SME

Freud, ktorý dušu maľoval

Britskí kritici sa zhodujú v tom, že LUCIAN FREUD mal výnimočný talent. Až taký, že im trvalo veľa rokov, kým na to prišli

Maliar Lucian Freud (8. december 1922 - 20. júl 2011), v pozadí na maľbách Leigh Bowery.Maliar Lucian Freud (8. december 1922 - 20. júl 2011), v pozadí na maľbách Leigh Bowery.

Vo vnukovi Sigmunda Freuda sa spojili všetky charaktery a maľovanie bolo preňho najväčšou hodnotou

„Každé ráno, keď sa pozriem na svoje tučné členky a tučné nohy, pomyslím si, že vyzerajú presne tak ako na tej maľbe,“ hovorí Sue Tilley, modelka obrazu, ktorý sa pred troma rokmi stal najdrahším vydraženým dielom žijúceho autora na svete v histórii. V posledných dňoch spolu s podobizňou jeho autora Luciana Freuda opäť obletel svet. Bola to však smutná správa, maliar Freud 20. júla zomrel, dožil sa 88 rokov. Odišiel ako jeden z najslávnejších a zároveň najkontroverznejších súčasných britských umelcov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Maľbu Benefits Supervisor Sleeping, na ktorej pózuje Sue Tilley, kúpil Roman Abramovič za slušnú hromadu peňazí – 33 miliónov dolárov. Sue je na nej nahá aj so svojimi vtedajšími 127 kilogramami. Freud na nej nevynechal ani gram. Sue v spomínaní na to, aký vlastne bol, nepozabudla vari ani na jeden prívlastok: „Bol vtipný, nešťastný, odporný, milý, lakomý aj štedrý. Zmiešali sa v ňom všetky charaktery.“

Nešiel na pohreb vlastnej matky, pretože vraj nemal rád podobné „zväzujúce rodinné povinnosti“, a keď mal 71 rokov, namaľoval ďalší zo svojich autoportrétov – seba nahého uprostred svojho ateliéru, obutého v starých bagančiach s paletou a špachtľou v ruke, akoby šiel do boja. Podľa týchto a množstva ďalších výpovedí by si s jeho osobnosťou zrejme dal prácu aj jeho starý otec, psychoanalytik Sigmund Freud.

SkryťVypnúť reklamu

benefits_supervisor_sleeping_gallery2_res.jpg

Benefits Supervisor Sleeping, 1995

Bohém, ktorý písal neslušné listy

William Feaver bol kritikom umenia v nedeľníku The Observer viac ako dvadsať rokov. Aj v čase, keď sa o Freudovi začalo čoraz viac diskutovať ako o značne rozporuplnom a iba ťažko zaraditeľnom umelcovi. Minulý týždeň napísal po dlhšej odmlke opäť jeden text. Nejde o žiadnu odbornú kritiku, ale o čisto subjektívnu spomienku na to, aký vlastne Lucian Freud bol.

Feaver sa s ním stretol v 70. rokoch ohľadom rozhovoru. Ten sa však ukázal ako celodenné prezeranie si všetkých obrazov s dôrazom na to, že Feaver nesmel prejavovať akýkoľvek záujem o maliarov osobný život. Rozhovory s novinármi, ktorí sa radi miešali do jeho súkromia, sú skôr výnimkou.

Napokon sa Feaver stal súčasťou Freudových častých telefonátov, chodil s ním na výstavy, do reštaurácií a s obľubou viedli reči o politike. Dokonca mu s ironickým úškľabkom a s náramnou radosťou ukazoval neskutočne vulgárne listy, ktoré rád písal. „Vždy som mu povedal, že je to úžasné, ale že na jeho mieste by som to radšej neposielal,“ hovorí. On to však vždy poslal, a čím sa stával známejším, tým jeho listy plné nadávok získavali u svojich príjemcov na popularite. Novinárka Lynn Barberová si dokonca jeden taký dala zarámovať a zavesila ho na svojej toalete. Keď sa však neskôr dožadovala rozhovoru, Lucian jej vraj odkázal, že v žiadnom prípade ňou už nechce byť zosmiešnený.

SkryťVypnúť reklamu

britain-obit-lucianfreud0382128_res.jpg

Selfportrait with the Black Eye

Maľba je na prvom mieste

Feaver z pohľadu blízkeho priateľa priznáva, že Freud sa mohol niekedy správať nevhodne, ale zároveň ho obraňuje a zdôrazňuje jeho oddanosť svojim deťom (tu sa britské denníky rôznia v počtoch, tie najvyššie majú tri cifry). Každopádne, aj jeho potomkovia museli ustúpiť pred väčšou láskou, ktorou bolo maľovanie.

Freud podľa priateľa zvykol hovoriť, že je absolútne sebecký a to, čo robí, robí iba preto, že to on sám chce. Maľovanie bolo na prvom mieste v jeho rebríčku hodnôt, aj preto stále platí, že toľký záujem nielen odbornej, ale aj širokej verejnosti nezískal vďaka svojej nevypočítateľnej náture, ale práve vďaka tomu, čo robil najviac a zároveň najlepšie. „Rád cestoval, najmä do New Yorku, keď otvárali jeho výstavy, ale vo všeobecnosti čokoľvek, čo sa netýkalo práce, bolo pre neho priam absurdné. Vôbec nerozumel zmyslu prázdnin či dovolenky,“ zdôrazňuje Feaver.

