SME

Nakrútime filmy, ktoré nemajú obdobu

Kameraman a režisér F. A. Brabec vytvoril prvé české 3D: rozprávku V peřině.

F. A. Brabec. Je kameramanom filmov Čas sluhů, Obecní škola, Akumulátor 1, Jízda. Po čase začal aj režírovať, je autorom filmov Král Ubu, Kytice, Krysař, Bolero, Máj. Kým  dokončil svoj nový muzikál V peřině v 3D, stihol ako kameraman za štyri roky nakrútF. A. Brabec. Je kameramanom filmov Čas sluhů, Obecní škola, Akumulátor 1, Jízda. Po čase začal aj režírovať, je autorom filmov Král Ubu, Kytice, Krysař, Bolero, Máj. Kým dokončil svoj nový muzikál V peřině v 3D, stihol ako kameraman za štyri roky nakrút (Zdroj: VPERINE.CZ)

Svoju aktivitu pripisuje vysokému tlaku a novú etapu vo svojej kariére očarujúcemu Avataru. Kameraman a režisér FRANTIŠEK A. BRABEC zohnal odvážneho producenta, dva roky vraj nespal, chodil na školenia a nepil víno, aby „vo svojich 57 rokoch držal krok so svetom“. Oddnes je v kinách jeho rozprávkový muzikál V peřině s Luciou Bílou, Eliškou Balzerovou a Bolkom Polívkom. Je to prvý český film, v ktorom sa seriózne využíva kamerový systém stereo 3D, vyvinutý Jamesom Cameronom.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo české producentské prostredie pripravené na film v 3D?
„Producenti sa budú ešte dlho vyhovárať. Budú vravieť, že 3D nie je dobrý smer, len aby zaň nemuseli platiť trikrát viac ako doteraz. Producent Igor Konyukov je však veľký frajer. Toľko ľudí nám chcelo filmovanie skomplikovať! Za prenájmy pýtali obrovské čísla, alebo nám nahovárali, čo všetko sa požičať nedá. Aj som ho musel trochu upokojovať, lebo sa bál, že po troch dňoch zistíme, že film nezvládneme. Vravel som mu, Igor, pokoj, ja to dorobím, aj keby som mal pri tom zomrieť. Kolegovia už vedia, že Brabec je blázon, a preto so mnou do toho aj šli.“

SkryťVypnúť reklamu

Ešte nedávno sa zdalo, že v tejto technológii sa bude vyžívať len Steven Spielberg a James Cameron. Čo sa stalo, že sa tak rozširuje?
„Technológia je stará, prvé pokusy sa s ňou robili už v 50. rokoch. Problémom bolo, že sa obraz nedarilo vytvoriť tak, aby bol pre diváka príjemný. To sa podarilo až Cameronovi, tým, že urobil takzvané umiernené 3D stereo. Predtým to všetci preháňali, stále na vás niečo z plátna skákalo. Cameron zvolil systém súbežných kamier. Tie už nejdú proti sebe ako dve oči, ale sú rovnobežné. To ma uchvátilo a inšpirovalo.“

Cameron sám technológiu aj vyvíjal, venoval tomu niekoľko rokov. Koľko ste boli schopný obetovať vy?
„Obávam sa, že zostanem prvý a posledný filmár v Česku, kto sa tomu venoval celé dva roky. Producent mi zaplatil technické školenie v Londýne aj v Mníchove, a i tak boli chvíle, keď som zúfal už len zo samotnej mechaniky. Stále musíte sledovať, či kamery nie sú nakrivo, alebo naklonené, pretože obrazy musíte absolútne presne spojiť, v každom rohu a každom detaile, až potom ich stereoskopicky rozdelíte. Keby sme robili film pre televíziu, bolo by to ľahšie. Robili sme však film pre dvadsaťmetrové plátno a museli sme teda dosiahnuť profesionálnu kvalitu.“

