SME
Štvrtok, 25. apríl , 2019

Celé je to pravda a celé je to klamstvo

Herečka, speváčka a textárka Lucia Piussi napísala debutový román.

Lucia Piussi spieva vlastné texty v kapele Živé kvety, hrala v divadle Stoka. Vyštudovala scenáristiku. Román Láska je sliepka je jej knižný debut.Lucia Piussi spieva vlastné texty v kapele Živé kvety, hrala v divadle Stoka. Vyštudovala scenáristiku. Román Láska je sliepka je jej knižný debut.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Nie je to autobiografická kniha. Celé je to pravda a celé je to klamstvo, hovorí o svojom debute LUCIA PIUSSI.

Vaša prvotina nesie názov Láska je sliepka. Prečo?
„Na tú situáciu, keď som to vymyslela, si pamätám veľmi presne. Niekedy si len tak sama pre seba rapujem slovné spojenia, texty budúcich pesničiek. Šla som popred Prezidentský palác a ako tie slová voľne plynuli, hovorím si: láska nie je slepá, láska je sliepka.“

Kedy vznikol nápad napísať knihu?
„Celé to trochu súvisí s tým, že som vlani absolvovala divokú cestu do Kazachstanu. To, že musím niečo napísať, som cítila ešte predtým. Keď som odchádzala, sedela som na pavlači a cítila som sa strašne vyžitá, bez iskry. Všetko, čo ma trápilo a stálo mi v ceste, som tam hodila za hlavu. Keď som sa vrátila z cesty, šťastná, že som prežila, vrhla som sa do poviedky.“

Ale je z toho kniha.
„Najprv to mala byť poviedka – ako sa jednej babe vlastne môže stať, že sa zaľúbi do úplne nesprávneho človeka. Možno mesiac som mala len prvú vetu. Nakoniec som si k tomu sadla a len čo som napísala prvé tri strany, akoby som videla na koniec. Vymyslela som si postavu, babu svojho typu, ale nechcela som písať o sebe. Ako keby som si ju vybrala z davu. Dala som jej hlúpe meno Lena Grassalkovičová, potom som zistila, že je poetka... Cítila som sa, ako keď murár nahadzuje omietku. Nahodila som prvú vrstvu a tá držala. Potom som zistila, že Lena má minulosť, s hrôzou som zistila, že k jej zlej láske viedla iná. Už som vedela, že to nebude len poviedka, ale niečo viac.“

Koľko to trvalo?
„Bol to záchvat, ktorý trval mesiac a pol. Vychrlila som to. Ale čakanie na knihu bolo oveľa dlhšie, veľa som rozmýšľala, než som začala.“

V úvode píšete, že kniha nie je autobiografická. Ale predsa: je tam niečo z vás?
„Celé je to pravda a celé je to klamstvo. Herci to majú tak, že nikto nezahrá postavu, ktorou tak trochu aj nie je. Ale autobiografická tá kniha nie je, ja som aj niekto iný než Lena Grassalkovičová. Keby to malo prejsť detektorom lži, tak to totálne zlyhá. Mnohí uverili tomu, že som to ja a ani si neuvedomujú, že len robia bulvár. Zaujímavé je, že ľudia, ktorí sami tvoria – knihy, filmy, pesničky – tí nad tým vôbec nešpekulujú, zaujíma ich kniha. Ale sú typy, ktorých zaujímajú iba klebety. Možno je to aj reklama a mala by som byť ticho, ale trápi ma to. Nechcem písať otrocky dokumentárne, ale skôr maľovať šialené farebné obrazy. Lena je jedna z postáv, ktoré som si zahrala.“

Jazyk vašich postáv je expresívny až vulgárny. Nemali ste s tým problém?
„S vydavateľom Albertom Marenčinom sme sa dohodli veľmi ľahko a rýchlo. Bolo treba nájsť tolerantnú jazykovú korektorku.“ (Smiech.)