SkryťVypnúť reklamu

Profesor Kráľovskej akadémie umenia v Londýne Adrian Searle stojí pred Freudovým obrazom s názvom Standing By the Rags v galérii Tate Britain a podáva výkon hodný športových komentátorov napínavého finále. Opisuje obraz - maľbu spiacej nahej ženy na mohutnej poskŕčanej plachte a prirovnáva ju k „bojisku“. Freud naozaj bojoval a vo finále si žlté tričko obliekol zaslúžene.

standing_by_the_rags_freud_res.jpg

Standing by the Rags

Narodil sa v Berlíne v rodine architekta, ktorá sa v roku 1933 rozhodla Nemecko opustiť pre stupňujúci sa nacistický režim. V Londýne, kde sa usadili, ho viac ako návšteva umeleckej školy lákali dostihy, vysoké stávky a dokonca sa chcel stať džokejom.

Maľovať a kresliť však neprestal ani po vojne a depresívnu náladu zaháňal návštevami Paríža, kde vtedy hlásal svoje surrealistické myšlienky André Breton. Freud sledoval sebadôveru Picassa, Balthusa či Alberta Giacomettiho. Keď sa vrátil do Londýna, začal maľovať svojich známych zo susedstva. Kritici si s jeho zvláštnymi portrétmi nevedeli dať rady. V roku 1954 sa Freud stal súčasťou britského pavilónu benátskeho bienále s Francisom Baconom a Benom Nicholsonom. Práve Bacona a jeho nemilosrdný humor i riskantný postoj mal Freud v obľube.

SkryťVypnúť reklamu

freud_bowery_leigh_res.jpg

Lucian Freud, v pozadí Leigh Bowery

Ohavné alebo skutočné?

Na olejomaľbách pracoval mesiace, niekedy portrétoval tú istú osobu počas niekoľkých rokov, aby dosiahol to, čo chcel. Žilnaté telá, odhalené prirodzenia, postavy v nadživotných veľkostiach, precízna práca so štetcom, detailné nanášanie vrstiev farby, ktoré sa zblízka naozaj javia ako „bojisko“.

Searl na videu denníka Guardian hovorí, že ak sa ktokoľvek zo súčasníkov bude chcieť presadiť na poli figuratívnej maľby, bude musieť ísť na míle od Freuda, ten sa totiž napodobniť nedá. Britskí kritici ho skloňujú najmä ohľadom realistickej maľby ako starého majstra či dokonca „súčasného Rembrandta“.

Faktom však zostáva, že on si vynašiel svoj vlastný izmus. Roky tvrdo pracoval vo svojom ateliéri, jeho modely mu pózovali dlhé hodiny, aj keď boli jeho plátna takmer nepredajné na trhu pre akúsi „škaredosť“. Kritiky viac opisovali nálady portrétovaných a domnienky o nich, ako úroveň maliarskej práce. No aj ich autor v roku 2008 pred Tizianovým obrazom povedal: „Keď je niečo naozaj presvedčivé, nerozmýšľam nad tým, ako to bolo urobené, ale aký to má na mňa vplyv.“

SkryťVypnúť reklamu

kate_moss_by_lucianfreud_res.jpg

Modelka Kate Moss pózovala počas tehotenstva

Sú však tie jeho obrazy postáv naozaj škaredé alebo skôr reálne? Ako hovoril Freud sám – sú autobiografické. Prostredníctvom zobrazenia priam nevídanej telesnosti akoby zbavenej duše sa dostal až za jej hranice. Surovo, priamočiaro a premyslene.

Leigh Bowery, vplyvná postava umeleckej scény 80. rokov, bol tiež častou témou či skôr námetom Freudových plátien. Maliar sa o jeho fyzickej forme vyjadril ako o nástroji, ktorý skrátka „musel použiť“, vzápätí však dodal: „Úroveň jeho myslenia bola rovnako rozhodujúca v tom, prečo som ho chcel portrétovať.“

V jeho obľúbenej londýnskej reštaurácii Wolseley na Piccadilly vyvesili čiernu vlajku a na stole, kde zvykol sedávať, horí sviečka. The National Portrait Gallery už ohlásila veľkú retrospektívnu výstavu v priebehu budúceho roka. Budú tam všetci pohromade, možno aj portrét tehotnej modelky Kate Mossovej, podobizeň kráľovnej Alžbety II., ktorá, samozrejme, pózovala oblečená, a množstvo ďalších známych či iba Freudovi známych osobností, ktoré podstúpili riziko nekompromisného pohľadu umelca.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho boj so špachtľou a paletou v ruke, ktorými odkrýval povrch, vnútro aj podvedomie svojich modelov, sa skončil. Boje aukčných domov, dedičov a kritikov sa môžu začať.

queen_elizabeth_lucian_freud_res.jpg

Portrétovanie kráľovnej Alžbety II.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Kultúra

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 027
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 893
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 088
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 369
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 853
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 145
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 755
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 479
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  2. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  3. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  4. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  5. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  6. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  7. Jozef Černek: Ako vznikajú kulisy
  8. Ľuboš Vodička: Technické múzeum vo Viedni
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 755
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 325
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 495
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 678
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 069
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 12 094
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 582
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  6. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu