Akože ja som ti hovoril, že sa to nejako vyrieši. Ale ako?

Debutujúci autor odtabuizoval jednu z tém, ktoré naši prozaici obchádzali. Zostal pri tom na pomedzí umeleckej a populárnej literatúry.

Debutujúci autor odtabuizoval jednu z tém, ktoré naši prozaici obchádzali. Zostal pri tom na pomedzí umeleckej a populárnej literatúry.

„Keď impotencia tak veľmi fičí na internete, prečo sa o nej vlastne nepíše viac kníh? Prečo o nej nie sú celé hudobné albumy? Hity ako Zlyhanie pri splne, Skús, aký som mäkký či Nestoporené blues by si isto našli svoju cieľovú skupinu,“ pýta sa Filip Kas v knihe Nemohúcnosť (Ikar).

Podobne ako na impotenciu či frigiditu by sme sa mohli pýtať na to, prečo sa doteraz tak málo tematizovala homosexualita alebo lesbizmus. Akú cieľovú skupinu má Kasov hrdina na mysli? Sú tieto témy určené len istým adresátom?

Debut Filipa Kasa na dané otázky neponúka, našťastie, jednoznačné odpovede, je však pravdou, že práve tento autor sa pokúsil odtabuizovať ďalšiu z tém, ktoré slovenskí prozaici iste nielen z ideologických dôvodov doteraz nekonkretizovali. Leitmotív Nemohúcnosti je teda originálny, no je taký aj spôsob, akým ho Kas spracováva?

Čo sa skrýva v prvej vete?

„Už keď išiel vyťahovať kondóm z posteľného šuflíka, cítil sa slabý. Pri jeho navliekaní si uvedomil, že hoci ešte pred tridsiatkou takéto zlyhanie nečakal, už len zázrak by ho mohol odvrátiť.“ Ak kľúčové v textoch bývajú ich rámcové časti, respektíve ak je cieľom prvej vety zaujať publikum, podarilo sa.

Podarilo sa? Iste, slovo kondóm ešte stále nie je bežné v prvej vete, na druhej strane, čitateľ asi radšej relaxuje s knihou o intímnom akte ako s prózou o impotencii.

Asi preto záver Kasovho debutu znie: „Dlho váhal, no napokon so svojím – v ten deň štandardne nahlúplym – úsmevom vyhlásil: Akože ja som ti hovoril, že sa to nejako vyrieši. Ja som ti to hovoril.“

Román sa teda začína sexuálnym zlyhaním protagonistu a zároveň priameho narátora, tridsiatnika Milana, a končí „nejakým“ vyriešením jeho dočasnej slabosti. Tak ako nečakane Milanova trauma vznikne, takisto náhodne zanikne, ak by sme len neuvažovali o stimulátore v podobe atraktívnej Saše. Či Saša, alebo iný dôvod znovupotencie Milana, čitateľ sa nedozvie, čo bolo príčinou jeho (im)potencie, hoci ju celý čas v románe tematizuje.

Odznejú tu síce aj dialógy o politike, autách, emigrácii, práci, ale ani v rozhovore s otcom, vysokoškolským profesorom, sa hrdina nevie odosobniť od svojho problému.

Medzi dvoma brehmi

Kas vie napísať vetu, problémom je skôr, že niekedy je viet priveľa, napríklad keď rozprávač opisuje všetky nešťastné vzťahy, ktoré pozná, alebo keď číta nekončiace zápisky zo svojho niekdajšieho denníčka.

Autor má zmysel pre humor, či lepšie, ironický odstup od témy, takže ak jeho protagonista „trieska“, uvedomuje si to a začína „byť otrávený sám zo seba“.

Úsilie o predajnosť knihy sa však prejavuje aj v jej jazyku, množstve subštandardných prostriedkov, ktoré neboli vždy nevyhnutné: „Jeho najhoršia spomienka na húlenie bola, keď asi v devätnástich stretol na Šafku Dávida, s ktorým sa sotva poznali, to im však nebránilo zájsť na školský dvor za Gamčou.“

Otázka na záver by potom mohla znieť: Aký typ literatúry chce písať Filip Kas? Od odpovede by totiž záviselo aj hodnotenie jeho debutu: Ak chce autor zvýšiť záujem o slovenskú literatúru prostredníctvom témy, potom je všetko v poriadku. Ak však chce Filip Kas písať aj umeleckú, nielen oddychovú literatúru, potom by mal zo svojich kníh viac škrtať a šokujúcu tému spracovať menej povrchným spôsobom.

Takto zostáva Nemohúcnosť na pomedzí populárnej a umeleckej literatúry a je len na autorovi, ktorým smerom ďalej vykročí.

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  10. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  1. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  2. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  5. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  6. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  7. Vysoká hra o súdne trovy
  8. Pozvánka na verejnú diskusiu o obnove Pisztoryho paláca
  9. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  10. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 225
  2. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 207
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 728
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 312
  5. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 2 793
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 553
  7. Splnený sen 2 128
  8. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 469
  9. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 245
  10. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 070

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Facky, traumy, málo ľudskosti. Aj tak zobrazuje dokument slovenské pôrodníctvo

Znova sa hovorí o pôrodoch, ozývajú sa traumatizované ženy.

DOMOV

Za nástenku dostali dlhoročné tresty Janušek a Štefanov

Exministri výstavby za SNS budú jediní odsúdení.

KOMENTÁRE

Rusi majú radi teplo. Moja žena spí v ponožkách

Marc Bennetts je jedným z top pozorovateľov ruskej reality.

Neprehliadnite tiež

Hrobári mali súťaž, rozhodcom bola smrtka. Česi oceňujú reportáž fotografa zo SME

Jozef Jakubčo nechcel znevažovať súťaž hrobárov, ale musel sa smiať.

Aké je počúvať Trosky po dvadsiatich rokoch

Debut Trosiek z roku 1997 je jedným z najzásadnejších albumov slovenskej modernej hudby.

Recenzia

On má kariéru, ona buduje domov. Film matka! je strašný, ale nie je to horor

Klamlivá reklama na nový Aronofského film divákov nahnevá.