Festival Ars Electronica pokračuje v popularizácii umenia nových technológií spoluprácou s inštitútom CERN.
LINZ. Je to jedna z najrenomovanejších prehliadok súčasného umenia. Ars Electronica už má za sebou 22. ročník, ktorý bol venovaný téme pôvodu a začiatku.
Umelci a kurátori si uvedomili, že ich hľadanie je podobné vedeckému základnému výskumu. Ars Electronica sa stala prvým umeleckým partnerom prestížneho medzinárodného centra CERN. Popri nastajlovaných Japoncoch sa to tentoraz na výstavách či v kaviarňach hemžilo frankofónnymi seriózne vyzerajúcimi jadrovými fyzikmi.
Zdá sa, že vedecký svet sa začal vážne zaujímať o umeleckú kreativitu. CERN prišiel s novým rezidenčným programom Prix Ars Electronica Collide@CERN. Umelci sa môžu prihlásiť do súťaže a získať dotáciu desaťtisíc eur plus pobyt v najväčšom laboratóriu pre jadrovú fyziku. Popri zrážaní častíc sa organizátori budú snažiť „zraziť“ vedcov a umelcov a dospieť k novým objavom.
Ars Electronica sa od svojho vzniku venuje popularizácii vedy a nových technológií. Je samozrejmé, že každé experimentovanie v sebe nesie aj riziko zablúdenia v slepej uličke. Niektoré inštalácie nevyzerali úplne ako umenie, ale skôr demonštrácia finančných možností a marketingových zručností.
Je na druhej strane príjemné vidieť podujatie, ktoré má dosť ambícií a financií angažovať na divadelné predstavenie celú vojenskú letku, presúvať vozeň vlaku žeriavom ako performance či nanosiť na strechu obchodného domu kvetináče s dvojmetrovými rastlinami kukurice. Môžete skrátka spraviť čokoľvek, len nech to stojí za to.
V tohtoročnom kurátorskom texte od Gerfrieda Stockera a Christine Schopf sa dočítame, že spoločnosť potrebuje na svoj rozvoj tento luxus tak v oblasti vedy, ako aj v oblasti umenia. Hľadanie pôvodu hmoty prirovnávajú k hľadaniu nových umeleckých možností a považujú za veľký zázrak, že v súčasných časoch ešte niekto podobné záležitosti financuje.
Tak ako nevieme, či vôbec existuje Higgsov bozón, ale na jeho výskume pracujú tisícky odborníkov, nevieme ani to, čo presne získalo 70-tisíc návštevníkov festivalu.
Veda i umenie vraj v sebe nesú vzrušenie z nových objavov, dávajú zmysel našej existencii. Možno by v rámci osvety mohli na budúci festival pozvať aj pár kľúčových slovenských pracovníkov a hneď by to inak vyzeralo. Pokiaľ patríte medzi tých, čo to tento rok zmeškali, pozrite si aspoň ochutnávku z množstva workshopov, interaktívnych inštalácií, filmov, prednášok, prezentácií, koncertov na festivalovej webovej stránke.
Autor: Zuzana Duchová