SkryťVypnúť reklamu

Ako ste pri tom zmenili režisérske myslenie?
„V klasickom scenári by som sa dočítal, že mamička vojde do detskej izby a udrie chlapca po zadku - a rozobral by som si to na dvanásť záberov, niekoľko celkov a niekoľko detailov. Pri 3D treba čítať inak. Hneď som si predstavil všetky tie prostredia, ktoré bude treba na seba nalepiť - a už som aj redukoval. Keď som pozeral Avatara, uvedomil som si, že aj Cameron málo strihal. Takže som v podstate oprášil filmy s Oldřichom Novým. Keď odchádzal z miestnosti, trvalo to dve minúty.“

Už aj Bernardo Bertolucci ohlásil, že ide nakrúcať v 3D. Má problémy s chrbtom, sedí na vozíčku - môže mať na to energiu?
„Zvládne to, keď si to najprv v hlave poriadne premyslí. Nebude sa musieť trápiť s osemdesiatkilogramovou monštruóznou kamerou, nebude ju prenášať ani inštalovať. Bude však musieť vedieť, ako ju využiť. Ja som teraz iba zápasil s technikou a snažil som sa aspoň niečo nakrútiť. Nabudúce sa budem cítiť slobodnejší a už budem môcť uvažovať o iných veciach. Čo to s vami urobí, keď sa k vašej tvári priblíži ruka, ako keby vás chcela pohladiť? A keď sa zrazu zase stiahne? Teraz už možno nakrútiť filmy s emóciami, ktoré naozaj nemajú obdobu.“

SkryťVypnúť reklamu

Čoskoro sa bude robiť remake Veľkého Gatsbyho. Čo mu môže priniesť 3D, keď už bol raz bezchybný?
„Práve Gatsby môže byť príklad nového druhu emócií. Že silný príbeh môže byť ešte silnejší. Donedávna sme videli v 3D nekvalitné horory nakrútené s lacnými kamerami. S vylepšenou technológiou sa pri horore viac preľaknete a pri dráme a melodráme budete mať intenzívnejší pocit, že vás niekto pohladil. Cameron to už dokázal. Tá jeho planéta s krásnymi stromami a trblietajúcimi sa kvetmi, to bol svet, ktorý ste nikdy pred tým nemohli vidieť.“

Minulý rok prišiel do kín film Jana Němca Heart Beat. Už ten uvádzali ako prvý český 3D film, potom sa však objavili hlasy, že to bola asi iba paródia. Treba ho brať vážne?
„Nebudem riešiť obsah tohto filmu, Jan Němec vždy prichádzal so svojou politickou a umeleckou výpoveďou a bojoval proti nespravodlivému svetu. Preto ho mám rád a za to ho chválim. Ale nechválim ho za to, ako pritom použil 3D. Zneužil ho a skrivil, najhlúpejším možným spôsobom. Postavil vedľa seba dva fotoaparáty a obrazy iba amatérsky zlepil. Krížili sa mu a krútili, po dvadsiatich minútach už z toho boleli oči a ľudia odchádzali. Možno, že už na ďalší 3D film nepôjdu, lebo si povedia, že videli Němca a že to bolo zlé.“

SkryťVypnúť reklamu

Nedalo sa to prijať ani ako experiment?
„3D potrebuje normu, tak ako má normu dolby aj hi-fi stereo. A vďaka takýmto filmom sa už na nej v Spojených štátoch pracuje, súdruhovia z celého sveta sa preto spojili. Ide o záujem veľkých spoločností. Tie do vývoja veľa investovali, no biznis im ničili chudobné štúdiá, ktoré vyrábali lacné filmy pre deti. A deti sa začali na 3D sťažovať, mali pocit, že pri ňom začali škúliť. Od budúceho roku neprejdú do kina filmy, ak nesplnia normy. My prejdeme, my máme všetko správne.“