Funguje u vás nejaká autocenzúra?
„Chcela som napísať otvorenú vec, ale nie preto, že by som chcela búrať nejaké tabu. Len som nechcela pred niektorými vecami zatvárať dvere ako v roku 1930. Keď píšeš otvorene o všetkom, dokážeš napísať otvorene aj o tom, ako si niekto dáva dolu nohavice. Hranica tabu je v tebe. Všetko, čo som ochotná zniesť, som ochotná aj napísať. Chcela som napísať niečo, čo mi chýbalo.“

Vyšlo už niekoľko, skôr pozitívnych recenzií. Stretli ste sa aj s negatívnymi reakciami?
„Áno. Niektorých to asi pobúrilo. Keď ľudia nerozumejú tvojej reči, tvojmu kódu, tak sa s tým nedá nič robiť.“

Prvá vec, ktorá mi zišla na um po prečítaní knihy, bola, či je hlavná hrdinka hľadajúca, strácajúca a nachádzajúca lásku, vlastne šťastná, alebo nie.
„Takto som sa na to nepozerala. O šťastí človek asi nerozhoduje. Skôr mi išlo o to ukázať, nakoľko pravdivo sa na seba človek dokáže pozrieť. Šťastie a nešťastie v tom nehrá rolu. Lena je zmietaná vo vzťahoch, ktoré sú raz lepšie, raz horšie, ale podstatné je vedieť o sebe pravdu.“

RECENZIA
Život v zdvojenom geste

Názov knihy Lucie Piussi Láska je sliepka (Bratislava, Marenčin PT, 2011) je ako matrjoška či spomienka na americký film a komiks deväťdesiatych rokov. Je hrou s trojitým dnom. Obsahuje názov poviedky Láska je sliepka z imaginárneho súboru poviedok, ktorú vydala hlavná postava nášho príbehu Lena Grassalkovičová a cituje v ňom z tejto fiktívnej knihy vetu: „Láska je slepá sliepka, kotkodákajúca od samého vzrušenia po dvore.“ Láska je podľa nej raz kolibríkom, raz vrabcom, pštrosom, sliepkou, ale vždy druhom opereného vtáctva, až na toho jedného.

Dalo by sa povedať, že ide o príbeh krízy stredného veku, ale berme to s rezervou. Životná trasa Leny Grassalkovičovej sa pohybuje v bratislavskej topografii medzi Karpatskou ulicou, Račkom, Grasalkovichovým palácom a redakciou literárneho časopisu na Konventnej ulici, v uzloch života medzi túžbou a pamäťou. Lena žije takmer dvadsať rokov s básnikom Karolom Postavom, odpúta sa od neho, keď sa to už nedá vydržať, prejde ako v zrýchlenom filme dvoma vášnivými láskami, jednou s mladším, krásnym mužom a pokusom o rodinu a dieťa, končiacim mužovou manicko-depresívnou neverou, druhou so starším, principiálne polygamným hedonikom života.

A aj keď sa v tom všetkom Lena ešte stále celkom nevyzná, v stíšenom geste, uzrozumená a odpúšťavá, prítulná, hľadajúca teplo sa nakoniec vracia k starému dobrému Postavovi. Ide o lásku, presnejšie o možnosť a nemožnosť lásky. A možno o výdych pred ďalším nadýchnutím. Je to plné humoru ako tá „stoceckatá Praha s nádychom slovenského východného vetra“ , ale aj vážne, lebo Lena je „vojnovou korešpondentkou a milovníčkou autentického sveta“ a láska medzi mužom a ženou jej bitevným poľom.

Život Leny Grassalkovičovej sa pohybuje v zdvojenom geste pádu a obnaženia. V situáciách úžasu, údivu, úľaku, úľavy, ale aj zlosti, absurdnosti a nehoráznosti v slovách, označujúcich v skromnom slovníku, ale zato v mnohorakých väzbách a vzťahoch mužské a ženské genitálie a to, čo ich spája. To všetko v tradícii Honzy Krejcarovej a Egona Bondyho, ale najmä Ivana Magora Jirousa, Andreja Stankoviča a Vladimíra Archleba, no bez ich metafyziky, lebo vo svete Lucie Piussi je všetko telesné.

