Samuel Mikovíny nemusí byť smutný

Výstava Mapy – Umelecká kartografia v strede Európy 1960 – 2011 je spoločným projektom GMB a SNG.

Michal Kern: Naša Zem, 1975. Na ďalších snímkach je dielo Juraja Bartusza Stredná Európa – vertikálne vrstvenie nabubralého sebavedomia, 1967 a Stana Filka Mapa I., 1967 (obe z archívov autorov).(Zdroj: FOTO – ARCHÍV GMB)

Mapy môžu byť aj dôležitým inšpiračným zdrojom umenia. Výstava predstavuje kartografické interpretácie na slovenskej výtvarnej scéne v konfrontácii s vybranými dielami z krajín Visegrádskej štvorky.

Keď Samuel Mikovíny vytváral podrobné mapy všetkých slovenských a väčšiny uhorských stolíc, nemohol tušiť, že jedna z nich sa po takmer troch storočiach ocitne na výstave Mapy – Umelecká kartografia v strede Európy 1960 – 2011. V spoločnosti výtvarných diel, inšpirovaných obraznosťou mapy, je jeho precízna kartografická práca jedinou „ozajstnou“ mapou.

Nepodceňovať omyly

A hoci si práve z tohto prostého dôvodu nevyslúžil miesto v päťdesiatčlennom zozname vystavujúcich autorov, jeho mapa Bratislavskej župy je organickou súčasťou projektu Galérie mesta Bratislavy a Slovenskej národnej galérie. V pestrom spektre diel konceptuálneho umenia, land-artu, maľby, fotografie, inštalácie či nových médií je užitočným pripomenutím nielen východiskového, inšpiratívneho bodu ich vzniku, ale aj zdôraznením stáročia trvajúcej nezastupiteľnej funkcie kartografie.

Aj s jej omylmi, ktoré sprevádzajú každú ľudskú činnosť, a vďaka ktorým napríklad Kolumba priviedla nesprávna mapa namiesto k brehom Indie do Ameriky. „Tie pravé miesta nebývajú na mapách,“ napísal zasa oveľa neskôr a v inej súvislosti Herman Melville v románe Biela veľryba takúto magickú vetu, ktorá je však najmä jedným z mnohých dokladov o častej prítomnosti tohto fenoménu aj v literatúre.

Mapa ako metafora

Predovšetkým však vo výtvarnom umení, ktoré je s kartografiou spojené už od praveku. Bratislavský výstavný projekt sa zameral na súčasnosť, presnejšie, na posledné polstoročie. „Mapy sa stali v umení uplynulých päťdesiatich rokov dôležitým nositeľom kultúrnych významov ako médium utopických vízií, mentálnych archeológií, futurologických projektov či projekcií teritoriálnych alebo politických frustrácií,“ povedala kurátorka Daniela Čarná.

Spolu s Luciou Gregorovou zamerali svoju umeleckohistorickú sondu na krajiny Visegrádskej štvorky, samozrejme, s dominanciou tvorby slovenských výtvarníkov. Ako deklarajú v podtitule výstavy – na stred Európy.

Tento pojem v najužšom zmysle je niekedy až komicky lákavý, asi štyri desiatky miest v mnohých krajinách tvrdia, že práve tam je presný stred Európy. Ilona Németh preto zaznamenáva na svojej mape niekoľko týchto „stredov“, od Nemecka až po Ukrajinu či Bielorusko vrátane toho nášho pri Kremnici.

Geopolitický rozmer je prítomný v mnohých dielach. Jozef Jankovič navrhol v dvoch obrazoch z počiatku normalizácie presunúť Československo do oceánu a jeho pôvodné územie zaliať vodou, aby vzniklo more mieru, čo podčiarkol vpísaným „návrhom definitívneho vyriešenia európskych problémov“.

Suché moria

K téme rozdelenia Československa sa Patrik Kovačovský vracia možnosťou otvárania či zatvárania zipsu na mape bývalého spoločného štátu, kým o generáciu starší Otis Laubert sa snaží udržať Československo pohromade lepiacimi páskami. Oveľa uvoľnenejší a pre neho typický hravý tón potom cítiť z reliéfu z farebných bavlniek, ktorými prekryl pôvodnú mapu, či v Suchých moriach.