Majú šancu aj režiséri, čo nemajú veľký technický talent? Vy ste predsa len kameraman.
„Technológia a umenie sa vo filme dlho schádzali. Chvíľu trvalo, kým sa režisér priblížil ku kameramanovi, strihačovi a kým spolu dokázali urobiť napríklad akčný film s naháňačkou na autách. A je pravda, že teraz sa znovu trochu rozchádzajú: kameraman rieši skrutky a objektívy, režisér má starosti s novým myslením. Obávam sa však, že v Česku je problém inde. Režiséri sa boja, že ich budú producenti nútiť pracovať viac. U nás mali dobré meno tí, čo svoj štáb pustili o štvrtej domov, aby sa už o šiestej mohli všetci pozerať doma na futbal. Takýmito schopnosťami sa chválili, ale ich filmy sa pozerať nedali. Pre mňa je film rehoľa. Dva roky som sa nezastavil, dvadsať hodín som bol v práci, do pol tretej v noci som riešil technické veci a pol roka som nebol na víne. A pozor, za tie isté prachy.“

SkryťVypnúť reklamu

Byť bez spánku, to však tiež nemusí filmu prospieť.
„Som šťastný, keď musím niečo robiť, vtedy mi svietia očičká. Mám vysoký tlak, 180 na 140, a neliečim si ho. Lieky neberiem.“

Asi ste sa už stretli aj s nepriateľmi 3D zábavy, ktorí tvrdia, že zlikviduje autorský film.
„Autorský film nikdy nezomrie. Helena Třeštíková si ďalej bude nahrávať svoje časozberné filmy na amatérsku kameru, a keď budú dobré, stále za ne bude dostávať ceny. Mňa baví zábava umeleckého prežitku, tak sa tomu hovorí, páči sa mi, aké je to emotívne. Svet naokolo je šedivý, preto nás tak teší zavrieť sa do čiernej diery a sledovať, ako k nám zostupujú hviezdy. Ak je nasnímaný z podhľadu, svojimi svalmi vás dokáže ohromiť aj Sylvester Stallone, hoci má len 160 cm. V tých romantickejších prípadoch si zas trochu zaslzíte a zauvažujete, či aj taký vodník má právo na lásku.“

SkryťVypnúť reklamu

Hovoríte, ako keby ste sa chceli ešte vrátiť k Erbenovým básňam. Skúsite ich v 3D?
„Snívam o Kytici 2. S Milošom Macourkom sme v roku 1997 prepísali štrnásť balád, šesť mi zostalo v zásuvke a teraz na ne začínam mať náladu aj energiu. Možno budem tri roky hľadať producenta, lebo sloboda potrebuje svoj čas. Ale už teraz si predstavujem, ako vás steblo trávy bude hladiť pri očiach, ako priletí motýlik a zase odletí, vo vzduchu budú lietať šatky a vám sa z toho zamotá hlava. Hodinu a pol sa nebude nič diať, vy sa budete len pozerať a ja sa budem s vami hrať.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 845
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 208
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 093
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 141
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 386
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 237
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Milan Buno: Toto by si mali prečítať všetci, ktorých máte radi | 7 knižných tipov
  2. Samuel Ivančák: 75 rokov života s hudbou. Pavol Hammel jubiluje
  3. Radko Mačuha: "Ten obraz mi pripadá totálne nechutný. A to som volil progresívcov ".
  4. Erika Telekyová : Ivica Ďuricová: "Čo je raz na internete, už je tam navždy."
  5. Tupou Ceruzou: Národné menu
  6. Samuel Ivančák: Steven Wilson: Hudobník bez tvorivých limitov
  7. Erika Telekyová : Knižná novinka, ktorá nesmie chýbať u žiadneho milovníka Harryho Pottera
  8. Vladimír Hebert: Death of Love - Nešťastie v láske riešené motorovou pílou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 884
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 484
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 321
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 062
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 571
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 641
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 876
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 813
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu