Ako tvorím: Blaho Uhlár

Keď začíname skúšať novú hru, netušíme, o čom bude, tvrdí známy divadelný režisér.

Blaho Uhlár.

Keď začíname skúšať novú hru, netušíme, o čom bude, hovorí Blaho Uhlár.

Nájsť čo najviac spásonosných dramatikov s kvalitnými scenármi je prirodzenou túžbou každého divadla. No predsa existuje ešte ďalší spôsob, ako dôjsť k novej inscenácii. Blaho Uhlár ho nekompromisne praktizuje už asi štvrťstoročie a jeho originálna metóda kolektívnej tvorby bez scenára sa stala od roku 1991 synonymom nového avantgardného bratislavského divadla Stoka.

„Po svojich režisérskych začiatkoch som v 80. rokoch postupne nadobúdal presvedčenie, že divadlo sa dá robiť aj bez dramatika. Skutočnosť, že pracovať môžem len s takými ľuďmi, akých v súbore mám, je tým hlavným obmedzením a súčasne aj hlavnou výhodou. Inak povedané, základ divadelnej tvorby spočíva v divadelnom kolektíve.“

Uhlárovo odmietanie inscenovať hotový text od kohokoľvek, seba nevynímajúc, však bolo absolútne dôsledné. „Samozrejme, za komunizmu sa také niečo mohlo diať len v ochotníckych súboroch, v rámci rôznych tvorivých dielní či neskôr v trnavskom Disku, kde mi ponúkli spoluprácu a prijali moju podmienku, že budeme pracovať bez scenára.“

Keď sa už schyľovalo k pádu režimu, dovolili mu takto pripraviť dve inscenácie dokonca aj v profesionálnom Divadle pre deti a mládež v Trnave. Svoju metódu potom uplatnil aj v ukrajinskom divadle v Prešove a vzápätí sa na tomto tvorivom princípe naplno a úžasne rozbehla Stoka.

„Znie to neuveriteľne, ale na začiatku skúšania som nielenže nikdy nemal žiadny scenár, ale ani len predstavu, o čom by budúca hra mala byť. A, samozrejme, už vôbec to netušil ani nikto v divadle. Všetko sa začínalo rodiť z nezáväzných debát, hádok, rozprávania o všetkom možnom.“

Takéto skúšky (Uhlár tieto spočiatku neraz svojrázne stretnutia dôsledne nazýva skúškami) trvali istý čas, až sa zo „zbližovania“ so súborom zrazu začalo črtať budúce predstavenie. „Z rôznych hier a improvizácií, ktoré sme si postupne zapisovali, som sa potom pokúsil vyhmatnúť námet, tému alebo okruh tém, ktoré sú zaujímavé. Až keď bolo vidieť, že hercov by bavilo asi toto, tak som si povedal, že by nás to mohlo baviť spoločne.“

Až potom sa vytvoril scenár a nastali chvíle, ktoré sa už nelíšili od práce v iných divadlách. „Herci sa učili svoje roly, vymýšľali sa scény a kostýmy či hudba, a mojou hlavnou úlohou to bolo dorežírovať.“

Ten minulý čas v rozprávaní nie je celkom presný, priekopník i večný rebel Uhlár takto funguje stále. Pravda, legendárnu Stoku sa mu po rozpade napriek niekoľkým pokusom už nepodarilo stabilizovať, a tak je v súčasnosti ťažiskom jeho divadelníctva opäť starý dobrý Disk.

„Dnes už každý vie, že sa to dá aj bez scenára, ale zasa každý to nedokáže,“ konštatuje Blaho Uhlár. „Máloktorý režisér si dovolí prísť pred súbor bez dogmy a dokáže vytvoriť atmosféru kolektívnej tvorby a vzájomnej dôvery. Všetci musia cítiť, že majú rovnocennú šancu prichádzať s nápadmi. Neraz aj so zdanlivo hlúpymi, no platí zásada - zahraj to a uvidíme.“

Najčítanejšie na SME Kultúra


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 781
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 639
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 860
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 084
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 838
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 5 404
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 885
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 3 838
  9. Jarné prázdniny pri mori? 3 721
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 417

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Sulíka nahnevali ruské noviny, zastal sa Únie

Ruské médiá opisujú údajnú petíciu za vystúpenie Slovenska z EÚ.

ŠPORT

BBC ukázalo ruských chuligánov. Jediným pravidlom je nezabiť

Nie pre každého budú MS len o futbale.

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Realita Československej ľudovej armády.

Neprehliadnite tiež

Vieme milovať, keď nevieme, kedy toto slovo môžeme použiť?

Člen skupiny Osamelých bežcov Ivan Štrpka hovorí, že sme sa dostali do slovného smogu.

Folklór zrkadlí, akí sú ľudia citliví na hranice

Etnomuzikologička Jana Ambrózová hodnotí šou Zem spieva.

Agnieszka Holland bodovala na Berlinale aj za Slovensko

Zlatý medveď z prestížneho filmového festivalu patrí maďarskému filmu O tele a duši.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop