Rada Ondřejíčka. Tridsiatnik známy z rôznych webových projektov (napríklad InZine a Humno) a autor kultového listu spevákovi No Name Igorovi Timkovi napísal „iba“ dobrú knihu. So všetkým, čo takéto rozdeľovanie prináša.

Svet navoňaných zdochlín

Autor Homo asapiens píše relatívne dlho. Sú to však internetové texty úplne iného druhu, ktoré majú oddaných fanúšikov a ešte oddanejších „neznášačov“. Webové písanie má však svojské špecifiká a tie sa dajú v tejto knihe až príliš rozpoznať.

Ondřejíček sa totiž nezbavil epizodickosti a jeho kniha trochu pripomína Matkinov(ej) debut. Aj tam zadŕhal rytmus a škrípali dialógy, v oboch prípadoch to však kompenzovali civilný pohľad na svet a až neslovenská sviežosť knihy, ktorá sa vykašľala na všetky obligátne konflikty medzi mestom a dedinou, rurálne pseudomúdrosti či elitárske udieranie sa do pŕs. Lenže to je nielen výhodou, ale aj najväčšou slabinou knihy s názvom Homo asapiens (vyd. Slovart).

Ondřejíčkov text je vlastne „o ničom“. Neponúka žiadny (veľký) príbeh, tobôž posolstvá, nenesie v sebe druhý (a tretí) filozofický plán, neprináša riešenia. Bližšie má skôr ku generačnému, alebo ak chcete, k profesijno-spoločenskému textu, ktorý opisuje istý výsek reality. Je totiž produktom s jasne definovanou cieľovou skupinou, pre ktorú bude pútavým, a najmä bytostne známym výletom do sveta reklamy a marketingu.

Alebo inak: niekedy si jednoducho potrebujete prečítať knihu z vášho vlastného sveta, knihu, ktorá nehovorí nič nové, len ponúka situácie, ktoré príležitostne zažívate.

Lenže ak slová ako trendsetter, korporátna identita, brief alebo tv šot pre vás predstavujú nenávidený svet tých povrchných buržoáznych barbarov, ktorí masám predávajú navoňané zdochliny (ako reklamám hovorí slávny fotograf Oliviero Toscani), Homo asapiens vás bude nudiť. Možno dokonca rozčuľovať. Neponúka žiadne morálne čierno-biele videnie sveta, ani veľké pravdy a lásky, tobôž alternatívne múdra zachraňujúce lepší svet.

Ľudia, spomaľte?

Ondřejíčkov debut je príjemné oddychové čítanie, no len ak sa vám jeho autor práve trafil do vkusu. Vtedy si môžete hovoriť, že Jakub je na tom rovnako zle (alebo ešte horšie) ako vy sami. Pri čítaní sa dokonca naozaj dobre bavíte, ale až knihu zavriete a spýtate sa, čo vlastne chcela povedať, veľa sa toho nedozviete.

Fráza „ľudia, spomaľte“ je totiž dosť banálna ešte aj na hedlajny kopyrajtrov, z ktorých klient zákonite vybral ten najhorší. Prečo ju autor použil, môžete sa ho spýtať dnes o 19.00 v Klube umelcov v Bratislave, kde sa bude kniha krstiť.

Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  6. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  7. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Virtuálne sídlo v Bratislave
  2. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  3. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  4. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  5. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  6. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  7. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  8. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  9. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  10. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 769
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 975
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 482
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 720
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 596
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 552
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 193
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 973
  9. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 5 414
  10. Pokazila sa Vám práčka či chladnička? Nevolajte opravára! 4 941

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Triasli sa pred ním vrahovia a páchatelia sa šli radšej sami prihlásiť

Vrahovia a zlodejíčkovia sa šli radšej sami udať.

SVET

Štát zabil novinára. Nitky vedú k princovi

Saudská Arábia priznala, že Chášukdží je mŕtvy.

Dobré ráno

Milan Kováč: Zdá sa, akoby kolaps Mayov prišiel zo dňa na deň

Rozhovor s odborníkom na civilizáciu Mayov.

Neprehliadnite tiež

O knihách

Andy Weir: Chcem len, aby sa ľudia bavili

Nerobím politiku. V mojom písaní nie je žiadne moralizovanie alebo posolstvo.

Zomreli pred sto rokmi, ale až teraz sa stali ľuďmi. Jackson ohuruje novým filmom

Na premiére vojnového filmu They Shall Not Grow Old bol aj princ William.