Dá sa to vidieť: Slováci žijú moderne

Boli to časy nadšenia zo stavby železníc, mostov, električkových tratí aj rozvoja športu, turistiky a užívania si voľných chvíľ v meste. Ukazuje ich výstava v Slovenskej národnej galérii.

Ladislav Roller – Národopisná reportáž z Bolerázu. 1941. Slovenský národný archív.

V SNG môžete vidieť výstavu Nové Slovensko – (ťažký) zrod moderného životného štýlu (1918 – 1949).

Moderný život na Slovensku v prvej polovici 20. storočia sa nepresadzoval jednoducho. Ani pre umenie nebol prvoradou témou, výstavný projekt SNG ukazuje, ako ho postupne reflektovalo.

Záber odvážlivcov na hojdačkách je na prvý pohľad „len“ atraktívnou fotografiou z kolotočovej zábavy, ďalší rozmer jej však dodáva okrojovaná deva v pravom dolnom rohu snímky Ladislava Rollera Národopisná reportáž z Bolerázu (na snímke vpravo). Dvojfázový efekt vnímania tejto kompozície dokonale využil dizajnér Ján Šicko aj na obálke výnimočného katalógu k rovnako výnimočnej výstave Nové Slovensko, ktorá potrvá až do januára 2012.

Jej ďalšou propagačnou tvárou je Dvojportrét Juraja Jurkoviča (vľavo). Aj ten by si zaslúžil osobitný komentár, napríklad už len preto, že svojím charakterom by sa „uživil“ vo viacerých z dvanástich tematických kapitol, do ktorých je výstava rozdelená.

Protipól Slovenského mýtu

Nie náhodou ide v oboch prípadoch o médium fotografie, ktoré v koncepcii hlavného kurátora Aurela Hrabušického dominuje. Vyplýva to už z podstaty fotografie, ktorá sa vtedy prednostne nevnímala ako umenie, ale slúžila na dokumentáciu. Je akýmsi základom vizuálneho modelu moderny, v ktorom sa uplatnil aj grafický či priemyselný dizajn a tiež scénografia.

Menší je podiel voľného umenia, čo je dané najmä zadaním výstav. Nemá za úlohu zobraziť výtvarnú modernu, ale predstaviť prienik modernej civilizácie do slovenskej spoločnosti. Moderné umenie – v zmysle avantgardy – sa orientovalo najmä na tradičnú ľudovú kultúru, čo SNG ukázala pred piatimi rokmi na výstave Slovenský mýtus. „Súčasný projekt by mal byť do istej miery jej protipólom,“ povedal Hrabušický, a je dobré, že on a celý kurátorský tím dnešnej výstavy (Katarína Bajcurová, Dagmar Poláčková a Petra Hanáková) boli aj pri zrode Slovenského mýtu.

Dominujúci dokumentaristický charakter fotografie sa prejavoval najmä v zobrazovaní života mestských ľudí, kde sa neraz zjavuje už aj sociálno-kritický tón, ale tiež v mapovaní voľnočasových aktivít spojených s rozvojom športu, turistiky a cestovania. Objektmi fotografov sa okrem ľudí stávajú železnice, mosty či električkové trate a ich budovanie.

Kým istou kuriozitou je záber na vzducholoď Zeppelin nad Bratislavou, na druhej strane sú početné a systematicky zdokumentované architektonické diela, v duchu jazyka výstavy „tváre moderného mesta“.

Vo vzácnej rovnováhe je tu napríklad prítomná uvoľnenosť neprofesionálneho fotografa Viliama Malíka a štýlová čistota legendárneho brnianskeho Ateliéru de Sandallo. Jeho autorský rukopis je identifikovateľný tak na záberoch z banskobystrického Národného domu, ako aj z bratislavských Družstevných domov.

