Osemdesiatročný Václav Vorlíček po štyridsiatich rokoch nakrútil pokračovanie skvelej českej komédie s rozprávkovými motívmi Dívka na koštěti. Prečo?
Otázka motivácie Václava Vorlíčka nakrútiť Saxánu a Lexikón kúziel je rovnako dôležitá ako to, komu nový film adresoval. Dívka na koštěti, adresovaná divákom každého veku, no predovšetkým staršej mládeži a dospelým, priniesla konzistentný a uzavretý príbeh. Nedopovedaného zostalo málo. Nakrúcať pokračovanie nebolo nevyhnutné.
Saxána a Lexikon kúziel, označovaná ako rozprávka pre deti, neprináša žiadne nové myšlienky či postoje. Hoci poznať, čo si Vorlíček myslí o súčasnej vlne čarodejníkov, vlkolakov, upírov, zombií a iných nemŕtvych, ktorí okupujú svet zábavy, by bolo zaujímavé.
Po novembri
Dvadsať rokov starý námet je príjemný a dá sa akceptovať. Scenár obsahuje zopár vtipných nápadov. Lenže filmové rozprávanie je rozbité, nemotorné a nedodržiava vari nijaké dramaturgické pravidlá. Ani dospelý divák sa nemá čoho chytiť, na čo sústrediť, s čím spolucítiť.
Václav Vorlíček s Milošom Macourkom hlboko ovplyvnili celé generácie českých i slovenských detí, ale aj dospelých. Vorlíček je podpísaný pod divákmi milovanými filmami (Pane, vy jste vdova!, Tři oříšky pro Popelku, Jak utopit Dr. Mráčka aneb Konec vodníků v Čechách, Což takhle dát si špenát) a televíznymi seriálmi (Arabela, Létajíci Čestmír, Křeček v noční košili). Jeho fascinácia fantastikou, sci-fi, agentskými príbehmi a komiksmi, minulým režimom považovanými za poklesnuté, vnášala do našej kultúry svieži vánok.
V ponovembrovej kinematografii to však mal ťažké aj taký renomovaný autor ako Vorlíček. Nakrúcal najmä klasické rozprávky. Ak ešte Sokoliar Tomáš (2000) spĺňal istý štandard, Mach, Šebestová a čarovné slúchadlo (2001) bol už len smutným dôkazom víťazstva producentov nad autorom.
A, pretože o peniaze ide v prvom rade, po Machovi so Šebestovou obchodníci vytušili komerčný potenciál i v resuscitovaní štyridsaťročnej Saxány. Z filmu priam sála chuť zarábať, zato úplne mu chýba Vorlíčkovo čaro, atmosféra, vtip, bystrosť a múdrosť, o posolstve nehovoriac. Príbeh ignoruje nielen logiku, motiváciu, kauzalitu, ale aj súčasnosť. Herecké obsadenie vychádza z pôvodného filmu, čo je chvíľami nelogické a kontraproduktívne.
Hollywood to nie je
Nezmyselne pribudli digitálne animované postavičky, ktoré nemajú šancu obstáť v porovnaní s hollywoodskou špičkovou digitálnou animáciou a len zdôrazňujú provinčnosť filmu. Ani nostalgia a popularita originálu nedokážu zamedziť, aby publikum neodchádzalo z kina nespokojné.