Čo čítame: Před potopou

Kniha Před potopou prináša výber pätnástich esejí od rovnakého počtu autorov z obdobia rokov 1930 (keď sa americká literárna kritika aj vďaka Eliotovi stala svojbytným útvarom a prestávala byť vnímaná ako len nejaké odvodené služobné písanie) až 1970.

„Riskovať zosmiešnenie – a občas si ho aj naozaj prežiť – je prvý predpoklad každého skutočného kritika: musí proste nastaviť krk rovnako, ako to robí umelec, ak má byť pre umenie užitočný,“ tvrdí literárny kritik Randall Jarrell.

Nemožno než súhlasiť, hoci to napísal pred „potopou“, ako pomenoval editor Petr Onufer prelom 60. a 70. rokov v americkej literárnej kritike. Tá bola dovtedy najviac ovplyvnená básnikom T. S. Eliotom, autorom slávnej Pustatiny, ale aj skvelým esejistom, zaoberajúcim sa kľúčovou i provokatívnou otázkou, načo vôbec je literárna kritika.

Kniha Před potopou prináša výber pätnástich esejí od rovnakého počtu autorov z obdobia rokov 1930 (keď sa americká literárna kritika aj vďaka Eliotovi stala svojbytným útvarom a prestávala byť vnímaná ako len nejaké odvodené služobné písanie) až 1970.

Po tomto roku „potopy“ a nástupu francúzskeho kritického myslenia, prezentovaného Foucaultom, Barthesom či Derridom, sa výrazne zmenil aj štýl anglosaskej literárnej kritiky. Pre toho, kto chce porovnávať toto postmoderné kritické myslenie s „eliotovským“, je kniha zdrojom jeho dôkladného poznania.

Pre bežného milovníka literatúry je príťažlivým čítaním brilantných esejí renomovaných autorov, napĺňajúcich myšlienku jedného z nich, Leslieho Fiedlera: „Literárna kritika hodná svojho mena je literatúrou, nie amatérskym filozofovaním či devalvovanou publicistikou.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 27 372
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 518
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 931
  4. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 634
  5. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 574
  6. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 487
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 378
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 303
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 263
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 134

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí (minúta po minúte)

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

SVET

Ľudia utekali v panike. Ako vyzerala situácia v Barcelone (fotogaléria)

Polícia potvrdila, že išlo o teroristický útok.

Neprehliadnite tiež

Organizátor Grapu: Zvažovali sme evakuáciu festivalu

Piešťanský festival potrápilo najmä počasie, návštevníci mu vyčítali hygienu a zvuk.

Michal Novinski: Fujara je geniálny nástroj, ale orchestru sa nechce prispôsobiť

Úspešný autor filmovej a divadelnej hudby rozpráva o spolupráci s oscarovým režisérom Janom Svěrákom.