RECENZIA / DIVADLO

Rýchly rez skalpelom

Bonner Biennale * Divadelný festival európskej drámy * Leto 2002 * Bonn

Bonner Biennale - najväčší divadelný festival súčasnej európskej drámy, všeobecne rešpektovaný a každé dva roky zahrnutý superlatívmi nemeckej i zahraničnej kritiky, sa končí. To je šokujúca správa. Ešte šokujúcejšia je správa, že napriek nezáujmu Bonnu sa festival nekončí, končí sa iba v Bonne.

Čo sa stalo? Bonn, donedávna hlavné mesto Nemeckej spolkovej republiky, prestal byť po presťahovaní nemeckej vlády a parlamentu do Berlína hlavným mestom a stal sa mestečkom provinčným. Vyschol príliv federálnych peňazí a samotný Bonn už nevládze financovať podujatie celoeurópskeho významu. Navyše priškrtil pochudnuté financie aj mestskému divadlu, ktoré má tri súbory (činohru, operu a tanečné divadlo) a šesť scén a organizačne zastrešovalo festival.

Sto európskych dramatikov

Riaditeľ divadla Manfred Beilharz, ktorý spolu s dramatikmi Tankredom Dorstom a Ursulou Ehlerovou festival „vymysleli“, založili, garantovali a organizovali, povedal, že za takýchto okolností divadlo viesť nedokáže, dal výpoveď a odchádza za riaditeľa Hessenského divadla do Wiesbadenu. So sebou berie aj ideu a know-how Bonner Biennale; ešte vo Wiesbadene nie je a už má naň vyše päťdesiat percent financií.

Takže o dva roky bude Bonner Biennale pravdepodobne vo Wiesbadene. Beilharz sa spokojne usmieva a hovorí: „Tento festival je jedinečný! Od roku 1992 - po páde železnej opony - funguje, spája Východ so Západom, konfrontuje európske divadelné kultúry, venuje sa výlučne súčasným autorom a jeho program nenavrhujeme my, ale vybraní divadelníci z jednotlivých krajín. Z 38 európskych štátov pozveme vždy polovicu. S Dorstom sme si už pred desiatimi rokmi povedali: Nechceme byť ako iné festivaly, nechceme pozývať odvážne a originálne adaptácie klasiky v špičkových inscenáciách špičkových tvorcov, aby sme vyvolali špičkovú pozornosť a hrdili sa, že aj my sme špičkoví. Nechceli sme pozývať do Bonnu predstavenia Brooka, Wilsona, Mnouchkinovej - teda diela svetoznámych režisérov, ktorí už kvality dávno preukázali a netreba ich nijako špeciálne propagovať a podporovať. Rozhodli sme sa pozývať inscenácie diel dramatikov, ktorých ešte nikto nepozná a z krajín pre západnú Európu takých exotických, ako je trebárs Moldavsko, Bielorusko, Macedónia alebo Island. A vyšlo nám to, záujem bol vždy obrovský - nielen médií, ale aj domáceho obecenstva. Tento rok sme opäť zlomili návštevnícky rekord: predstavenia 23 súborov z 18 krajín navštívilo vyše 19 000 divákov, hľadiská boli obsadené na takmer sto percent. Bolo tu sto európskych dramatikov a na pracovnom workshope dvadsaťdva mladých autorov a autoriek z osemnástich európskych krajín - zo Slovenska čerstvý laureát Ceny Alfreda Radoka Roman Olekšák. Takže uznáte: impozantný záver divadelnej sezóny; od roku 1992 sa konal už po šiesty raz a žiaľ v Bonne naposledy. Ale o dva roky dovidenia vo Wiesbadene!“ s úsmevom a istotou nezlomného optimistu hovorí Beilharz.

Cudzí herci a neznáme hry

Tankred Dorst: „Je to vlastne zázrak. Veď, čo je Bonner Biennale? Cudzí, neznámi herci tu hrajú hry cudzích, neznámych autorov v júnových horúčavách a je vypredané!“

Až takí neznámi autori to však vždy nie sú. Tentoraz festival otvárali dve hry Sarah Kane - Žiadostivosť a 4.48 Psychóza, inscenované londýnskym divadlom Royal Court. Tá druhá hra bola uvedená až po autorkinej dobrovoľnej smrti; šokujúco otvorene obnažuje jej duševnú depresiu. Autorka to však tak nevnímala: „Nemyslím si, že moje hry sú depresívne alebo beznádejné. Napísať čosi krásne o zúfalstve, alebo napísať čosi zo zúfalstva, to považujem za prejav nádeje, pritakanie životu.“ Mesiac po dopísaní hry 4.48 Psychóza spáchala samovraždu. Ale inscenácia Jamesa Macdonalda je krásna, tri postavy blúdia v labyrinte vlastných zrkadlových odrazov, akoby na rozhraní dvoch svetov - reálneho a ireálneho, telesného a duchovného. „Body and soul can never be married.“

Intímne hry

Ťažiskom posledného Bonner Biennale boli Rusi. Mali tu až štyri hry - všetky hlboko osobné, intímne, ale reflektujúce krízy obdobia. Vianoce 1942 - Listy od Volgy: montáž autentických listov, ktoré napísali pred smrťou najbližším nemeckí vojaci obkľúčení v Stalingrade; Hovorte Petkevičová - autentický autobiografický záznam výsluchu na stalinskom KGB, počas ktorého sa zrodí ľúbostný vzťah vyšetrovateľa k vyšetrovanej. Autorka Tamara Petkevičová bola v Bonne osobne - usmievavá, vzdelaná, mierna osemdesiatdvaročná dáma, nikto by nepovedal, že prežila sedem rokov vo väzení a deväť rokov vo vyhnanstve. Mesto od Jevgenija Griškoveca - groteskný príbeh muža v typickej kríze stredného veku a Plastelína od Vasilija Zigareva - beznádejný život a zúfalá smrť mládenca v provinčnom meste dnešného sociálne a morálne zdevastovaného Ruska, krutá hra inscenovaná rafinovane estetizujúcou formou, krásny balet o zverskej krutosti.

Všetko hry intímne s presahom k obecnému: historicky, politicky, sociálne. A iný nebol ani fascinujúci záver festivalu: Bernhardov román Vymazanie v dramatizácii a réžii momentálne najvýznamnejšieho poľského režiséra Krystiana Lupu. Šesťapolhodinové predstavenie o kríze a radikálnej revízii v živote človeka, ktorému náhle zahynuli rodičia pri autonehode. Osobná kríza je ako rýchly rez skalpelom: ostro demaskuje krízu spoločenskú, u Bernharda pravdaže špeciálne rakúsku. Rýchly sled veľmi pomalých sugestívnych scénických obrazov s vynikajúcimi hercami na čele s Majou Komorowskou.

Práve to bolo na tohtoročnom Bonner Biennale jedinečné: návrat k rodinným a osobným krízam. Viac ako polovica hier sa zaoberala tým najintímnejším ľudským vnútrom. A zobrazila tak podobu súčasného sveta omnoho plastickejšie a presvedčivejšie než akékoľvek sociologické scénické plagáty.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  2. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  3. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  4. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  5. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  8. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 12 111
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 583
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 649
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 193
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 869
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 654
  7. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 335
  8. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 323
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 638
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 224

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Jeden za všetkých, všetci za jedného. Čo má Kaliňák s tromi mušketiermi

Dom, v ktorom býva minister vnútra Robert Kaliňák, je pomenovaný podľa Aramisa z Troch mušketierov. Susedmi sú Athos a Porthos.

ŠPORT

Kozák má problém. Príde Slovensko o svoju jednotku?

Slovákov čaká 10. júna v Litve kvalifikačný zápas o postup na MS 2018.

Neprehliadnite tiež

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie, no zmysel života našiel až v charite.

Preletel okolo neho Usain Bolt. A on pochopil, že na ceste k dokonalému sci-fi zaostal

Dvadsiate výročie Piateho elementu oslávi Luc Besson najdrahším európskym filmom.

Zomrel predstaviteľ Jamesa Bonda Roger Moore

Herec zomrel na rakovinu vo veku 89 rokov.

Proti stereotypu treba bojovať. Archívny chlapec preto zahodil hotový album

Slovenský folker namiesto toho vydal výbornú nahrávku Tranzit.