Najjednoduchšie by bolo konštatovať, že film Dámska jazda je ženským variantom Vo štvorici po opici. Menej akčným, viac konverzačným, bez silného príbehu i bez umne stupňovaného napätia, zato s dostatkom trapasov, zvratkov, prdov i hnačiek.
Lenže pravda je zložitejšia. Scenár dvojice komičiek Annie Mumolo a Kristen Wiig sa zaoberá problémami nielen amerických súčasných žien po tridsiatke: krízou stredného veku, nenaplnenými snami a ideálmi, osamelosťou a biologickými hodinami, ktoré už tikajú čoraz nástojčivejšie.
Hrdinky nie sú prvoplánové, krásne, bohaté a úspešné. Sú negáciou postáv zo Sexu v meste. Túžia po romantike, ale životná realita udusí akýkoľvek pokus o ňu už v zárodku.
Nové Prci, prci, prcičky
Réžie tejto komédie sa ujal o generáciu starší muž Paul Feig. Už od prvých záberov nás nenecháva na pochybách: bude to ostré, plné odidealizovaného sexu, vulgarizmov a nechutností. Herečky sú prekvapivo dobré, hrajú zľahka, nenútene, vytvárajú výstižné a presvedčivé charaktery. Platí to najmä o Kristen Wiig v hlavnej role smoliarky Annie, ale aj o Mayi Rudolph v úlohe nevesty Lillian či o Chrisovi O'Dowdovi ako nesmelom policajtovi.
Obísť nemožno ani presnú a suverénnu Jill Clayburg, pre ktorú bola postava ráznej matky Annie jej poslednou.
Banálne príbehy banálnych ľudí nie sú základom hlbokomyseľnej psychologickej a či sociálnej drámy. Známi televízni komici rozohrávajú čosi, čo možno azda najpresnejšie charakterizovať ako Prci, prci, prcičky po dvadsiatich rokoch. Vulgárny slovník, impulzívne správanie ani hlúpe a zahanbujúce situácie, do ktorých sa vďaka tomu dostávajú, sa nezmenili. V realisticky pôsobiacom filme o vädnúcich ženách toto úsilie šokovať za každú cenu pôsobí skôr rozpačito až smutne.
Zasmejte sa a zabudnite
Zámer producentov bol jednoduchý: osloviť zostarnuté publikum Prcičiek osvedčenou formou a známym „humorom“. Výsledkom je čudná zmes realizmu, chápavého úsmevného vtipu, nadhľadu, studenej neľútostnej satiry, melanchólie až depresie s vulgárnosťou a fekálnym „humorom“.
Film ani napriek zmierlivému záveru nevyznieva nijako katarzne, očisťujúco či nádejne. Výhodu majú diváci, ktorí sa zasmejú na grganí, prdoch, zvratkoch, výkaloch a vzápätí naň zabudnú.
Tržby filmu, nakrúteného s relatívne neveľkým rozpočtom 32,5 milióna dolárov, sa šplhajú k 200 miliónom a 90 percent amerických recenzií je pochvalných. Zdá sa, že po mládežníckych vulgárnych komédiách a vulgárnych komédiách o tridsiatnikoch dobyl fekálny „humor“ ďalšiu métu – svet dospelých žien.