Ak by platilo heslo – fotografuj slávnych ľudí a sám sa staneš slávnym – David LaChapelle by mohol byť pokojne aj jeho autorom. Ovládol svet reklamy a celebrít, a stal sa medzi nimi slávnym.
Telefonický rozhovor s Madonnou o spoločne pripravovanom videoklipe prerušil uprostred. Jeho agent bol vraj v šoku: „Ty si práve zložil Madonne?“ pýtal sa znepokojene.
Americký fotograf David LaChapelle pre New York Times prednedávom povedal, že to bol dôležitý moment v jeho živote – rozhodol sa, že už viac nechce robiť v šoubiznise. Tvrdí, že sa vrátil k tvorbe výlučne pre galérie.
V Galérii mesta Bratislavy je výstava Lost and Found – veľkoformátové fotografie, v ktorých je LaChapelle ešte najmä fotografom celebrít a nablýskaných výpravných scén.
Posledný portrét Warhola
Za svoju najcennejšiu fotografiu považuje LaChapelle posledný portrét Andyho Warhola, ktorý vznikol iba dva týždne pred jeho smrťou. Od detstva sa túžil stať umelcom. Miesto, kde sa mu to mohlo splniť, bol v 70. rokoch New York. Práve tam sa spoznal s Warholom a pracoval pre magazín, ktorému Warhol šéfoval. Dvanásť rokov, v presvedčení, že je HIV pozitívny, fotografoval výlučne čiernobielo.
Po negatívnom teste prišli do jeho záberov farby - kultové módne magazíny, nákladné reklamné kampane a videoklipy.
Umenie pre populáciu?
Fotografoval Angelinu Jolie aj Hillary Clintonovú. Pracoval na klipoch pre Eltona Johna, Amy Winehouse, Macy Gray, Robbieho Williamsa, Joss Stone aj Christinu Aguileru a mnohých ďalších. Za videoklip pre Mobyho ku skladbe Natural Blues získal cenu MTV Europe Music Award za Najlepšie hudobné video.
„Inšpiroval sa Bibliou rovnako ako pornografiou,“ hovorí o jeho práci kurátor výstavy Marián Pauer. Medzi vystavenými zábermi je Michael Jackson stojaci na diablovi či Courtney Love držiaca Kurta Cobaina.
Ich autor rád hovorí o tom, že umenie je dnes nezrozumiteľné a že on tvorí „umenie pre populáciu“, ktoré sa má prihovárať a ktoré nepotrebuje vedľajšie vysvetľujúce texty. „To je moja idea popartu,“ hovorí LaChapelle, „nemusíte mať moje fotografie radi, ale nedá sa okolo nich prejsť bez toho, aby vás neoslovili.“
Svet, ktorý neexistuje
Éra popu, ktorú symbolizoval Jackson, je dávno preč. Éra popartu, ktorej tvárou bol Andy Warhol, tiež.
Fotografie Davida LaChapella, ktorého prirovnávajú k "súčasnému Warholovi", naozaj netreba dlho vysvetľovať. Rovnako ako možno netreba vysvetľovať, prečo má Lady Gaga toľko fanúšikov. Celkom sa totiž na seba podobajú. Chcú ukázať svet (popu) tak, ako už dávno neexistuje. Oni ho poznajú najlepšie, lebo ho vytvárajú, pričom celkom vedome balansujú na hranici gýča.
Podľa LaChapellových posledných výstav v New Yorku sa zdá, že s tým už skončil. Život vo svete, kde netreba nič vysvetľovať, ho zrejme omrzel.
Archangel Michael
copyright David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations
Séria s Michaelom Jacksnom vznikla na Havaji pár týždňov pred jeho smrťou.
Cathedral
copyright David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations
Biblické motívy neustále prítomné v LaChapellovej tvorbe apelujú na pominuteľnosť hmotných vecí.
Death by Hamburger
copyright David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations
Fotografiou nastavil LaChapelle zrkadlo konzumnej spoločnosti.
Deluge
copyright David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations
LaChapellova potopa sveta sa odohráva v súčasnom Los Angeles.
Museum
copyright David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations
Vizuálny oxymorón krásy deštrukcie.
Pieta with Courtney Love
copyright David LaChapelle, courtesy Fred Torres Collaborations
Courtney Love a Kurt Cobain v LaChapellovom podaní odkazujú na Bibliu a Michelangela.