Politický akcent má aj rozsiahly cyklus Juraja Meliša Help z prvej polovice 70. rokov, kde naliehavé volanie o pomoc v sérii artefaktov rôznych výtvarných techník nechýba ani na hliníkovom glóbuse.

V početnej kolekcii Rudolfa Sikoru, ktorý sa z oduševneného kartografa vyšpecifikoval až na detailného topografa, nechýba ani Topografický bazén – spomienka na legendárny 1. otvorený ateliér v jeho bratislavskom dome. Ten sa koncom roku 1970 stal miestom generačného vystúpenia nastupujúcich umelcov, ktorí sa vzápätí na dvadsaťročie ocitli na neoficiálnej výtvarnej scéne.

Keď na mierke nezáleží

Gro výstavy, ktoré je v Mirbachovom paláci, rovnako ako aj komornejšia expozícia vo Vodných kasárňach Národnej galérie, ukazujú nekonečné možnosti vyjadrovania, ktoré ponúka metaforická podstata mapy. Otvára priestor na slobodné virtuálne prekračovanie hraníc a vznik vymyslených krajín, bájnych svetov či snívanie o vesmíre.

A tak v ďalších tematických častiach výstavy dáva Alex Mlynárčik nahliadnuť do zakladajúcej listiny imaginárneho kráľovstva Argílie, kam sa aj s priateľmi uchýlil v neprajných časoch, kým Július Koller zabezpečoval umeleckú komunikáciu medzi Zemou a vesmírom svojím fiktívnym výstavným priestorom na nedostupnej tatranskej skalnej plošine Galéria Ganku.

„Na mape vytvorenej v mierke 1:200 000 vyzerá svet šťastne, začne sa to kaziť na mape podrobnejšej,“ píše Michel Houellebecq v knihe Možnosti ostrova. Našťastie, pre diela z výstavy Mapy tento bonmot neplatí. Ich autori žiadne mierky nerešpektujú. Každý z nich, ako zdôrazňujú kurátorky, vyznačuje svojím zápisom predovšetkým vlastné súradnice.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  4. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  7. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  8. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  9. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  10. Cambridge Business School, škola novej doby
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 10 284
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 087
  3. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 7 917
  4. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 7 782
  5. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 6 737
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 6 107
  7. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 269
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 4 678
  9. Sendvičová drevostavba v kostýme drevenice 2 761
  10. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 2 474

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Voliť proti Kotlebovi nebude bolieť

Ktovie, ako na voličov zapôsobí Klusov sľub vyčistiť úrady od rodinkárstva. Zdá sa totiž, že práve to im neprekáža v prípade ĽSNS.

SVET

Na koncerte v Manchestri malo dôjsť k výbuchom, hlásia obete

Po koncerte Ariany Grande počuli fanúšikovia výbuch, polícia potvrdila niekoľko obetí.

DOMOV

Politický geograf Madleňák: Neviem, či v Lučenci poznajú Luntera či Mičeva

Extrémista Marian Kotleba ťaží v banskobystrickej župe aj zo slabej informovanosti tamojších voličov, hovorí pre SME politický geograf TIBOR MADLEŇÁK.

DOMOV

Nemýľte sa, toto nie je vaše Slovensko, zaznelo Kotlebovi pod oknom

Na to, aby zlo víťazilo, stačí, aby dobrí ľudia nerobili nič, pripomenul prezident Andrej Kiska.

Neprehliadnite tiež

Ceny Anděl mali tento rok problémy. Nakoniec ich však získala Lenny

Na ceremoniáli bodovala dcéra Lenky Filipovej. Pozrite si zoznam ocenených.

Keď sa Slovák vyberie do sveta. Film OUT má za sebou historickú premiéru v Cannes

Režisér György Kristóf priniesol šarmantného hrdinu z východu.

Na premiéru v Cannes chcel prísť s opicou. Švédsky režisér si uťahuje zo sveta umenia

Ruben Östlund má na festivale komédiu s riaditeľom múzea v hlavnej úlohe.

Náš večerníček bodoval v zahraničí, no televízia ho odkladala. Teraz sa obáva volieb

Animovaný seriál Ivana Popoviča vznikal trinásť rokov. Konečne ho odvysielajú celý.