V špičkovej produkcii tohtoročného festivalu Impustanze vo Viedni možno vidieť aj slovenského tanečníka Andreja Petroviča.
Od polovičky júla patria sály viedenského Museumsquartier a neďalekých divadiel tanečným produkciám z celého sveta. Impulstanz je ozaj pulzujúcim festivalom – nielen bohatou ponukou produkcií a dielní, ale aj množstvom mladých divákov.
Hra so stereotypmi
Belgická choreografka Anne Teresa de Keersmaeker predstavila na festivale revival svojej dávnej produkcie Elena’s Aria. Publikum vrúcnejšie ocenilo ďalší z remakov z osemdesiatych rokov, ktorý pochádzal od známej francúzskej choreografky Mathilde Monnier. V dvojprograme Pudique Acide/ Extasis Renewing cítime mix rôznych štýlov i vplyvov - od Piny Bausch cez hiphop až po kabaretné inšpirácie. K nim nás vedie najmä drsne erotická hudba Brechtovho spolupracovníka Kurta Weilla.
Monnier sa s obdivuhodnou dávkou humoru pohráva s otázkami maskulinity a feminity, genderové stereotypy spochybňuje už výberom kostýmov – od škótskych sukní až po baletné sukničky skombinované s mužskými plášťami. Jonathan Pranlas a Sonia Darbois tvorili komplementárne duo, ktoré tanečným kreáciám vedelo dodať adekvátny herecký výraz.
Produkcia Vertical Road jedného z najvýznamnejších choreografov súčasnosti Akrama Khana ponúka divákovi skoro šamanskú skúsenosť, ktorá od diváka vyžaduje až jogové sústredenie. Brit s bengálskymi koreňmi prezentuje spirituálnu cestu zrenia osobnosti od pudového k spirituálnemu, keď sa pred nami strhávajú opony vnímania.
Na inej úrovni vnímania
Svetelný dizajn je rafinovane minimalistický, na scéne vládne tajomné prítmie, tanečníkov vlastne len tušíme, akoby boli oživenou terakotovou armádou. Choreografia je jednoduchá, jednotlivé gestá však svojou nástojčivosťou vchádzajú do povedomia divákov podobne ako hudba Akramovho dlhoročného spolupracovníka Nitina Sawhneya.
Tá dostáva myseľ do inej úrovne vnímania. Návštevníkov zo Slovenska môže tešiť, že medzi ôsmimi špičkovými tanečníkmi nájdeme aj Stredoslováka Andreja Petroviča.
Medzi diskutované inscenácie festivalu, ktorý bude pokračovať až do polovice augusta, patria určite aj dva šokujúce projekty súboru Ultima Vez belgického choreografa Wima Vandekeybusa či výtvarne pôsobivé choreografie inšpirované zvieracím správaním Compagnie Marie Chouinard.