New York 9. júla (TASR) - Technologický sektor síce v poslednom období zápasí s problémami, no to sa nedá povedať o prudkom raste predaja prehrávačov DVD v USA. Podľa štúdie spoločnosti NPDTechworld sa totiž predaj prehrávačov DVD v období od januára do mája medziročne zvýšil o 39%.
Štúdia odhaduje, že od začiatku roka sa predalo približne 4,9 milióna prehrávačov DVD, vrátane kombinovaných s televíziou, v rovnakom období minulého roka išlo o 3,5 milióna kusov. Predaj počas predchádzajúcich 12 mesiacov, teda od júna 2001 do mája 2002, vzrástol o 76% na 17,5 milióna.
Predaj DVD pritom stúpol v čase, keď sa hospodárstvo krajiny nachádza v neveľmi pozitívnej situácii, pretože obavy z teroristických útokov prinútili spotrebiteľov míňať viac peňazí na zariadenia domácej zábavy.
Ako informuje agentúra Reuters, prehrávače DVD sa rýchlo stali štandardom pre sledovanie filmov v domácnostiach a rýchlo prekonali tradičné videoprehrávače (VCR), ktorých predaj prudko klesol. Nosiče DVD, podobné hudobným nosičom CD, sú menšie než neforemné videokazety, ponúkajú vysokú kvalitu obrazu a zvuku a majú podstatne väčšiu časovú kapacitu.
Priemerná cena prehrávača DVD je približne 153 USD, hoci niektoré modely je možné kúpiť aj za menej než 100 USD. Tieto ceny tak predstavujú podstatný pokles oproti roku 1997, keď sa prvé prehrávače dostali na pulty zhruba za 600 USD. Po piatich rokoch je možné takéto zariadenia nájsť v každej tretej americkej domácnosti a do roka 2010 sa môžu objaviť v 90% domácností. Prehrávače DVD tak prenikajú medzi obyvateľstvo dvojnásobnou rýchlosťou než VCR.
Výrobcovia DVD, napríklad, Sony Corp., Matsushita Electric Industrial Co Ltd. a Royal Philips Electronics, privítali tento vývoj, pod ktorý sa nemalou mierou podpísala aj agresívna stratégia predajcov. Napríklad, Circuit City Stores Inc. začal postupne sťahovať filmové videokazety v prospech DVD a spoločnosť Blockbuster začala čistiť svoje pulty od kaziet, aby uvoľnili miesto DVD.
Odborníci však upozorňujú, že vzhľadom na množstvo svadieb, narodeninových osláv a promócií na videokazetách ešte videoprehrávačom zďaleka neodzvonilo. "VCR nezmiznú cez noc. VCR je tiež domáce kino pre všetky pásky, nazbierané za toľké roky," hovorí jeden z nich.
(1 USD = 45,087 SKK)
* 1 sov