Lena Grassalkovičová – len to ešte nevie – nemôže mať krízu stredného veku. Svojou povahou patrí medzi večné nymfy, menády, venuše, gradivy, aury, medzi „krásne zjavenia odené v zriasnených rúchach, prichádzajúce bohvie odkiaľ, kráčajúce v poryvoch vetra, vždy dojímavé, nie vždy zvlášť rozumné, takmer vždy erotické, občas znepokojujúce“ (G. Didi-Huberman).

A ešte jedno: kde Lucia Piussi končí, Ivana Dobrakovová začína – vo vnútri figúr, ktoré o sebe mlčia, lebo majú pri pohľade zvonka „vymleté mozgy“. Kdesi v tomto priestore sa cesty oboch autoriek krížia s prozaickými výpravami Jany Beňovej, Moniky Kompaníkovej, Svetlany Žuchovej. V zdrapoch času ako poslednom priestore pre ľudskú túžbu. Je to možno prekvapujúce, ale zrozumiteľné. V mužskom svete, orientovanom na úspech, píšu dnes príbehy ľudských emócií v textoch-záhyboch slovenskej literatúry najmä ženy.

Peter Zajac

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Kultúra

Inzercia - Tlačové správy

  1. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  2. Spready a poplatky pri obchodovaní
  3. Od mája sa mení definícia kilogramu
  4. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  5. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  6. Tip na japonskú klimatizáciu s výhodnejšou elektrinou
  7. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto
  8. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  9. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  10. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  1. Fixný výnos až 7 % ročne. Bezpečné investície už od 10.000 eur
  2. Športový deň Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  3. Festival IXPO otvorí brány už tento piatok. Čo všetko prináša?
  4. Pivovar Šariš rozdá regiónu 16-tisíc eur
  5. Recenze autokamery Mio MiVue J60 WIFI - youtuber Bazim hodnotí!
  6. Od mája sa mení definícia kilogramu
  7. Spready a poplatky pri obchodovaní
  8. Elegancia, športový duch alebo výkon? Hyundai i30 Fastback
  9. Gemerský expres priblíži nádherný kraj
  10. Takto sa môžete najlepšie chrániť pred výtlkmi
  1. Top desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 24 193
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 224
  3. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 8 486
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 5 413
  5. Tohtoročný Autosalon? Najväčšie SUV na svete aj lietajúce auto 5 245
  6. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 4 584
  7. Od mája sa mení definícia kilogramu 4 521
  8. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 224
  9. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 2 684
  10. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 517

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezident Československej socialistickej republiky Gustáv Husák.

Súd sa postavil Kmotríkovcom. Zverejnil, prečo tak urobil

Vyšetrovanie, kto naozaj profituje z podnikania firmy, pokračuje.

Ivan Kmotrík
Komentár Petra Schutza

Presne toto sa zvykne nazývať mafianizácia štátu

Na Kočnerovi je príznačné práve presvedčenie, že spravodlivých niet.

Marian Kočner prichádza na súd s televíziou Markíza v stredu 28. februára 2018, dva dni potom, čo sa Slovensko dozvedelo o vražde Jána Kuciaka a jeho snúbenice.
Ján Kuciak.

Neprehliadnite tiež

Prezident Československej socialistickej republiky Gustáv Husák.

V živote som sa ani raz nepomodlil. Prijal som vlastnú smrť, vraví režisér filmu Modlitba

Človek nie je naprogramovaný na večné šťastie, vraví Cédric Kahn.

Francúzsky režisér Cédric Kahn.

Vo veku 83 rokov zomrel český herec a dabér Jaroslav Kepka

Vo filme sa objavil v rozprávke Nesmrtelná teta či v komédii Konec básníků v Čechách.

Ilustračná fotografia.

Vo veku 76 rokov zomrela nemecká herečka Hannelore Elsnerová

Elsnerová stvárnila viac než 200 televíznych a filmových úloh.

Na snímke z 21. apríla 2000 pózuje známa nemecká filmová a televízna herečka Hannelore Elsnerová s plagátom jedného z jej filmov vo Frankfurte nad Mohanom.
Fotografia z filmu Pura Vida