Umenie ako samoúčel

„Nové osobnosti už nenájdeme,“ povedala o zastúpení voľného umenia na výstave Bajcurová, „ale výber autorov je napriek tomu zaujímavý.“ Osobitne predstavitelia takzvanej košickej moderny sú tou spomínanou výnimkou, autormi, inšpirujúcimi sa fenoménmi moderného života, predovšetkým problematikou priemyselných stavieb či životného štýlu.

Ďalšie známe maliarske mená sa do výberu dostali predovšetkým dielami zameranými na zobrazovanie rodiny a lásky (Sokol, Majerník či Galanda).

Galanda v tandeme s Fullom zas odmietali zobrazovanie reality a smerovali k absolútnej maľbe. Ich Súkromné listy ako jediný manifest výtvarnej avantgardy sú ojedinelým dokumentom abstraktnej tvorby. Jediná kapitola venovaná výtvarnej moderne sa príznačne volá Umenie ako samoúčel.

„Samoúčelné“ avantgardné tendencie registrujeme aj vo fotografii. Bauhausovská škola tu figuruje nielen prostredníctvom jej absolventa Ladislava Foltyna, ale podobné trendy sa prejavovali aj na „slovenskom Bauhause“, bratislavskej Škole umeleckých remesiel. Najvýraznejšou ukážkou je sedem prác „šurkára“ Miloša Dohnányho.

Na záver zmena kurzu

Prelínanie maľby s fotografiou na výstave pôsobí ako prirodzené reťazenie, ktoré (možno až priskromne) dopĺňajú exponáty dobového dizajnu. K jednotlivým kapitolám výstavy sa viažu aj filmové projekcie, ktoré Hanáková zostavila predovšetkým zo 40. rokov („film mal oproti fotke citeľné oneskorenie“), a teda poplatných nemeckej propagande. Istou protiváhou sú ukážky takzvaného kultúrneho filmu.

Zmenu povojnového politického kurzu ilustruje film Jána Kadára z roku 1946 Na troskách vyrastá život. Fotografickou paralelou k nemu je Malíkov bratislavský záber z veľkolepého budovania budúcej hlavnej pošty na neskoršom Gottwaldovom námestí. Jeden z nastupujúcich symbolov socializmu nakoniec pôvodnú hlavnú poštu nenahradil. A v súvislosti s názvom výstavy je čarom nechceného, že Bratislavčania začali monumentálnu stavbu volať „nová pošta“.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  8. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  2. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  3. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  4. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  5. Slováci rozhodli o najlepšom!
  6. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  7. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  8. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  9. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  10. Dobrodružstvo s vodou
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 7 954
  2. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 5 899
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 338
  4. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 072
  5. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 4 462
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 035
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 940
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 427
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 329
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 524

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

To, čo predviedli Nemci a Taliani, je veľká hanba futbalu, tvrdil Hapal

Tréner národného tímu do 21 rokov Pavel Hapal bol plný emócií.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

ŠPORT

Mladí Slováci skončili na ME v Poľsku

Z druhého miesta postúpilo Nemecko.

PRIMÁR

Spálili ste sa na slnku? Výskum ukázal, že pomáhajú dávky vitamínu D

Veľké porcie vitamínu D pomáhajú telu pri obnove pokožky.

Neprehliadnite tiež

Eva Borušovičová: Štefánika bolo ľahké milovať aj nenávidieť zároveň

Divadlo Andreja Bagara v Nitre uvádza novú hru o najväčšom slovenskom hrdinovi.

Fanatici s dvojkrížom na hrudi si na Štefánikovi budujú propagandu

Herec Martin Šalacha berie všetky trápenia aj radosti kultového hrdinu na seba.

ROZHOVOR

Ivan Ostrochovský: Slovenský film neožíva.To slovo by som zakázal

Slovenský režisér sa zapojil do nového festivalu.

RECENZIA

Bol to dobrý žúr, aj striptéra zabili. V čom to hrá Scarlett Johanson?

Divoká babská jazda je najdepresívnejší film sezóny.